Pagina's

zondag 12 september 2010

ABC 111 winterjas voor dochterlief


Ik ga maar eens op tijd met een winterjas voor de jongste dochter beginnen. Vorig jaar was ik redelijk op tijd, maar bleef de jas toch nog een tijd liggen eer hij af was. Ik zag dit patroon van Abacadabra en was verkocht. Wat een vrolijke jas, het stofje werkt daaraan natuurlijk ook mee, maar gewoon, die balletjes aan de sjaal en pet. Leuke zakken, de onderrand wat golvend. Ik vind hem super. 

Dochterlief gelukkig ook, maar zij vind vooral het stofje heel erg leuk. Alleen het stofje van het voorbeeld hoef ik haar niet aan te doen. Zodra er geel in zit lijkt ze ziek. Dus ik ben in de kast gedoken en heb een stofje van mezelf eruit gevist. Ik zou daar een jaar of vier! geleden een jas voor mezelf van maken, maar helaas komt er steeds iets tussen. En dit jaar komt er geheid ook weer niets van (zie mijn Oilily zomerjurk, nog steeds niet af, schaam, schaam, schaam). Mijn privé-kast met lappen mag best wat leger. De stof is dus een UWYH-tje en dat scheelt alweer 25cm! aan hoogte over de gehele plank heen! Kijk dat ruimt weer op!



De stof is een wollen stof die op een satijnen onderlaag is gezet. De buitenkant is héél diep aubergine-paars en de binnenkant is knalrood. Mijn plan is, de lap is groot genoeg voor een volwassen jas, om de stof voor binnen en buiten te gebruiken. De buitenkant wordt paars en de binnenkant wordt rood. De bedoeling is natuurlijk ook om er de sjaal en pet ook bij te maken. Het zal misschien wat passen en meten worden, maar ik kom er vast wel uit. En anders een mooie rode stof erbij, voor sjaal of pet, moet vast wel lukken!



Ik moet alleen nog even op zoek naar knopen, eerst in mijn eigen voorraad duiken! Het is mijn eerste Abacadabra-project en ik ben benieuwd hoe de snit is. Het patroon heb ik al uitgetekend, na een gesoebat over welke maat ik zou nemen. Ik heb de matentabel van Abacadabra gepakt en dochterlief opgemeten. Ze is bijna ,28m lang. Haar bovenwijdte en taille is maat 116, haar heupen, armen en rug is allemaal exact 128. Ja, ze moet hem natuurlijk tot en met maart aankunnen, dus ik heb maar een 140 uitgetekend, en hoop dat 'ie bij haar bovenlijf niet te veel open gaat staan. Want het is wel een jas met een riante sjaalkraag.

Nu kan ik de knopen en de zakken altijd een zwikkie opschuiven. Dit matengedoe vind ik altijd wel zo lastig. Ze moet er natuurlijk ook truien en jasjes onder kunnen dragen en lekker kunnen bewegen. Maar goed, ik maak eerst de buitenlaag en hijs die binnenstebuiten bij haar aan, ze moet dan wel even als voorbeeld een dikke trui aan (arm kind, ze loopt nu in een shirtje buiten te spelen). En dan weet ik of ik goed zit. 

Ik hoop snel wat te kunnen laten zien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten