Pagina's

dinsdag 23 juni 2015

Een tafelkleedje...


Vorige week toen ik aan het neuzelen was met glasgordijnen... géén leuk klusje, werd ik even afgeleid door een wit kantje wat ik tegenkwam... In combi met het gebrek aan tafelkleden, want ik heb één tafelkleed maar meegenomen en dat is een Frans exemplaar en niet bepaald riant. Hij meet slechts 1,30m x 1,30m als ik het goed onthouden heb. Dat schiet niet op op een tafel van 1,40m x 1,02m. 

Ik weet dat ik héél wat stofjes heb die niet gebruikt zullen worden voor kleding, omdat er te veel roze in zit, of omdat het stofje inmiddels te klein is voor een gemiddeld kledingstuk voor de dames en ook weer niet geschikt zijn voor topjes, misschien een baby doll, dat zou nog kunnen, maar ieder geval... Het gros van de stofjes blijft maar liggen en liggen en krijgen nog doorlig verschijnselen... 


Dus wilde ik eens gaan kijken wat er nu geschikt is als tafelkleedje. Ik wilde beginnen met één stofje te pakken. Ik ken mezelf... rustig aan opbouwen mijn naai activiteiten. Het stofje hierboven valt op door de zoetigheid aan kleurtjes, maar ook doordat het een patchwork stofje is. Er zijn verschillende banen stof diagonaal aan elkaar gestikt... en dat zorgt voor een leuk en vrolijk effect...


En laat ik nu net zo'n kleur servies in de kast hebben staan... kijk... da's nog eens mooi...


Het matcht super bij elkaar...


Helemaal leuk om de tafel mee te dekken... ik roep de jongste freule er even bij... en die komt even de boel keuren... Ik heb de lap een stuk terug gevouwen, want hij is een pietsie te lang... en ik zet er voor het zicht vier borden op. De kreukels moet ze maar even wegdenken...


Ze komt binnen en kijkt verbaasd wat ik aan het doen ben zo halverwege de avond... Mja... mama is stofjes voor tafelkleedjes aan het keuren... Je ziet trouwens hier aan de eettafel ook eindelijk eetkamerstoelen staan... Sinds een week of drie heb ik die hier staan... Voor een tientje per stuk een paar straten verderop gehaald via Marktplaats... Mijn vader heeft geholpen om ze te halen, want de stoelen zijn nu niet bepaald lichtgewicht types.

Gelijk is de woonkamer ook op zijn kop gegaan en heb ik twee plankenkasten een zwieper verkocht... De één richting keuken, met daarin dit servies, en de ander naar Ramon zijn kamer, waar nu tijdelijk al het resterende gereedschap in staat. Breken we onze nek eens niet over de boormachine. Ze moeten nog wel geschilderd worden (dat moesten ze in de woonkamer ook, maar dat is nog steeds het geval).


Er is nu enorm veel licht en ruimte ontstaan in de woonkamer. Er is weer vloer te zien... Twee plankenkasten eruit en vier eetkamerstoelen erin. Het zijn oude zware stoelen met van die ouderwetse veren die aan de onderkant van de stoelen duidelijk te zien zijn. De freule hipte gelijk tijdens het avondeten dat ze héérlijk zaten!

Het stofje is super ouderwets... en het hout met die nagels erin gemept bevestigen dat sfeertje. Ze vindt het wel gezellig staan, want verder is in de woonkamer weinig kleur te bekennen, ook omdat er nog steeds niks op de muren zit, hahaha. Maar dat komt allemaal wel een keertje. Ik heb dan ondertussen de tijd om te bedenken of ik de stoelen in een moderner en vooral lichter jasje ga steken.



Maar eerst een tafelkleedje met een wit katoenen kantje bakken. Eet vast een stuk gezelliger, dan op een tafel met watervlekken en zo, want het tafelblad heeft ook nog een behandeling nodig... pfff achteraan de rij sluiten hoor,,,


Nou... lapje is dus goedgekeurd als tafelkleedje... Één ieniemienie gaatje is er ontstaan in de stoffenkast... op naar het volgende lapje c.q. gaatje... of eh kleedje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten