Pagina's

dinsdag 19 mei 2020

Sew Online Frustratienaaien: 19 mei 2020


Zondag deed Henrike een oproepje wie er nog meer gordijnen in moest korten (of iets anders frustrerends wat maar blijft liggen, maar wel gedaan moet worden... en dat via Skype met elkaar al mopperend wilde gaan doen... en daar had ik wel oren naar, want dan móet je wel...

Er werd een datum geprikt, dinsdag 19 mei, was wel na mijn werk, maar dat boeit niet, als ik eenmaal begonnen ben maak ik het ook af. De start is het lastigst.


Gisterenavond was de Sew Online "Frustratienaaien" zo ver. Ik had de avond ervoor samen met JK gemeten wat er bij mijn gordijnen af moest. De gordijnen waren 12cm te lang, maar er bleek al een keertje eerder ingekort te zijn, dus kon ik gewoon héél eenvoudig de eerste inkortblindzoom lostornen en dan op de vouw de stof wat te veel was afknippen.

  
Zo gedacht, zo gedaan... Toen de gordijnen eraf gehaald waren, naar beneden met allebei een berg aan gordijn. De eerste was zo gepiept, toen deel twee. Ik vroeg aan JK of ze mij het tweede gordijn wilde geven... PLOEP boven op mijn hoofd, we waren lichtelijk melig geworden van al die bergen stof op de bank.


Uiteindelijk zijn allebei de gordijnen twee keer losgetornd (de blinde zoom van het naai atelier, en de blinde zoom van de eerste keer inkorten)... In totaal ging er een gigareep stof af, riant 30cm, die op elkaar gevouwen door kan gaan voor een gemiddeld lapje stof uit mijn stoffenkast.



Daarna samen met JK de gigalappen opgevouwen, zodat ik de volgende heel gemakkelijk met de zoom aan de slag kon.


Gisteren kwam ik om 18:15 uur binnen rennen (soms heb je zo'n dag), en ging alvast de laptop-stapel neerpoten en het lichtplan tactisch aanzetten, zodat ik licht heb c.q. ik geen zwart spook en via de camera.


Ook de klossen wisselen voor de locker... en toen was het etenstijd. Lekker lasagne al kwebbelend opgegeten en toen hup kont richting naaitafeltje. Laptop wakker maken en het bericht van de Sew Online "Frustratienaaien" opzoeken. Toen bleek dat ik me in tijd had vergist, het was niet om 19:00 uur, maar om 19:30 uur ivm persconferentie van Rutten.


Ik had dus nog even de tijd om de locker te testen, of de instelling bij deze stof goed was... dus tjoek tjoek tjoek... hij deed het als een zonnetje... mja, toen dacht ik laat ik dan ook gelijk de boel locken, dan heb ik het herrieklusje maar alvast gehad (hoef ik niet steeds mijn microfoon te dempen).

En toen was het ineens tijd en werd ik gebeld... De eerste twee pogingen braken af, maar nummer drie ging goed en kon de Sew Online beginnen. Henrike ging naar boven naar de gordijnen en ging de boel spelden en ik had de berg aan gordijnen op schoot en ging die ook afmeten en spelden. Even later kwam Aline die een regiment vlaggetjes voor een bruiloft moest maken voor een vlaggetjeslijn, en weer een zwikkie later kwam Guusje die een trui uit elkaar moest tornen, en ook nog een broek af moest krijgen voor morgen...


Er werd wat gehersenprakkedenkseld wat nu het handigste qua volgorde was: één gordijn spelden en dan onder de locker te gooien om blind te zomen, óf eerst alles spelden en dan onder de locker gooien... En blijk na wat proefjes dat met de locker blindzomen het stofje te dikkig was om zich makkelijk te laten vouwen, zodat je een minidraadje kan stikken om tot een blind resultaat te komen.

Bij Aline ging het lekker vlotjes (voor mijn gevoel), en volgde het ene na het andere vlaggetje, en kwam het vervelende klusje van keren voorbij en het nog vervelendere strijken, waarbij je snel je petatters brand als je het puntje mooi strak probeert te strijken.

Guusje was bezig met een broek dat was voor een nieuw uitkomend patroon en dat moest de volgende dag ingeleverd worden (de foto bedoel ik). Helaas wilde de coverlock van alles, behalve netjes coveren... Henrike en Aline hebben ook een cover en hadden allerlei tips over standen van allerlei knoppen, maar helaas bleef de cover een akelige nek.


Ik heb alle twee de delen afgetekend, rijgdraad doorheen getjoekt (want mijn verdwijnstift, verdwijnt soms rap), daarna de boel gespeld, de kopse kanten netjes omgeslagen, zodat het helemaal glad is.

We hebben het over onze naaimachines gehad, knoopsgaten, soorten garen en draad, over Kantjeboord, bekleden van cups, en gemopperd over onze drempels ten aanzien van dit soort klusjes en dat zo'n stok achter de deur héél erg goed werkt en het was nog supergezellig ook!

En aangezien ik nóg meer gordijnen in te korten heb... denk ik dat nóg een avondje "Frustratienaaien" welkom is... maar eerst deze afmaken 😅

Bedankt Henrike voor je sublieme idee van "Frustratienaai-avondje".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten