Pagina's

vrijdag 17 juli 2009

"Gute nacht" van Farbenmix

Ik had een tijdje geleden van Farbenmix het patroon gekregen van "Gute nacht", het patroon komt vandaag uit, of ik daar een paar leuke pyjama's voor mijn kinders wilde maken. Natúúrlijk, hartstikke leuk. Gelijk een duik in mijn kast genomen en geprobeerd zoveel mogelijk te UWYH-en.

Wat m'n zoons pyjama betreft heb ik wel een stofje gekocht, want ik had voor hem niks in de kast liggen, wat geschikt was voor een pyjama voor een jongen van 13. De knoopjes zijn wel UWYH en de fluwelen opstrijkbare draak had ik een aantal weken daarvoor al gekocht bij Applicatie en Zo. En het opstrijken van die draak viel me reuze mee.

Ik heb er, zoals werd aangeraden door Sandra, Josette en Nel, bedankt, bakpapier tussen gebruikt. En het werkt als een speer. Bij het wachten tot het afgekoeld was ben ik wel even drinken wezen halen, want dat duurt láng! Maar het zit er perfect op. Het velours is heerlijk zacht en het zit er strak op!! Het Farbenmix-patroon heb ik voor hem niet veranderd, hij vond het model prima, maar hij wilde maar 1 zak met daarop de draak en verder geen toeters en bellen. Heb ik dan ook braaf gedaan!

Voor m'n oudste dochter heb ik totaal geen stof hoeven kopen en ook geen knoopjes. Ze kon zelfs kiezen uit twee soorten, maar we hebben de platste knoopjes genomen, dat leek haar en mij wat lekkerder liggen! Het zijn de mouwtjes geworden die glad ingezet worden en gemaakt van 2 laagjes stof. Ze hebben een omslagje, zodat je de binnenste stof ziet. Het voor- en achterpand is 10 cm korter gemaakt, dat wilde de dame zo. Daardoor zijn de rechthoekige zakken op de zoom terecht komen, anders is het zo raar hoog. Ze wilde de hoekige kraag, want de ronde kraag vond ze te "girly girly".

Het pyjamaatje van m'n jongste dochter is qua stof deels nieuw en deels wat ik als verrassing bij een Tilda stofjes bestelling had gekregen van Marutska. Van die stofjes is ook geen snippie meer over. En de ruitjes en streepjesstof heb ik erbij gekocht op de markt. De knoopjes zijn UWYH. Ik had er precies nog 3!

Het leuke is dat het 1 patroon is, met wel 2 soorten kragen, zakken en mouwen, maar voor de rest kan je er van alles mee doen. Leuk! Drie pyjama's van hetzelfde patroon, maar alle drie zo verschillend.

Het patroon voor de jongste heb ik helemaal op z'n kop gezet. De pofmouwtjes hebben geen boordrandje. De zakjes ook niet, maar daar heb ik een biaisbandjes van de ruitjesstof gemaakt en dat er deels aangestikt aan twee kanten en toen gestrikt zodat het ging plooien. Het voor- en achterpand heb ik doorgeknipt, en het onderste gedeelte qua wijdte verdubbeld. En dat samen met een roeseltje gerimpeld en aan de bovenpas gezet. De kraag, voorpanden, en zakken bestaan uit twee soorten stof. De broek heb ik een rand van de pijp afgeknipt en dat gedeelte uit een ander stofje geknipt.

Doordat ik niet zo veel Tilda stof had is het juist zo leuk geworden.

En oudste dochter haar commentaar op het pyjamaatje van haar zusje. Mam, wil je voor mij ook zo een maken, maar dan van stoere stofjes! Dat is toch een compliment, want het is een heel "girly girly" pyjamaatje geworden qua patroon, maar met stoere stofjes wil ze hem heel graag hebben! Hahaha, da's toch geweldig. En ze dragen hun pyjama met heel veel plezier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten