Pagina's

dinsdag 8 september 2015

Uitdaging de Sancho S.W.A.P.

8 kledingstukken en 3 accessoires voor minstens 5 complete outfits.

Ik las ergens bij Sancho (Sancho is een vereniging op het gebied van zelf maak mode!) over de uitdaging van een S.W.A.P. Nu wist ik niet precies wat een S.W.A.P. was, hoewel ik de uitdrukking her en der in blogland wel ben tegengekomen. Het wordt zelfs swappen genoemd... maar ik heb nog nooit aan zoiets meegedaan... Nu... S.W.A.P. vertaling Sewing With A Plan lijkt me wel wat!!

Mijn kledinggarderobe is al járen een zooitje ongeregeld en het wordt steeds ongeregelder. Er vallen namelijk inmiddels allerlei kledingstukken uit die bij een ander onderdeel horen dat niet uitvalt. Snappie-um?


Maar ik wil graag een leidraad, zoals hierboven... dat je minstens 8 outfits hebt met 8 kledingstukken en 5 accessoires om het te completeren. Nu zou ik ook graag zo'n leidraad in een naaitijdschrift zien... en dat heeft de Knip geregeld.


Ik heb nu deze gepakt. Een oudje, maar een dusdanig leuke, dat ik uit mijn hoofd precies wist dat deze serie leuk is... en ik zoek, zoek, zoek op mijn blog... en ja... huppetee het is de Knip januari 2013! Ik hoef alleen maar de stapel van 2013 te pakken uit de kast en in twee tellen heb ik dan het goede boekje. Mijn kledingkast is misschien niet zo georganiseerd, maar mijn stapels met boekjes wel!


Voor deze 4 mooie outfits heb je 8 kledingstukken nodig en wat schoenen en tassen en zo... (maar dat is natuurlijk variabel). Met deze kledingstukken kan je nog meer...


Hopla... dezelfde basis serie, maar er is één blousje toegevoegd en één jasje naar twee outfits verschoven.


Ben je meer van de kleurtjes dan kan je dezelfde soort serie ook in vrolijke kleurtjes maken. Alleen is het rokje en de lange broek van model veranderd. Heb je ook nog eens leuke stelten, dan kan het jurkje een straatje korter lekker pittig staan. Het enige minpuntje van deze serie vind ik de turquoise blouse... Dat ding is foeilelijk en zit afgrijslijk tegen je strotje en ook nog eens tuttig onder een trui... IEKS!!!



Hier zie je dat turquoise gevaarte nog eens stukje duidelijker... afgekeurd! Maar de rest vind ik helemaal leuk qua model.


Dan heb je wel de patronen en combi's, maar dan de kleuren. Welke kleurencombinaties ga je doen. Doe je basic zoals de eerste serie? Of ga je voor de kleurige en opvallende versie. De basic is niet zo moeilijk om te bedenken, dat lukt iedereen wel, maar kleuren... welke kleuren en welke kleurencombi's.

Qua kleuren is zo'n kleurenkaart wel handig. Ik heb ooit een korte kleuren-workshop gehad tijdens een clubdag van Sancho.

De beschrijving van deze kaart is Warm-diep-gedempt.

Op de achterkant staat de omschrijving en daar staat dat ik er fantastisch (!) uitzie in warme, donkere en gepoederde herfstkleuren. Diepe, subtiele kleurcombinaties met weinig contrast staan mij goed. Warme ondertonen zijn dominant (eh...), dus kies altijd kleuren met een gele ondertoon... dat was een verrassing, want ik mijd geel altijd... grappig. Vervolgens de tip om diepe basiskleuren met subtiele kleuraccenten te combineren.

Koele kleuren matchen niet met mij, en in lichte kleuren kom ik niet uit de verf en felle kleuren zijn weer te hard... pfff. Goud staat mij prachtig... maar dat geld niet voor sieraden. Heb ik nog naar gevraagd, want mijn voorkeur gaat altijd uit naar zilveren/zilverkleurige sieraden.

Hoe gebruik je zo'n kaartje.

Door het kleurenkaartje op de kleding of stofje te leggen en dan kijken of de kleuren elkaar versterken. Koop alleen kleding/stofjes waarvan je zeker bent dat de kleuren goed zijn. Het is het subtiele verschil tussen er goed én er fantastisch uitzien! Inmiddels koop ik inderdaad alleen maar stofjes en kleding met die kleurenkaart bij de hand of achterin mijn hoofd als ik hem niet bij me heb.

Hahaha... ik weet altijd als ik mispoes in mijn kast heb hangen c.q. op de plank heb liggen, want dan heb ik (meer) make-up nodig. Dus... weinig make-up betekent dat ik helemaal goed zit.


Hier de patronen op een rijtje bij elkaar. Ik vind ze op één na helemaal top. Nr. 26 valt genadeloos af, maar dat was geloof ik al wel duidelijk, hahaha.  


Verder staan er in dit boekje nog meer voorbeelden van de patronen, maar dan nèt van een ander materiaal, andere stijl of anders gecombineerd. Zoals het voorbeeld hierboven. Het leren rokje... want zoals het hier gecombineerd is is het meer mijn ding. Simpel, eenvoudig, geen printjes, dan ergens hierboven met een keurige blouse + vest. Qua kleur past het ook wel bij me. En natúúrlijk ben ik in de herfst en winter ook een Mien koukleum, dus met een warme dikke trui en warme sjaal ben ik ook een stuk blijer.

Deze Knip wordt geloof ik wel mijn leidraad bij de S.W.A.P. uitdaging op Sancho...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten