Pagina's

woensdag 27 mei 2020

Van doorknoopjurkje, naar je-weet-wel-tasje, naar een Kristy rokje

Deel 1: november 2018


Het begon allemaal in november 2018, ik deed mee met de Huiswerkgroep November 2018 en het onderwerp was een jurkje of doorknoopjurkje, maar dat weet ik niet meer precies.


Het knippen van de stof was nogal een dingetje om met alles wat ik kon vinden de patroondelen niet weg te laten wapperen op de nep leren stof.


Ik begon met het doormeten en overnemen van het patroon, en daarna het knippen van het patroon, en omdat je nepleer natuurlijk niet kan doorslaan het op het nepleer tekenen van het patroon. En daarna met klemmetjes de naden op elkaar bevestigen, zodat ik kon gaan stikken.


Voordat ik ècht ging stikken, eerst proefstiksels gemaakt en ook proefstiksels van de sierstiksels, want ik wilde alle naden van het jurkje stoer doorstikken.


De naden lieten zich niet makkelijk open en plat krijgen, dus ik riep de hulp in van textiellijm, en dat werkte heel mooi strak.


Daarna de 3xheen-en-weer-stiksel... en het begon er al héél ècht uit te zien.


De naden zijn open gestreken, dus ik maak sierstiksels aan twee kanten... Ik vind het super worden.


Dan weer een naad met klemmetjes vastzetten en stikken.


En weer de sierstiksels met 3x-heen-en-weer-stiksel erop zetten.



Het jurkje groeit gestaag en tot nu toe helemaal naar mijn zin. Zo gaan de naden aan de binnenkant en buitenkant eruit zien...

 p
Van het tjoeken van de sierstiksels schijnt volgens mijn JK een hypnotiserende werking werking uit te gaan omdat het zo monotoon is. Wel komisch.


Ik heb speciaal om dit jurkje te maken een teflon voetje aangeschaft en ben reuze blij met de IDT van Pfaff... Het stofje tjoekt soepeltjes onder het voetje vandaan... ook het heen en weer van de 3x-heen-en-weer-stiksel gaat met gemak.


Omdat ik niet al te veel van de juiste kleur garen heb, en die 3x-heen-en-weer-steek behoorlijk veel draad vreet, zit op het spoeltje een tintje donkerder garen, en daar is uiteindelijk aan de buitenkant niets van te zien.


Het aangeknipt beleg verstevig ik, zodat het niet goed de knopen en knoopsgaten kan hebben in het gebruik.


En dan ben ik alweer bij de kraag met staander aangekomen... en natuurlijk ook weer met een sierstiksel... Als de naden in een werkstuk sierstiksels krijgen, dan moet je daarin ook consequent zijn, anders wordt het resultaat een beetje halvig... De kraag gaat wel aardig...


De puntjes zijn niet zo puntig als anders, maar dat kan denk ik ook niet anders, want dit nepleer is best dik.


Het gaat lekker vlot dat ik de knopen maar eens op ga zoeken die ik had bedacht voor dit project. Mooie eenvoudige used look zilveren knoopjes.

En dan ineens gaat het mis... Helaas heb ik er geen foto van gemaakt, maar de kraag met staander waren niet kloppend ten opzichte van het jurkje. Ik was toen nogal druk bezig met mijn werk en heb het toen even in de ijskast gezet tot later om te kijken wat er nu precies aan de hand was...

Deel 2: mei 2020

Het kwam er niet snel van om er naar te kijken, maar elke keer als ik mijn stofjes doornam om te kijken of ik wat mee kon nemen voor de weggeeftafel, of mijn dochters wilden er doorheen spitten, of ik verplaatste de boel weer eens (gebeurd af en toe wel eens), dan kwamen de je-weet-wel-tasjes ook aan de beurt om te kijken wat nog up-to-date was... Het jurkje en de stof bleef ik mooi vinden, maar zo snel een oplossing bedenken en er dus mee aan de slag gaan gebeurde maar niet...


Totdat ik besloot mijn kledingkast uit te gaan mesten, en alles waar nog wat aan gebeuren moest, korter maken, innemen, recycleren tot wat anders op de kapstok op de overloop hing en mezelf voornam om elke week iets er vanaf te halen en aan te pakken, bedacht ik dat ik zoiets ook met de je-weet-wel-tasjes moest doen... en dit tasje was het eerst aan de beurt.



Ik zocht de klemmetjes op, en het patroon van rokje Kristy, legde het patroon erop, en knipte het er uit. Het rokje werd 10cm korter dan mijn favoriete rokjes van Sweatstof in gemêleerd ecru en zachtgroen, en is met deze stof helemaal goed. Ik bedacht hoe ik het wilde gaan doen en ging gelijk aan de slag. Ik wilde zien hoe het werd!


Ik had wat klemmetjes te kort, maar gelukkig had ik nog haarklemmetjes liggen (voor tijdens een workshop leerbewerken) en het ging lekker.


De naadtoeslagen lijmde ik net als 1,5 jaar geleden met textiellijm weer vast.


Het was even zoeken naar de steekgrootte voor het sierstiksel, en ook het klosje garen voor het sierstiksel was even zoeken, maar gelukkig lukte dat allemaal precies zoals de middenachternaad was gemaakt... Tijdens het erop zetten van de tailleband zie je heel goed dat het stiksel van de middenachternaad, gemaakt in november 2018 aardig hetzelfde is als de middenachternaad van de daarnet geknipte tailleband.

De zoom van het rokje heb ik net als de naadtoeslagen gelijmd met textiellijm en daarna met de hand blindgezoomd, zodat er niets van te zien is... 

Ik ben er helemaal blij mee, snel foto's maken en dan hup verder met mijn rode setje van voile (dat iets minder snel en lekker verwerkt als dit nepleer!). 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten