Pagina's

vrijdag 8 januari 2016

Nogmaals op verzoek: Patroon, Baret model 27, uit de Brei- en haakmode met Style Special (2010)







Door alle verzoeken om dit patroon, dat ik geregeld krijg, is mijn oog weer gevallen op dit modelletje . Ik denk dat ik die voor Kirsten nog maar eens een keertje ga haken. De pet was best snel af, alleen de klep laat ik achterwege, want toen ze ouder werd, duwde ze die naar binnen in de pet. Ik heb grijze wol liggen, dus...

Ik krijg geregeld het verzoek om het patroon van deze leuke baret (die mijn oudste dochter werkelijk helemaal suf gedragen heeft in de winters). Het boekje is nu helemaal uit jaar nul, 2010, en absoluut nergens meer te vinden. Dat was het in 2011, toen ik hem maakte, al niet meer, maar nu helemaal niet meer. 

Ik heb het patroon al eens laten zien en uitgeschreven in 2012, maar bij deze herhaal ik het "recept"nog maar eens een keertje. Ook doe ik de link erbij van het eerste blogberichtje met de foto's dat ik bezig ben met de Baret. Waar ik tegenaan liep en wat ik er aan veranderd heb omdat mijn garen dunner was dan het garen dat in het patroon gebruikt is. 

Hieronder de link naar het eerste blogberichtje:

http://collie-collie.blogspot.nl/2011/01/een-tussendoortjewarme-baret-met-klep.html


Nu hieronder dus de uitwerking van het patroon, volledig origineel in turbotaal. De afkortingen heb ik in een tabelletje gebakken, dat onder de tekening van de klep staat... Ik hoop dat ik hier veel dames een groot plezier mee doe... en als het blijkt dat het niet mag op die manier, een patroon wat niet meer te verkrijgen is tonen, dan verneem ik dat natuurlijk graag en haal ik het weg. 

Dus hier de uitwerking van baret met klep model 27:

Hoofdomvang ca. 52 - 56 cm.

Materiaal: Eflin van Schoeller + Stahl 90% polyacryl, 10% mohair, LL ca. 140m/50gr., kl. 22 fuchsia 100gr.
Naalden: haaknld. 4 en 5 van Schoeller + Stahl.
Overige benodigdheden: een stuk stevig karton of plastic, ca. 9 x 16 cm.

Basispatrn.: (proeflapje: 5 stk.-groepen en 7 rijen = 10x10cm) met nld. 5
* 3 stk. in één st., 1 l., herh. steeds vanaf *. Steek in alle volg. rd. de 3 stk. om de l. van de vor. rd. en sla met 1 l. de stk. van de vor. rd. over. Haak voor de meerd. op het 2e stk.-groep van de vor. rd. 3 stk. en 1 l.

Noppenpatr.:
* 5 x 1 omsl. en 1 l. om de l. van de vor. rd., haal daarna alle omsl. op de nld. sa. door, 1 l., herh. steeds vanaf *.

Werkwijze:
Begin de muts bovenaan in het midden. Haak in een lus 8 v. Haak in de 2e rd. steeds 2 v. op de st. van de vor. rd. = 16 st. Haak verder in spiralen in basispatr., kenmerk daarbij het begin van de rd. met een anders gekleurde dr.
3e rd.: 3 l. in plaats van het 1e stk. en 2 stk. in één st., * sla met 1 l. 1 st. van de vor. rd. over, 3 stk. in één st., herh. vanaf * = 8 stk.-groepen
4e rd.: haak de meerd. 4 x op elke 2e stk.-groep = 12 stk.-groepen
5e rd.: haak de meerd. 3 x op elke 4e stk.-groep = 15 stk.-groepen
6e rd.: haak de meerd. 3 x op elke 5e stk.-groep = 18 stk.-groepen
7e rd.: haak de meerd. 3 x op elke 6e stk.-groep = 21 stk.-groepen
8e rd.: haak de meerd. 3 x op elke 7e stk.-groep = 24 stk.-groepen
9e rd.: haak de meerd. 4 x op elke 6e stk.-groep = 28 stk.-groepen
10e rd.: haak de meerd. 4 x op elke 7e stk.-groep = 32 stk.-groepen
11e rd.: haak de meerd. 4 x op elke 8e stk.-groep = 36 stk-groepen
12e rd.: haak deze zonder meerd. 
13e - 15e rd.: haak in noppenpatr. zonder meerd.
Haak tot slot nog 3 rd. v. met nld. 4, haak daarbij in de 1e rd. steeds 2 v. om de l. van de vor. rd. = 72 v.

Afwerking:
Haak de klep over 32 v. van de laatste rd. v. als volgt: haak 32 v., steek daarbij alleen in het voorste deel van de st. in. Haal aan het eind van elke rij 2 v. sa. door. Na 14 rijen is de klep klaar. Haak de 2e klep net zo, steek daarbij de de 1e rij alleen in het achterste deel van de st. in. Schuif de klep van karton op plastic erin en haak de gebreide kleppen met v. aan elkaar.

tekening van de klep

Afkortingen:

afb.
afbeelding
nld.
naald(en)
afw.
afwisselend
omsl.
omslag(en)
afz.
afzonderlijk
ov.
overige
av.
averecht
overh.
overhaling(en)
br.
brei(en)
patr.
patroon
dr.
draad/draden
r.
recht.
dubb.
dubbele
rd.
ronde(n)
gr.
gram
re.
rechts/rechter
heeng.
heengaande
sa.
samen
herh.
herhaal
st.
steek/steken
HH
herhaling
stk.
stokje(s)
h. stk.
half stokje
terugg.
teruggaande
h. v.
halve vaste
tgg.
tegengesteld
kl.
kleur
v.
vaste
klw.
kluwen
verd.
verdeeld
l.
lossen(n)
verdr.
vrdraaid
li.
links/linker
verv.
vervolgens
LL
looplengte
vlg.
volgens
meerd.
meerdering(en)
vor.
vorige
midd.
middelste
volg.
volgende
mind.
mindering(en)
x
keer
mnd.
maand(en)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten