Pagina's

zondag 31 mei 2020

Week 4: Huiswerkgroep mei 2020 - top (opdracht: kledingstuk "met zonder mouwen")


Nou, al het geprakkiseer de vorige week in verband met de oplossing voor de afwerking van de armsgaten en halslijn om de voile top te voeren in plaats van een los hemdje onder het topje te doen begint nu aardig vorm te krijgen.

Ik kon namelijk totaal niet duidelijk krijgen hoe het ding in elkaar zat, de tekening was niet duidelijk genoeg, en de werkbeschrijving bleef Russisch. Gelukkig zijn paspoppen geduldig en laten ze zich prikken met spelden, zodat ik van alle onderdelen, aan platte lapjes/patroondelen, een 3D beeld kreeg 😅.

Nu de boel keren, neklijn en achterpand op elkar stikken en zoompje erin maken... bijna...



En dat is makkelijker gezegd dan gedaan... Eerst even testen of het locken van twee lagen voile netjes wordt, en dat wordt netjes. Hopelijk ook met 1 voile en 1 voering... die zich beiden niet lekker laten locken alleen of dat werkt. Mwah het werkt ongeveer, het blijft er in ieder geval opzitten.

Dit is de opstaande rand in de nek, en moet netjes glad worden afgewerkt.


Naad openstrijken, naadtoeslag omklappen, spelden en met de hand met kleine steekjes vastzetten, zodat er niets meer van te zien is.


De stof laat zich gemakkelijk met de hand blindzomen. Nu de nekrand op het achterpand netjes vastzetten.


Het achterpand van voile en voering is dicht gestikt alsof het een naad is, maar dit is omdat het spul zo rafelt.


Dan speld ik de nekrand op het achterpand. De middenachternaad van de nekrand en de middenachter van het achterpand lopen netjes door.


Het wordt netjes plat, en dat is de bedoeling. Ik speld ook de armsgatranden, zodat ik daarna alles in een keer kan voorzien van een sierstiksel en dus alles goed glad zit en glad blijft.


Ik zet eerst een hulpstiksel op de panden (nekrand en achterpand), helaas had ik de steek niet vergroot, was het in alle concentratie vergeten, dus moest later kleine steekjes uithalen, maar dat geeft niet, het resultaat wordt netjes. Niet helemaal zoals het hoort, maar met omdenken heb je dat wel eens.

 

Foto's van de hoekverbinding nekrand en achterpand op elkaar gestikt.


De uiteindelijke doorpas, nog zonder tunneltje, maar zo krijg je al een beetje idee hoe de valling is, en ik zie al gelijk dat het decolleté gigantisch is (en ik had het al een stuk aangepast... pfff)


JK maakte van mij even een kiekje toen ik achter mijn naaimachine plofte dat het gelukt was... Nu het tunneltje en afwerking zoompjes voile en voering nog.


 Dit is dus het fenomeen waarom het stofje zo'n lastpak was... Het rafelde al als je er naar keek...


Zoom twee keer smal naar binnen omklappen en dan rijgen.


En dan netjes een stikseltje erlangs tjoeken. Het stikken is wat dat betreft met deze voile totáál geen probleem. Dat gaat vlotjes en vrij gemakkelijk.


Door mijn zoommaatje op mijn naaimachine vast te plakken, kon ik heel gemakkelijk het te veel van de voering afmeten en eraf knippen.


Stikken, omvouwen en nog eens stikken... de makkelijkste manier voor een net zoompje in de voering.


Een knoopsgaatje is in verband met de rafel gevoeligheid van het stofje geen optie. Maar het stofje is wel flexibel qua draden... dus... het voile band aan een stopnaald vast gestikt...


En een halve centimeter uit het midden van het middenvoor en in het midden van het tunneltje voorzichtig de stopnaald in het tunneltje gefietst, zonder dat het de voering aanraakt. Het stukje voor stukje de voileband door het tunneltje trekken.

Zachtjes... friemel fruttel trek trek, en uiteindelijk is het hele bandje erdoorheen getrokken.


Alleen nog een paar centimeter van het decolleté met de hand met kleine steekjes dichtmaken. Daar zie je uiteindelijk niks van als ik het aan heb, ook qua coupe niet, want het decolleté heeft natuurlijk wel een V-vorm, maar toch... er is niets van te zien uiteindelijk... pfff Ik heb wat gesjoemeld met dit topje... 👀 

Maar wel éindelijk iets binnen de tijd afgekregen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten