Pagina's

vrijdag 26 juni 2015

Boerenzakdoeken-topje uit de KnipMode 6/2015, model 2 (afgeleid van een jumpsuit)


Gisteren kreeg ik ineens de kriebels... Ik wil wat maken voor mijn dochters... Hup naar boven, hup een lapje pakken en ik zie van die leuke Boerenzakdoeken... Kijk,  dan is het qua patroon ook niet zo moeilijk, want de keuze blijft beperkt... Ik ga voor het bovenstukje van de Jumpsuit nr. 2 uit de Knip 6/2015, maat 34 en die valt bij oudste dochter riant. 


Ik rommel wat in mijn laadjes om te kijken of ik biaisband of een of ander ander band heb om door de tunneltjes te trekken, want de zakdoeken zijn te klein om ook nog strikbanden uit te knippen. Ik vind wat rood gestippeld band en een héél donker biaisbandje. Ik teken het patroon uit en pas dat op de zakdoeken en het blijkt precies eruit te kunnen, maar wel zonder naadtoeslag... Nou aangezien de Knip altijd riant valt vind ik het wel prima zo.


Op deze foto zie je dat de zijkanten van het patroon niet recht is, maar naar de heup toe smaller wordt. Ik heb met het voorpand wat gesjoemeld. Het achterpand paste precies op een zakdoek... qua breedte en qua hoogte... maar bij het voorpand had ik wat ruimte in de hoogte over en officieel, omdat de zoom onder natuurlijk qua printje door moet lopen, had ik aan de bovenkant niet veel rood... Ik heb dus gewoon een stukje naadtoeslag eraan geknipt, zodat er een mooier stukje rood randje te zien was, want dat steekt mooi af bij haar huid.

 

Volgens het patroon moet je belegdelen knippen voor de tunneltjes, maar aangezien ze kleiner is dan 1,72 (scheelt zo'n 10cm) en de zakdoeken te klein waren om belegdelen te knippen, heb ik gewoon de bovenkant van het voorpand zo'n 2cm naar binnen geklapt. Netjes de naadtoeslag naar binnen omgevouwen, zodat het mooi glad aanvoelt.


Daarna haar laten kiezen, wilde ze rood met witte stipjes band of héél donker marineblauw biaisband. Het werd het biaisband, dat vond ze mooier afsteken. Dus even ander garen op de machine gedaan en de biaisband dubbelgevouwen en gestikt tot een lange sliert.


Hier zie je trouwens dat de bovenpanden onder de oksel exact hetzelfde lopen qua print, maar onder helaas niet. Het voorpand is net een stukje smaller, maar ja... het is wel aan beide kanten hetzelfde gedaan en de rode boogjes en witte stipjes lopen mooi door.


In het biaisband heb ik een knoopje geknoopt en de uiteinden heb ik met blanke nagellak voorzichtig gelakt, zodat het niet gaat rafelen in de was.


Ze had vanochtend niet veel tijd voor een kiekje, dus het moest snel, snel snel... Ook op een totaal niet handige plek, allemaal troepies in beeld, maar goed... een beetje snijden en wegpoetsen met Picasa en het is een rustig mooi plaatje. Ze heeft het topje gecombineerd met een skinny zwarte broek en een mooi kort spijkerblauw jasje. Haar gele nageltjes zijn de vrolijke noot erbij, hahaha.

Ze was er gisteren helemaal superblij mee, en bleef zelfs langer op om te kijken hoe het werd en om het door te passen, terwijl ze ontzettend moe was. Het topje is wel een stukje wijder dan ze gewend is, maar dit topje hoort ook niet strak te zitten en ach... zo heb je gelijk meer hout voor de deur hahaha.

Het was even kijken hoe lang de schouderbandjes moesten worden, maar al snel hadden we het gevonden en kon ik een stuk biaisband eraf knippen. Dat ze het vanochtend gelijk aan had, geeft wel aan hoe leuk ze het topje vind geworden en vandaag ga ik nummer twee knippen. Voor de jongste wordt 'ie in het rood... Ik ben benieuwd hoe zij het modelletje vindt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten