Pagina's

dinsdag 29 november 2016

Mot met tricot...


Ik denk, achteraf, dat dit model shirt met strikceintuur toch beter van een ietwat steviger stofje had kunnen maken. Ik heb van te voren wel getwijfeld, maar er stond bij het shirt in de Knip crêpe tricot en dat is vermoed ik toch ook soepel vallend. Maar goed ik moet het even doen met wat ik in de kast heb liggen en ik dacht dat het wel kon. Soit!

Dus nu mot met m'n tricot... Dat had ik van deze tricot eerlijk gezegd niet verwacht, omdat het niet van dat heel erge fliebelspul is wat zo wiebelig en best zwaar is. Dit lijkt gewoon dunne tricot met een flinke dot katoen, maar het is me toch een exemplaar!!! Het knippen ging nog prima... Het krulde ook niet als een oelewaaier. Dus ik dacht... Nou de start is goed... Hmmm verkeerd gedacht... want het is me een spulletje...


Je legt het onder de locker en het drijft gewoon weg... je hebt drie handen nodig wil het in gelid blijven, zodat je locksteek daar komt waar het moet komen... en dat met her en der een speld... niet zo zen voor mijn mes... Dus dan maar eerst stikken met een grote steek met de naaimachine, sjucht... en dan locken...

Ik had het patroon al ingekort, zoals altijd, want ik ben geen 1,72m, maar na het instikken van de coupenaadjes en de naden etc... Blijkt dat mijn voorgevel te hoog zit... Fijn voor mijn hersenpan, voor de potloodtest zal ik vast slagen, maar ik heb het patroon al ingekort!! Irritant zeg, vooral het IS al aangepast... dus nog maar een zwik omhoog hijsen...


Het resultaat van de aanpassing is mwa.... matig, maar goed ik ga niet nog een keer het stiksel eruit pulleken want het stofje is een nachtmerrie. Binnen no-time heb je een gaatje gefabriekt... Grrr...

Daarna zijn de hoekjes en het splitje aan de beurt en die gaan redelijk... Even een strijkijzer over mijn werk en het is keurig glad... Poeh eindelijk iets wat een béétje goed gaat.

Daarna is het halsbeleg aan de beurt. Ik stik het er op en klap het om, knip de naadtoeslag een stukje af en een knipje voor het splitje midden voor. En ja hoor... de stof heeft er geen zin in en denkt dat het een maaltijd is voor de naaimachine en verdwijnt in het gat van de naaimachine. Die wil de boel inslikken precies bij de middenvoor... Nou en dat is juist het punt wat ik altijd pietje precies netjes wil hebben en dat is het dus niet... Ik baal als een driewegstekker en voel alle energie juist van de Clubdag gekregen wegzakken, wat een pokkespul is dit tricot toch. Zo'n simpel modelletje zou toch niet zo'n ramp moeten zijn dat je al dágen in etappes bezig bent.

Ik besluit bij Kleurenmix elastisch pipingband/paspelband te bestellen... misschien kan ik voorzichtig het sierstiksel los tornen en er een elastisch pipingbandje langs stikken. Dan is de ondergrond een stuk steviger om door te stikken dan het beleg, en wil mijn naaimachine de stof midden voor misschien niet opvreten...


Bij het doorpassen gelijk de mouwen afgespeld... en die hangen er nog steeds zo bij... Géén zin...

Terwijl ik wacht op de bandjes ben ik door mijn stofjes gaan hopsen en heb een patroon bij een bepaald petrolkleurig tricotje gewijzigd... Dat wordt The Skater Dress... Het is een E-book en moet uitgeprint en geplakt worden... daar lekker mee bezig geweest terwijl ik eigenlijk een sierstiksel eruit moet fietsen... Oooohhhhh lekker gemotiveerde mina hè!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten