Pagina's

woensdag 22 februari 2017

Jurkje 103 KnipMode bijlage maart 2017


Gisteravond zat ik lekker op Facebook te struinen en lekker her en der antwoorden te geven. Ook op een oproepje voor een naai ochtendje, maar dat was ergens in het zuiden. Helaas een beetje uit de route vanuit hier, en dat tikte ik dan ook bij het berichtje. Daarop kreeg ik een reactie van Gertilde die bij mij een straat verderop woont, en ze riep... "Kom je morgenochtend Nicole... is wat dichterbij"... dus ik riep "Ja, gezellig!"... ineens besefte ik, dan moet ik wel wat mee nemen om te doen, en momenteel is alles wat hier ligt niet in staat, huppakké, dus boekjes bij mijn bed gepakt en gebladerd...

Anderhalve week eerder: Toen de KnipMode op de mat viel, en ik bij een lekker tas thee de boekjes, er zat ook nog een bijlage bij, zat door te snuffelen, zag ik dit jurkje... en dat leek me wel een mooi jurkje voor nu en voor als het wat warmer is. Dus ik was vorige week op zoek gegaan naar een stofje om het uit te proberen. Een zwarte crêpe, perfect stofje daarvoor, want het is ook gemaakt van een crêpe, viscose crêpe om precies te zijn... Helaas kan ik het stofje niet vinden. Iets wat ik helaas de laatste tijd wel vaker heb (of het boekje kan ik niet vinden, of de stof is te klein, of gekrompen in de was)... maar deze keer was het de eer aan het stofje om verstoppertje te spelen... Nog steeds niet terug gevonden trouwens, want dit weekend was ik op zoek naar een voile... en alles binnenstebuiten gekeerd, maar niet gevonden... en ook die crêpe niet.

Trouwens als ik niet zoek... dan kom ik ineens weer verstoppertje spelende onderdelen tegen, en het voile stofje had vanochtend de eer om op te duiken, terwijl ik rijggaren wilde pakken... mja... zomaar ineens was het boven water...


Maar goed, ik had dat jurkje uit mijn hoofd gezet en een rokje bedacht als volgend project. Een lapje had ik er ook wel voor, want die had ik afgelopen weekend gezien, en daar wilde ik een kokerrokje van maken. Toen ik het kocht was de bedoeling een kokerrokje uit de Burda, maar gezien de kans op niet vinden momenteel groot is, hou ik het maar bij een boekje wat bij mijn bed ligt. Vanochtend wilde ik even controleren hoe groot de stof is en ik rol bijna van mijn stoel als ik zie dat ik 2m heb gekocht. Waarom 2m voor een kokerrokje?? Ik snap er helemaal niets van, maar goed... soit... Ik schakel gelijk weer door naar het ene jurkje, want ik probeer liever een jurkjespatroon uit, dan dat ik de helft van een stofje over hou... Ik wil namelijk graag lappen wegnaaien... dus... jurkje is weer terug in het vizier...


Het stofje is wel een exemplaar waarbij ik denk Halleluja... What was I thinking!!! Sodeknetters, ik heb wel een gigantisch groot bord lef gegeten toen ik op sjouw ging op de stoffenspektakel in 2013. De twijfel komt gelijk weer boven zetten... Wow, wil ik hier wel een kledingstuk van... eh... nou in de praktijk blijken bloemetjesstofjes bij mij nooit zo goed te willen blijven... Tenzij je bedoeld dat het in mijn kast blijft hangen... Kijk, dan doen die bloemetjes kledingstukken weer uitstékend... Maar ik hak de knoop door, twijfelen blijf ik toch, wat ik er ook van maak...

Het is een mooi dun soepel vallend stofje met een snufje stretch in de breedte, dus fijn om te verwerken en te dragen. Ik maak gewoon een jurkje, met mijn rode stiletto's is het vast wel een leuke outfit, is het frips dan heb ik ook nog een mooi rood vestje. Haren op zolder, belletje in... Komt goed.

Het patroon is héél eenvoudig, dus dat compenseert de boel weer.

Ik verzamel mijn bullen, zoek gelijk garen, lockgaren, rijggaren (hé mijn voile stofje!!) en een rits. Ik heb niet een blinde rits van deze kleur lichtgroen in de goede lengte, maar wel een appeltjesgroen blind exemplaar... afgekeurd, lichtgele ouderwets exemplaar... afgekeurd en een crèmekleurig ouderwets exemplaar en die wordt het. Gelijk weer een rits minder in voorraad... volgens mij is de rits nog van mijn oma geweest...

Ik plemp alles in mijn rode shopper en ga lopend naar Gertilde. Het is gezellig kwebbelen, thee- en koffieleuten. Ik rader het jurkje uit, Gertilde is bezig met een jurkje voor haar dochter en er is ook nog een gezellige babbelaar, een schattig 2-jarig neefje, dat heerlijk aan het bouwen is, en in duckjes bladerd. Tussen de middag ga ik naar huis, en is het eerst even eten, wat rommelen en dan gaat de stof op tafel... en spelden maar!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten