Pagina's

woensdag 19 december 2018

Winterjas en mouwloos vest knippen


Het was een hele drempel om te beginnen aan het patroon voor m’n jongste dochter, want er moest het een en ander aan gewijzigd worden aan het patroon. 

Een opsomming van de wijzigingen zijn: 

De lengte aanpassen, voor iemand van 1,58m, en korter, omdat ze hem korter wilde hebben, maar ook qua zakken, die moesten eenvoudiger, de kraag, die moest minder opvallend, want die was behoorlijk aanwezig groot. En voor een kleiner persoon is dat véél te veel van het goede. Een afneembare capuchon heb ik er bij getekend... en ehhhh... mja... dat was het wel zo'n beetje


Ondertussen had ik geregeld de dame niet in de buurt om alles door te meten, óf dacht ik dat ik verder kon, en was er weer iets in het patroon dat ik tóch even weer wilde checken... Dus... ik heb aardig wat gezucht... en er ging aardig wat tijd over heen.... té veel tijd, want het wordt kouder en kouder... en er is al sneeuw gevallen zoals afgelopen zaterdag.



Omdat ik door een knip in de stofvouw een meter extra had gekregen, èn Bridget een veel kortere en minder wijde jas uiteindelijk had gekozen, wat ook weer een meter scheelde… Had ik ineens ploep 2 meter prachtige donkerblauwe wollen stof over… 

Hmmm… wát zal ik daar nu eens mee doen… Een snoekduik in de Burda’s leverde een patroon op, een lang mouwloos vest, voor over een tricot jurkje… stofje heb ik daarvoor nog niet, maar bij een spijkerbroek past zo’n lang vest ook perfect. Ik wist alleen nog niet of ik het er uit zou krijgen, maar twee patronen uit één lap stof kunnen soms met minder toe… Dus het patroon uitgeraderd en begon vandaag het puzzelen…


Er zijn aardig wat onhandige patroondelen, grote kragen, lange panden, brede ceintuur, een kraag die schuin van draad op de stof moet... of eigenlijk moest, want uiteindelijk werd het recht van draad. Ik kreeg het er met geen mogelijkheid uit als ik het schuin van draad legde, en voor de valling, zal het denk ik niet héél veel uitmaken met deze stof. Dus na úren passen en metn, zijn uit de wollen stof een heuplang klassiek wollen jasje, en een eenvoudig lang mouwloos vest met sjaalkraag en ceintuur geknipt....

Ik kan er morgen niet aan werken, want ik moet eerst snel een warme trui voor haar afmaken, want ze heeft aanstaande vrijdag een uitje van school... en het is leuk dat ze dan een nieuwe trui aan heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten