Pagina's

dinsdag 17 oktober 2017

Broek op maat, maar nu in het echie...


Via Facebook had ik op 17 oktober 2017 met Wikky afgesproken, zodat we elkaar motiveren om meer achter de naaimachine te zitten en ook dat we bij elkaar kunnen zien of er iets niet goed zit, of juist wèl goed zit. 

Ze woont niet ver van Reeuwijk vandaan, gewoon twee keer languit vallen via Goverwelle en dan lig je in Haastrecht. Ik had mijn proefkonijnbroek, geknipt van een stofje dat ik gekregen had van Joyce (van Sancho omdat zij een stapel van mijn Kringhoeklapjes mee had genomen). Ik had secuur mijn broek-op-maat overgenomen, zodat ik daarna exact de boel kon aanpassen op het patroon...


Ik was een beetje vroeg in Haastrecht aangeland, het was dichterbij dan ik dacht, en ik kon het ook perfect in ene keer vinden. Wikky is een aantal maanden geleden verhuisd en heeft een pracht van een naai- werkruime en ik zet mijn machinerie neer op haar werkbureau. Wat een heerlijke lichte ruimte. Wikky heeft bij haar tafel fijn licht van de koekoek en ik heb ook een "privéraam" aan de zijkant van het huis.


Na het tjoeken gaat het spelden en stikken beginnen. Ik speld nauwkeurig de rode doorslagdraadjes op elkaar...


Daarna is het stikken geblazen... Ondertussen is het alweer eind van de middag... en spreken we voor de volgende dag weer af om verder te gaan. Ik laat de machines lekker staan... Ik ga vanavond toch niets meer doen...


De volgende dag ga ik verder met stikken van de naden. De coupenaadjes gaan erin... Bij een doorpas blijkt dat er ook coupenaadjes in het voorpand nodig zijn... Er moet pietsie in de zijnaad iets gevierd worden en dat is ècht 1mm per pand... dus 4mm in totaal.


Bij nog een doorpas bekijkt Wikky nauwkeurig de laatste verandering en mijn taille zit netjes... Ook mijn achterwerk zit er netjes in... mijn benen hebben de ruimte en er blijft nergens iets "hangen". Ook bij de knieën zit alles fijn los, wordt nergens de nadruk opgelegd en daar ben ik héél erg, zachtjes uitgedrukt, ontzettend blij mee...


Later thuis ga ik verder met het beleg verstevigen en stikken...


De naadtoeslag van de versteviging knip ik eraf, dan blijven de naden fijn dun. En de versteviging gaat nergens heen, want die zit goed en stevig vastgestikt. De rode draadjes worden er uitgepriegeld... Normaal gesproken heb ik daar geen last van, want als ik iets doorsla... als... want zo heel veel onderdelen worden door mij niet meer doorgeslagen... Maar in ieder geval gewoonlijk trek ik de draadjes van het onderliggende pand er al uit voordat ik ga stikken en die van het bovenliggende pand trek ik er voordat de naald in de buurt komt er uit... Is zóveel plezieriger naaien...


Dan de naadtoeslag netjes open strijken, daar wordt je werk ook veel mooier van...


Het beleg op de bovenkant van de broek stikken... En daarna bekijk ik het geheel, en zie dat de kruising in het kruis perfect doorloopt.... Ahhhhh zo zie ik het graag!!

Omdat ik net iets te weinig stof had, heb ik gekozen voor een rits in de zijnaad. En om het een beetje een stoere look te geven heb ik een metalen rits gekozen. Ik had geen donkerblauwe in huis, maar een donkerbruin bijt spijkerstof ook niet.

Daarna speld ik de rits er in, klap het beleg om, speld de bovenrand vast en de zijkant van het beleg op de rits... Dusdanig dat de rits nergens tegen het beleg aanloopt...


Hmmm... zijn wel véél spelden hè, hahaha...


Ik ga eerst het beleg met de hand blind vastzetten aan de rits...


De onderrand van het beleg wordt bij de rits ook even vastgezet...


Ook bij de middenvoornaad, middenachternaaed en de zijnaad wordt het beleg vastgezet met kleine niet zichtbare steekjes. Op die manier kan het beleg nooit "over gaan koken" en blijft 'ie netjes waar die hoort...


Een netjes afgewerkt beleg, en geen steekje te zien...


Daarna wordt de bovenrand van de boek doorgestikt...


Heel smalletjes, want bij de rits is het stiksel ook smalletjes... Dan lijkt het net alsof dat in ene keer gedaan is..


Mooi strak bovenkantje, alleen nog even netjes strijken...


De rits heeft een rem... maar daar merk ik geen sikkepit van... Het is een enthousiaste zakker... gelukkig niet verder dan 2cm... Maar wel verplicht een hemd of shirt in m'n broek te steken, anders ga ik jodelen door die metalen tandjes...


Wikky heeft ook gekeken naar de lengte van de broek... dus ook de broekzoom spelden en stikken en dan is de broek af... Eindelijk na járen weer een broek die perfect zit!!... Hopla... next!!

Dit smaakt naar meer... We spreken voor de week daarop gelijk weer af...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten