Pagina's

donderdag 30 augustus 2018

Broekpak - top Fashion Style nr. 5 model 19


Een broekpak van donkerblauw linnen/viscose. Het materiaal is heerlijk om te verwerken. De broek is een Vogue 8797 en de top een Fashion Style nr. 5 model 19.

Beide patronen zijn super simpel om te maken.


De top is van origine met een splitje middenachter, maar de stof is bèst wel stijfjes… dus… ik wil eerst kijken of het zonder kan. Ik stik de schoudernaden en daarna de schoudernaden van het beleg, ik speld het beleg er op en stik het vast. Daarna probeer ik mijn hoofd er doorheen te krijgen en dat lukt prima… dus… exit splitje. Ik knip het beleg qua vorm bij en lock het netjes af. Knip de naadtoeslag smal af, en klap het beleg naar binnen en stik er een sierstiksel langs met steeklengte 3,5.

Van origine is de top bij de armsgaten en zoom afgewerkt met een festonsteek… Hm, nu weet ik niet of dat ècht de bedoeling is, of een tik-/vertaalfoutje, want op de foto in de Fashion Style is geen festonsteek te zien, maar in ieder geval zal bij het afwerken van de stof die ik heb niet mooi worden. De zoom op die manier afwerken, of zonder beleg te gebruiken afwerken, is geen strak plan. Ik heb naar aanleiding van de voor- en achterpand belegdelen getekend en uit de restjes kreeg ik dat er gelukkig nog uit.

Daarna de armsgaten, net zoals de hals, afwerken met een sierstiksel.


Daarna is de ceintuur aan de beurt. Door de stof deels linnen is, heb ik de ceintuur een stuk smaller geknipt dan het origineel, want dat levert één pak kreukels op die manier op en dat is in mijn taille niet de bedoeling. Ook heb ik de tailleband verstevigd met plaklinnen, is steviger, maar ook weer, omdat ik liever geen rimpels zie bij de ceintuur. De uiteinden heb ik afgeschuind, want dat vind ik eleganter dan rechte uiteinden.


Het is wel even een klusje bij het keren, want de puntjes moeten wel mooie puntjes worden. De naadtoeslag van het keergat strijk ik naar binnen tot de juiste breedte, en speld het daarna dicht om daarna met de hand, met onzichtbare steekjes het gat te sluiten.


Daarna wordt het door de plaklinnen een speldenparadijs, want de naad maakt na het keren een snoekduik naar binnen, dus moet ik er helemaal uitpulken. Ik rol de ceintuur even op en laat ik even zo liggen, zodat de gedwongen uitdeuking blijft zitten als ik de spelden vlak voor het voetje eruit trek bij het stikken. En dat werkt!


De halslijn is hoger dan ik normaal eigenlijk heb, maar ik vind het me wel goed staan eerlijk gezegd…


Ceintuur in de taille geknoopt. De lusjes heb ik niet nodig, die horen er van origine nog op, maar de stof glijd namelijk niet. Met een simpele knoop is de ceintuur precies zoals ik het wil qua lengte… en m’n broekpak is klaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten