Pagina's

maandag 1 juni 2015

Elektra omleggen...


Tja... men neme een slaapkamertje van slechts 5 m2 en de deur die aan de rechterkant van dat kamertje zit, zwaait naar links open... Zó onhandig hè... De hele deur zwiept dan midden in het piepkleine kamertje... Kijk als het nu een riante kamer was, dan kan dat nog, maar zelfs die van mij van 13m2 en van Bridget van 11m2, minstens dubbele van formaat, gaat de deur naar de muur open... Is toch véél logischer...


Dit huis had wel meer niet logische dingen, zoals een lichtknop en electra achter de badkamerdeur... Die deur is dus compleet naar de andere kant op gewijzigd en gaat dus niet naar binnen, maar naar buiten open. Het elektra is een beetje lastig om te gooien in een net strak betegelde badkamer, dus... de deur is toen drastisch gewijzigd.

Bij het kamertje van zoonlief gaat het ietwat minder rigoureus, maar ik kan het niet. Dus ik ben zó ontzettend blij, dat Dennis wel verstand van elektra heeft en het ook niet erg vind om te doen. Samen hebben we op zijn kamer zitten broeden hoe we nu die kamer zonder al te veel kosten c.q. hak- en breekwerk (dus totaal geen hak- en breekwerk) ruimer kunnen laten zijn.

De oplossing is dat de draai van de deur gewoon om wordt omgedraaid... en de lichtknop met stopcontact verhuisd van rechts... naar links van de deur... Oké strak plan... Het kost alleen wat draad, een afsluitplaatje, lasdoppen, nog één of ander dingetje en wat kabelgootjes om de boel veilig weg te werken.


Met elektra kan ik niet zo veel, behalve bolletjes in lampen er indraaien, lichtknoppen aan en uit doen... en o ja... stekkers in het stopcontact stoppen lukt ook niet wel... (eruit trekken trouwens ook)... Dus... ik had voor mezelf wat andere klusjes gepland staan. Dat was één behanglijm klaarmaken en gaten en oneffenheden van de muren glad stucken (stucken is een beetje te groot woord eigenlijk, maar er zaten wel behóórlijke wat gaten bij de verwarmingsbuizen en ook heb ik wat ik te veel had aangemaakt, túúrlijk maak ik te veel aan, ik beneden in de gang op plinthoogte weg zitten smeren. Bij het verwijderen van de oude plinten heb ik behoorlijk wat gaten gebakken, want er liet veel oude stuck los, dus dat is alvast glad voor als ik met de plinten aan de gang ga.


Ik had van te voren het gehele kamertje van hem geleegd, op wat gereedschap na en de deur even uit de weg gepoot, die komt later wel aan de beurt. Tsja... geen kinders in huis... wel een mobieltje bij de hand in mijn kontzak... en een leuk onderwerp om op de kiek te zetten... hahaha... Dennis is dus zeg maar de "pineut"...


De  oude lichtknop met stopcontact wordt verwijderd en als ik het goed heb gezien, gaan de korte elektrodraden samen gedraaid met een nieuw lang elektrodraad in een lasdop. Daarna wordt er op maat een gezellig kabelgootje gezaagd en gaan de draden daar doorheen. Op het rode plaatje wordt keurig netjes een strak vierkant afdekplaatje geplaatst en laat ik dát nu net weer niet op de kiek hebben gezet.

Tussendoor heb ik blijkbaar wel andere kiekjes gebakken. Met een mobieltje is dat zo gepiept natuurlijk, want dat ding is altijd wel in de buurt, hahaha. Dennis was druk bezig met allerlei draden en hoort mij telkens klikklakken... draait zich lachend om... tsja... klikklak!! en ploep hij staat op de kiek!


De hele boel wordt netjes en veilig weggewerkt in gootjes. Het is niet mijn eigen huis, dus alles moet later, als het moet hè, wel weer in originele staat teruggebracht kunnen worden. Ik denk niet dat dat zo snel zal gebeuren, want de verandering is heerlijk ruim, zonder zo'n deur die midden in de kamer open zwiept.

Ik ben doordat ik aan het stucken geslagen was, wel vergeten kiekjes te bakken met alle dekseltjes op de afdeling oud en nieuw... maar da's niet zo erg toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten