Pagina's

woensdag 20 februari 2019

Jurk KnipMode 1/2017, model 24


Begin februari ben ik naar een naaiweekend geweest van Sancho in Putten en heb ik een jurkje gemaakt van een heerlijk zacht aanvoelend stretchstofje.

Het patroon is een mooi en heel eenvoudig patroon.


De jurk heb ik wat langer gemaakt dan het originele patroon, want het origineel is voor mij een tikkie te kort, dus ik heb het een stuk verlengd, zodat ik later kan bepalen wat mij het mooist staat.

Ook heb ik de mouwen een stukje langer gemaakt, omdat ik dat mooier vind. Ook doordat anders de mouwen bij het dragen steeds in de holte van mijn elleboog kruipen, en dat vind ik niet prettig.


De ruit loopt mooi evenwijdig vanaf middenvoor en het voor- en achterpand, loopt mooi door in de zijnaad.

Het knippen van de stof met ruit had wat voeten in de aarde. Vooral het rechter achterpand. Het was iets waar ik al een paar keer eerder tegen aan gelopen was. Als ik er nu geen jurkje van geknipt kreeg dreigde de stof op de weggeeftafel terecht te komen. Het was een stofje dat iemand voor mij had gevonden tijdens een naaidagje van Danielle en misschien lag het er wel om dezelfde reden als ik er nu mee struggelde… Het stofje was namelijk op één gedeelte van de stof scheef qua print/recht van draad… het was balanceren op de recht van draad c.q. de ruit… en het is me gelukt om een oogje dicht te knijpen. Want gelukkig is de print geen strakke ruit… dus… ietsjes sjoemelen was wat mij betreft voor deze ene keer toegestaan.


De halslijn en staander op het achterpand, heb ik nauwkeurig doorgeslagen, en de hoeken/punten waar de haakse hoek van de staander in het achterpand moet vallen precies aangegeven, want daar moet je in de hoek van het voorpand/staander een knip geven, zodat de stof mooi plat valt. Ook de lijn die aangeeft hoe de plooi op het voorpand vanuit de staander moet lopen doorgeslagen. Zodat je kan zien of de plooi goed loopt. 


Op de foto hierboven is goed te zien hoe de plooi loopt vanuit de staander. Die plooi geeft coupe aan de jurk. De V-hals is perfect, niet te diep, en dus een mooi decolleté.


Het rechter achterpand was de lastpak tijdens het knippen. Het rokgedeelte was nog goed recht van ruit, maar halverwege het achterpand kreeg de ruit een afwijking van start tot eind van ca. 3cm... Dat kan je ook zien bovenaan de rug..., want eigenlijk had de ruit 3cm of meer naar rechts gemoeten... en was middenachter meer spiegelend geweest qua ruit, maarja... ik denk dat ik de enige ben die het ècht opvalt... want ruiten zijn nu eenmaal niet makkelijk te knippen, dus dit kan ook gewoon ècht zo uitkomen omdat het zo uitkomt.

Uiteindelijk zal de jurk geen jurk blijven, want er is ondanks alle aanpassingen, die waren nodig bij de schoudernaden en middenachterhals, zie berichtje van het naaiweekend, ontstaat er bij het dragen een horizontale plooi iets boven taillehoogte. Dat ontstaat door het overeind komen als ik heb gezeten of heb gebukt, waarschijnlijk omdat de stof de stroef in combi met stug is. Mijn gladste onderjurkje helpt er niets aan, de jurk kruipt omhoog tijdens het opstaan, en zakt niet naar beneden als ik rechtop sta, terwijl er ruimte genoeg is om naar beneden te zakken. Het wordt dus uiteindelijk een kokerrokje, en ik ga er een grote zwarte trui opmaken. Dan is het toch een mooi setje om te dragen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten