Pagina's

woensdag 20 mei 2020

Vervolg van de Sew Online Frustratienaaien


De stand van gisteravond... Gisterenavond ben ik heerlijk opgeschoten. Het vervelendste werkje, de boel afgemeten en gespeld, is gedaan... Blij mee... Ik was alleen de gewichtjes vergeten weer terug te plaatsen in de punten van de gordijnen, dus even de boel losgehaald, gewichtje erin, en weer gespeld.


Kleurtje garen erbij gezocht, een oud rolletje garen van mijn oma past er perfect bij.


Ik begin met het gewichtje in de hoek vast te zetten, zonder dat dat aan de goede kant te zien is, en de steekjes zijn zowat niet te zien, super als je met een wat dikker stofje werkt, dan kan je nog eens wat (ik ben momenteel namelijk ook bezig met een project of eigenlijk twee projecten van voile, en pfff... werkt een pietsie anders).


En nu is het gaan met de banaan... Ik zet even een filmpje op, gewoon ter afleiding van het toch wel monotone werk wat blindzomen met de hand is. En steekje voor steekje, en na twee filmpjes te hebben gezien ben ik bijna klaar...


Nog een klein stukje... en dan is het klaar. Gelijk samen met JK de gordijnen in m'n slaapkamer opgehangen... Zó blij mee...


Maar zoals ik gisteravond al zei... dit zijn niet de enige gordijnen in huis waar wat aan moet gebeuren... In de woonkamer heb ik ook een stel katoenen exemplaren die een snufje lengtemagie nodig hebben, en dan wel in de omgekeerde versie, niet inkorten, maar verlengen.

Aangezien de zomen van gordijnen de zoomtoeslag altijd het dubbele is, vermoed ik dat ik met deze zoomhoogte een heel eind kom richting vloer...

Dus nadat ik dat allemaal zat te bedenken tijdens het eten, ga ik na het eten gelijk aan de slag. Weer samen met JK haal ik de gordijnen eraf, en ga ik direct aan de slag...


Ik moet wel een en ander losgooien, want deze gordijnen hebben ook een voering, maar na een uurtje prutsen, want hier is lastig kunststof draad gebruikt, wat zich niet zomaar los laat halen, en dan is de boel helemaal los.


De klossen van de locker hoef ik niet te wisselen, want ik gebruik dezelfde kleur voor deze gordijnen. De stof is vergelijkbaar, dus ook de instelling verander niet... Gaat al supersnel zo.


En niet alleen het locken gaat supersnel, ook het afwerken gaat deze keer supersnel. De naadtoeslag is precies wat ik nodig heb om de lengte van de gordijnen tot op de grond te krijgen, dus de afwerking gaat deze keer met de makkelijkste weg. Satijnband... Ik werk de naadtoeslag netjes af met satijnband. Het is net een tintje lichter dan de gordijnen, maar dat geeft niet.

Al snel is de eerste spoel leeg, was geen volle spoel, maar toch wel een meter of drie zat er op.


Spoel twee erop gezet, en weer verder tjoeken...


Gordijn twee... en het gaat ècht lekker snel... Binnen een paar uur tijd zijn beiden gordijnen netjes afgewerkt. Dit smaakt naar meer (en dan bedoel ik lekker alle grote klussen wat betreft gordijnen achter elkaar afhandelen... Waar een avondje Sew Online Frustratienaaien wel niet toe leidt hè... super!


En dan zit het band er volledig op, en moeten de zijkanten met de hand nog netjes worden afgewerkt.


Even moet ik goed in de smiezen houden dat ik wel aan de goede kanten de gewichtjes erin stop, want die moeten wel allebei aan de kant waar het gordijn wordt gesloten komen en dan zitten ze netjes in de hoeken en is de klus van het verlengen van de woonkamer gordijnen geklaard... (Nu nog de vitrage aan de achterkant van de woonkamer, die moeten een heel stuk worden ingekort... en er zit loodkoord in de zoom... hmm... daar moet ik nog eens over nadenken hoe ik dat ga aanpakken.


Foto links: Voor - tussen kast en stoel, zie je een stukje gordijn op 20cm hoogte vanaf de grond zweven.

Foto rechts: Na - het gordijn moet nog gestreken worden, maar is nu op perfecte lengte.

En dan het resultaat... In twee dagen tijd de gordijnen van mijn slaapkamer aangepakt, en de gordijnen van het voorraam van mijn woonkamer. Mooie resultaten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten