Pagina's

donderdag 28 mei 2015

Herenoverhemd van Dennis op maat maken


Afgelopen zaterdag hebben Dennis en ik door de WE gestruind. Dennis had een zwik shirts nodig en ook een overhemd kon hij wel gebruiken. De shirts waren een appeltje eitje... Het overhemd was ietwat lastiger... Zijn oog viel op een zomers exemplaar van een héérlijke fris en zacht voorjaarsstofje. Fris wit met mooie blauwtinten in een vrolijke bloemprint. Voor nu mooi op een blauwe jeans, of witte broek en op een korte witte of donkerblauwe broek is dit overhemd met opgerolde mouwen ook heerlijk om te dragen in de zomer. 

Alleen de maat was effe een gedoetje. Van shirts heeft Dennis altijd een L, voor truien wisselt het per merk van een M tot een L... maar een overhemd... tsja... die rekken niet en dat is te merken bij de schouders... Daar zit bij maat L de schoudernaad krap óp de schouder, maar zou, nou ja nèt aan, wel kunnen. Wat niet prettig is is dat je het overhemd ziet trekken bij het bewegen van zijn arm. Dat draagt niet lekker en de naden gaan dan kloven en is binnen no-time de blouse naar z'n grootje. Het overhemd zit vervolgens bij de bovenwijdte, taille en heup prima.

Dus er wordt een XL gepast. Die zit mooi bij zijn schouders, er trekt niks bij het bewegen van zijn arm. Alleen de rest van het overhemd, de bovenwijdte, de taille en heupwijdte, daar is het riant een maat te groot. De verkoopster kijk Dennis strálend aan terwijl ze zegt dat zijn brede schouders toch ècht die maat nodig hebben (ze houdt duidelijk van heren met brede rechte schouders). Ondertussen zitten we met zijn drietjes maat L en XL te vergelijken of maat L wel kan bij de schouders... c.q. maat XL door mij op maat gemaakt kan worden. Ik vind het geen probleem, want ik heb zo vaak herenkleding aangepast, maar dat was meestal in de lengte en niet in de breedte. Ik vermoed dat het innemen van herenkleding ongeveer hetzelfde is, als dat ik dat bij mezelf zou moeten doen.


Het overhemd is zoals je ziet qua model geen strak getailleerd overhemd. De zijnaden lopen ook weer niet recht, dus een plof-overhemd (die je in je jeans moet dragen) is het ook weer niet. De mouwen zijn zoals je ziet ook te lang en de lengte van het overhemd is ook net iets te lang. Hier wordt het doordat Dennis zijn handen in de zakken heeft ietwat omhoog gefrummeld.


De wijdte rond zijn taille, daar kan een gezellig kussentje bijgestopt worden. Dus dat mag wel wat minder.


De mouwen worden 3 centimeter korter gemaakt en deze keer komt het stiksel aan de binnenkant net zoals aan de buitenkant strak langs het manchet... want er was een béétje dronken omgevouwen en vastgestikt, dus dat is nu mooi strak gemaakt. Ik heb niet in de zijnaad de blouse ingenomen, omdat A het ook op de rug iets hoger ingenomen moet worden qua bovenwijdte, ik geen tweelingnaald heb, zodat het nieuwe stiksel op de dubbele stiksel van de mouw aansluit... en C omdat ik ook geen locker bij Dennis heb staan en dus vind ik dat ik beter met coupenaden kan werken.

Of het helemaal volgens de regels is, géén idee, want ik heb er ook niet voor geleerd, maar ik doe wat mij de mooiste oplossing lijkt.


Op het voorpand maak ik een coupenaad behoorlijk richting de zijnaad, die de lijn van de zijnaad volgt. Per coupenaad verdwijnt er riant 1,3cm... dus 2,6cm wordt hier ingenomen.

Doordat de coupenaad richting zijnaad zit, blijft de bloemenprint mooi doorlopen en valt de coupenaad totaal niet op.


De coupenaad op de rug loopt behoorlijk hoog door en per coupenaad verdwijnt er riant 2,5cm dus totaal zo'n 5 cm... uiteindelijk is de blouse qua omvang ruim 7,5cm kwijt.




Het manchet ligt op Dennis zijn hand en dat is als het nog fris is en de mouwen naar beneden wordt gedragen irritant. Er gaat 3cm van de mouw af. Ik haal het manchet er netjes af en zet ik het er, na het afmeten en afknippen van de te veel centimeters, strak weer op.



Voor de zoom pak een favoriete blouse van Dennis en die mag hij op het laatst als alle veranderingen zijn gedaan over deze nieuwe overhemd heen aantrekken en ik speld langs die zoom een zoompatroon op zijn nieuwe overhemd. Uiteindelijk wordt zijn nieuwe overhemd gemiddeld 3cm korter. 

Ik vond het best wel spannend om bij een nieuw overhemd van Dennis de schaar in te zetten... Eventjes de boel een zwik centimeters in te nemen en korter te maken. Dennis heeft daarom ook héél wat keertjes moeten doorpassen eer ik de boel ging stikken, losgooien of de schaar pakte. Dennis zat het hele gebeuren geïnteresseerd te bekijken en bij mijn verhaal hoe ik het allemaal ging doen zag ik tig vraagtekens op zijn gezicht. Net zoals er bij mij vraagtekens op mijn gezicht verschijnen als hij vertelt over diafragma, scherptediepte, witbalans en ruis, heeft hij dat bij coupenaden, sierstiksels, tweelingnaalden en aflocken, hahaha.


Een maat kleiner gemaakt overhemd, die getailleerde van snit heerlijk comfortabel is bij het dragen. Met schouders die de ruimte hebben en armen die lekker kunnen bewegen zonder dat de stof gaat spannen.


Dennis is helamaal happy met zijn op maat gemaakte overhemd... Hij heeft hem dan ook direct de volgende dag naar zijn werk aangetrokken... Kijk... en dát is nou zo leuk hè!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten