Pagina's

zaterdag 4 september 2010

Schouders mouleren gaat niet op een paspop


Ik heb een ontwerp gemaakt en dus ook een patroon, maar het pakt iets anders uit dan verwacht. Dat vind ik altijd wel een uitdaging om het dan dusdanig om te gooien dat het perfect wordt.

Ik heb denk ik ergens een rekenfout gemaakt of zo, de belijning van de hals voor en achter is mooi, maar bij de mouw/schouder wil het niet zoals ik het wil. Een paspop heeft dan toch wat beperkingen, want de schouders zijn vrij hoekig. In het echt is een schoudertje wat rond en dan toont alles toch anders. Er klopte iets niet bij de mouw/schouderpartij. 

Toch maar even aan dochterlief gevraagd of ze even het bovenlijfje aan wilde doen. Ik kijk en denk, blggg, er klopt iets niet, maar wat? Rem vind de hals voor en achter mooi. Ja ik ook, het lijfje is ècht mooi gelukt. De mouwen ook, maar hm... Ik pak de mouw/schouderpartij en ga mouleren een beetje schuiven naar links en pats, een plooi, waardoor de plooitjes van de mouw samen open vallen... kijk dát wilde ik nu hebben.

Wel zijn de jurkjes in maat opgeschoven, want de jurkjes worden nu geen maat 92/98 - 104/110 - 116-122 en 128/134 maar schuif een maatje op naar 104/110 - 116/122 - 128/134 en 140/146. 

Ik maak nu eerst alle bovenlijfjes in grote lijnen, zodat ze allemaal hetzelfde zijn, want ik heb geen patroon met hulpstreepjes. Zodra de bovenlijfjes allemaal in elkaar zitten, ga ik verder met de afwerking en de rokbanen. Wat zal ik daar mee gaan doen?

Doordat het bovenlijfje zó veranderd is en afgeweken van het ontwerp, en eigenlijk mooier is geworden, weet ik nog niet of ik met de rokbanen ga doen wat ik in eerste instantie van plan was. Ik denk dat ik het meeneem naar bed en daar ga bedenkselen wat het gaat worden. 



In mijn hoofd in het donker kan ik het beste ontwerpen en kom ik ook op de meest sublieme ideeën. Ik kan 's nachts ook heel goed de werkvolgorde bedenken, ik zie het in mijn hoofd plaatje voor plaatje lijkt het wel. Waarom 's nachts, géén idee, het is lekker stil en donker en je kan úren denken zonder gestoord te worden door de klok of iemand die je roept. Dat zal het denk ik wel zijn....!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten