Pagina's

donderdag 9 februari 2017

Blok 2 knoopsgaten


Even wat technische informatie... Ik heb een Pfaff Expression 3.0 en die heeft een computergestuurde knoopsgatenvoetje... Makkelijker kan het eigenlijk gewoon niet. Deze naaimachine komt uit 2009 en heeft heel wat metertjes gelopen en is nu hoog toe aan een onderhoudsbeurt, maar dat zou niet te merken moeten zijn aan de afdeling computergestuurde knoopsgatenboer!

Nou deze week enthousiast begonnen aan mijn huiswerk van blok 2... Knoopsgaten maken. Nu moet ik toegeven dat knoopsgaten niet mijn hobby is. Zoals je kan lezen bij diverse blogjes hier. Ik heb, zelfs een keer een give-away aan die verrekte knoopsgaten gekoppeld om een jurkje, dat al 1,5 jaar af was, van knoopsgaten te voorzien. Maar eigenlijk komt het er op neer, dat ik niet zo moet mekkeren, want mijn naaimachine met computergestuurde automatische knoopsgaten bezorgen mij geen kopszorgen, want als ik de boel goed op maat instel, voetje goed aankoppel, het dubbeltransport er vanaf haal... dan kan er eigenlijk niet veel mis gaan...

Tenminste dat dacht ik toen ik er deze week aan begon... Hmmmm nou... ik kan je vertellen dat mijn naaimachine me deze keer een héle andere kant laat zien qua knoopsgaten. Wat die heeft (behalve dat 'ie een beurt nodig heeft...) maar om nou op deze manier te protesteren en aandacht te trekken is ook weer het uiterste hè.

Dit simpele model knoopsgaten zou je bijna met je ogen dicht kunnen doen, behalve het voetje op de goede plek neerpoten dan,... toch?? Maar bij mij kan alles... vandaag in ieder geval dus wel hè!!


De hele boel zit op zijn plek en de strepen zijn gezet. Ik heb een basis knoopsgat ingesteld van 15mm. Dat is voor een gemiddeld knoopformaat voor een blouse. Ik zet mijn automatisch knoopsgatenvoetje op z'n plek en tjoeken maar...


Nou tjoeken doet 'ie... minstens 40mm ver... dan bedenkt 'ie Ooooh jáh... ik moet een knoopsgat van 15mm maken hè... en hij tjoek terug. Mijn wenkbrauwen zitten op zolder, maar soit, we tjoeken verder... en hij gaat netjes terug, maar gaat niet tot het eind... hij gaat weer eerder op de terugweg... uiteindelijk eindigt het trensje wel gelijk... wauw!!


Nou poging twee... ik hou deze keer het stofje lichtjes vast, want een lekker stofje was het bij het maken van het kraagje ook niet... maar dan verwacht ik toch geen gestippelde knoopsgaten... Ik kijk een beetje argwanend naar het voetje... ben héél benieuwd wat er deze keer gebeurd...


En er gebeurd niks bijzonders... hij tjoekt netjes een knoopsgat van 15mm... Kéurig (behalve dat de steken niet mooi zijn)!! Het huiswerk bestaat uit meerdere knoopsgaten maken die hetzelfde zijn, zoals je ook doet bij een blouse... Op naar het volgend lelijk monstertje van 15mm zou je zeggen...


... dus niet... het begint weer net als de eerste keer... eerst tjoeken, tjoeken en tjoeken... welliswaar iets korter dan de eerste keer... dan denken OEPS ik moet zigzaggen... en vervolgens weet 'ie bij de laatste teruggang niet van ophouden en eindigt de trens een halve centimeter te ver.


Poging vier... De start... de linkerpoot is maar liefst 50mm!!! Dan tjoekt 'ie voor de rechterkant met deel één van de rechterpoot.. en die stopt een héél stuk eerder dan de linkerpoot lang is... mja... gezellie... daarna tjoekt 'ie terug en eindigt 'ie een héél stuk eerder dan de linkerpoot lang is... Goh... dit is toch ook niet wat de bedoeling is...


Ik ben dus bij álle knoopsgaten op dezelfde plek begonnen. Het voetje stond exact overal op dezelfde lijn... Ik heb dit nog nooit meegemaakt met mijn knoopsgatenboer. Ik bewaar dit lapje voor het geval dat, want mijn naaimachine moet wel voor onderhoud, en de draadspanning van de bovendraad is niet goed, dus het stiksel ziet er niet uit, maar dit...?? Dit is een onbekend fenomeen... Ik hoop dat het aan het stofje ligt.


Nou... op katoen deze keer. Weer dubbel en dat soort grappen, dus daar kan het niet aan liggen. Fingers crossed en ik plant het voetje weer neer... tjoektjoeketjoek... volgende... volgende... en volgende... Hmmm het stofje heeft blijkbaar véél invloed op het gedrag van mijn mijn knoopsgatenboer... niet op de charmante look van de slordige zigzagsteken...


Met een vuldraad, niet de goede weet ik, maar ik heb even niet anders bij handen, ga ik ook even uitproberen... Ik maak de handel vast....


En tjoeketjoeketjoek. In één keer een knoopsgat zonder verschillende linker- en rechterpoten.


Draad laat zich soepeltjes wegtrekken, alleen ziet het knoopsgat er nog steeds beroerd uit helaas, maar dat is doordat er hoognodig onderhoud gedaan moet worden aan de machine.


Dan ga ik eens al mijn andere "fantasie"knoopsgaten uitproberen... Ze zien er allemaal afgrijselijk uitzien, maar hoop dat dat door die draadspanning wordt veroorzaakt, die ik maar niet veranderd krijg en niet weet waarom. De laatste blijft uiteindelijk zelfs vaststaan op één plek...


Daarna nog een keer overgedaan en hij tjoekt deze keer verder, maar wauwie is het niet...

Tja... en dit was dus mijn huiswerk... als ik juf was zou ik de kwaliteit afkeuren, want zó foei wat zijn de knoopsgaten lelijk zeg.

Het is dat ik weet dat de naaimachine ook mooiere knoopsgaten kan maken... anders zou ik ernstig twijfelen aan mijn machine.


Dit zijn normaal gesproken de knoopsgaten die ik gewend ben (dat was ook op een vervelend stofje, maar meer een rafelig stofje, dus open snijden was lichtelijk spannend)...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten