Pagina's

zondag 1 april 2018

Jurkje Lora, LMV ( La Maison Victor), nr. 5 sept./okt. 2015


Ik had een prachtig Punta di Roma stofje in het kleurtje Petrol overgenomen van iemand van FB en daar wilde ik het jurkje Lora uit proefnaaien. Voor mijn gevoel valt het bij de schouders en mouwen een beetje smalletjes dus daar heb ik rekening mee gehouden (alles doorgemeten) met het uitraderen van het patroon.

Het patroon uitraderen van het Lora jurkje was zo gebeurd. Ik heb alleen de schouderbreedte hoeven aanpassen ca. 1,5 verbreed, en de bovenmouw verbreed, want het viel voor mijn gevoel te nauwsluitend, en dat vind ik niet prettig zitten. De lengte van de rok heb ik ook een stukje verlengd, en de halslijn een stukje uitgediept.



Volgens de LMV is het patroon perfect voor dames met een recht figuur... Daar denk ik anders over, het is en perfect patroon voor dames met brede heupen, die kunnen zonder problemen in het rokgedeelte worden verstopt, want de plooitjes geven ruimte, zonder het merkbaar is.


Ik kan ook eindelijk, na twee jaar in de wacht, mijn oude Pfaffje weer gebruiken, want die heeft een nieuwe transporteur gekregen. De oude was volledig versleten, en transporteerde gewoon niks meer (was goed te merken).


Ik zit heerlijk genietend achter mijn machientje, en Bridget zit heerlijk te lezen en we kwebbelen wat af. Allebei wat te drinken, draadjespot in de buurt, zodat de vloer ook gezellig blijft.


Ik probeer deze stof ook even uit achter mijn Smarter by Pfaff, zo weet ik of deze stretchie stofje ook lekker naait, want deze machine neem ik meestal mee naar naaidagjes, dus wel handig om te weten. De naaimachine verwerkt deze Punta di Roma net zo gemakkelijk als mijn Pfaff, dus dat is fijn om te weten.


 De stof is een stuk dikker dan bijvoorbeeld katoenen tricot, dus de naden goed uitdunnen voordat ik een sierstiksel op de taille ga zetten. Ik heb trouwens de twee aparte plooitjes samengevoegd tot één plooitje, en onder de figuurnaad door laten lopen. Ik weet nog niet of het effect heeft op de snit, maar het is ook een proefmodel, dus...


De kruisingen lopen ook netjes door van het halsbeleg, ook al zie je er niets van, wil ik ze toch graag exact laten doorlopen. Tegenwoordig verwerk ik rekbare stoffen, zoals tricots en dergelijk ook anders dan voorheen. Ik lock eerst alle patroondelen en daarna ga ik de hele handel in elkaar zetten, op die manier geen gesodejutemieter meer met spelden in de nabijheid van het mes (dus kans op bot worden), en ook geen scheef lopende kruisingen meer. Helemaal top!




Dan een sierstiksel langs de hals. Ik gebruik, zoals je ziet, nog steeds héél veel spelden. Ik denk niet dat ik dat ooit nog af zal leren, hahaha.


Wat vlot dit patroon toch lekker flitsend, De mouwen er in zetten. Zoals je ziet is de mouwkop nogal smal, dus goed dat ik het na nagemeten te hebben iets heb aangepast. Tegenwoordig is er wel een verandering bij het naaien, ik heb minlenzen, en daardoor zie ik als het avond is de kleine steekjes minder goed... en heb ik dus een plus 1 bril op om het te compenseren... Nou jahhh, als ik de steekjes maar kan vinden hè!


Dan nog even de zijnaden tjoeken en dan kan ik de boel gaan doorpassen zo meteen. Ik ben héél benieuwd hoe het jurkje staat.


Tijdens de doorpassessie ben ik blij verrast hoe goed het jurkje zit. Ik moet alleen nog een zoompje er in leggen van de mouwen en de rok, en dan is het jurkje alweer klaar... Dit is een jurkje dat als ik zou willen in één dagje kan knippen, locken, in elkaar zetten en afwerken met de hand. Super dus!

De volgende ochtend ga ik het zoompje afmeten. Want ik wil het vandaag graag aantrekken.


Met een stretch steekje met de hand netjes rondom gezoomd. Dat vind ik altijd het mooiste bij dit soort stofjes, en op die manier knapt ook de draad niet.


Ik heb helaas geen kiekje gemaakt waar de zoompjes wel in zitten... dat komt nog, maar het is goed te zien hoe het jurkje valt en dat de kleur voor mij super is. Zwarte laarzen erbij en ik heb niets meer nodig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten