Pagina's

vrijdag 26 juni 2020

Week 3 + 4:Huiswerkgroep maart 2020 - shirt of topje van tricot


Afgelopen weekend een oud projectje tegengekomen in mijn slaapkamer van afgelopen maart (9 maart en 12 maart om precies te zijn). Ik dacht dat ik ze allemaal had weggewerkt van dit jaar, blijkt er sneaky tóch nog eentje te liggen. Gelukkig een simpele pfew!!

Deze week zat ik op YouTube een filmpje met een tutorial te kijken en toen die afgelopen was begon een naailes van de KnipMode met een jurkje. Superleuk jurkje trouwens... en terwijl ik zat te kijken was ik lekker bezig met mijn streepjesdoorknoopjurkje. Daar zat héél wat stom handwerk in om de knopenbies blind vast te maken... En dan is wat gebabbel op de achtergrond wel gezellig. Lotte legt uit en zit achter de naaimachines en zus Sanne (achter de camera) geeft aan Lotte door wat de kijkers voor vragen hebben, c.q. hun antwoord is naar aanleiding van een vraag van Lotte.


En toen bedacht ik me dat het misschien wel eens leuk is om met de naailes van de gisteren (een shirt) mee te doen, want na een uur of 2,5 heb je een kledingstuk dat af is. Ik ben op zich niet van de vlotte, maar de eenvoudige patronen die worden gebruikt, is dat zelfs voor mij haalbaar.


Dus de volgende ochtend het gevonden project mee naar beneden genomen, en eens gekeken waar ik gebleven was. Mwah, minder ver dan ik dacht, maar het patroon was in ieder geval wel uitgeraderd en op JK haar lengtematen aangepast. Start knippen dus!

Het bleek alleen dat van origine het voorpand dubbel was, en dat leek mij een beetje warmpjes voor een voorjaars- zomershirtje. Het leek mij qua afwerking wel netjes om de V-hals met een beleg af te werken.


Ik ga eerst voorbereiden, en zodra ik achter de machines ga zitten zet ik de "naailes" aan. Dus hup enkellaags knippen en dat ging best wel vlotjes. Het scheelt dat er niet veel onderdelen zijn, maar ook dat het geen puzzelen geblazen was uit de hoeveelheid stof. Daarna de locker op de tafel gezet, er zit gelukkig nog rood op van de naaiprojecten van april en mei en eerst de boel afstellen op tricot, en dat kost meer tijd dan gedacht. (In 2,5 uur ga ik dit project niet redden vrees ik).


En dan kan ik eindelijk de boel gaan locken. Ik werk eerst de naden af voordat ik de boel in elkaar ga zetten. Dat vind ik nauwkeuriger werken voor de kruisingen en vooral met de streepjesstof waar ik nu mee werk, ook al is dit een proefversie. Ik verstevig de V-hals, want daar moet ingeknipt worden. Ik zet het beleg erin, dan de voorbereiding van het grapje onderaan de mouwen en met het gekwebbel van de dames op de achtergrond vliegt de tijd en ben ik ook lekker bezig.


De mouwen moeten, door de knoop onderaan, vanaf de mouwkop door midden geknipt worden en na de knoop weer aan elkaar, met alle streepjes doorlopend en dat lukt lekker. Daarna de mouwen en zijnaden spelden, even controleren of de kruising onder het oksel netjes is, en ik vind dat ik niet mag mopperen.


Hup stikken, daarna het beleg achter vastzetten met een sierstiksel. JK komt thuis uit school en past het shirtje door, en dan blijkt dat die knoopdingen onder aan de mouw heel leuk zijn, maar de mouwen zijn véél te wijd. Hoe dat precies zit/komt weet ik niet, maar dit is géén potje! JK vraagt of er een tunneltje met elastiek onderin de mouw kan komen, dat lijkt haar wel heel leuk. Is goed! Doene we! Ik torn een en ander los, ik knip een en ander eraf, maak een tunneltje en met elastiek is het een hele leuke pofmouw. En dan is de les afgelopen...

Ik stop want het is ècht benauwd van de hitte binnen (en buiten), en ik zoek de verkoeling van een ijsje op... mjammie! Morgen is er weer een dag.


Vanochtend ga ik verder, nu zonder gekwebbel van een naailes, en ga ik de zoom afmeten, want die moet een tikkie korter. Ik werk de zoom af met een sierstiksel, de 3xheen en weer steek die ietwat stretcht, perfect voor zoompjes.


Nog een sierstikseltje langs de V-hals, en klaar is het shirtje. Ik ben er helemaal blij mee. Ik hoop dat ze er ook blij mee is.


En of ze blij is. Door de benauwde hitte trekt ze het shirt maar 3 tellen aan, maar hij zit perfect, heel mooi getailleerd modelletje, perfect voor zandlopertjes! De mouwen vindt ze super geworden, maar ze vind het voor nu effe te snikheet voor foto's, dus de paspop mag het shirtje showen.

Ik heb met haar haar stofjes doorgesnuffeld, en nog 4 stofjes gevonden om shirtjes van te maken. Helaas allemaal streepjes, dus ik zal voorlopig nog héél wat precies moeten knippen, spelden en stikken... sjucht...

2 opmerkingen:

  1. Mooi shirt en ook leuk dat rood-wit gestreept.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Lekker zomers shirtje door de witte streepjes.

      Groetjes, Nicole

      Verwijderen