Pagina's

woensdag 8 januari 2014

Mijn haren geknipt voor Stichting Haarwensen

 

Ik had al een tijdje ruzie met dat lange haar van mij. Nu is dat in deze periode van het jaar niet zo heel gek, want het is statisch en daar wordt je met 63cm lange haren gestippeld van. Maar oké, mijn haren mogen ook wel eens geknipt worden, want er is tussendoor best wel eens een stukje afgeknipt, door mij of door MK, maar een èchte kappershand heeft het wel nodig en dat is maar liefst 3,5 jaar geleden!!!

Ik roep het al een tijd, maar het is steeds druk en de dagen vliegen voorbij en ineens is het al weer bijna kerstvakantie en roept zelfs manlief dat mijn haren wel eens naar de kapper mogen! Boink!! Oké, als het hem zelfs opvalt? Nou dat regelen we dan toch. Effe appen met Frens (huisvriend van ons), afwachten in verband met drukke agenda's en ploep 23 december komt Frens bij mij de vracht kortwieken, tenminste, het wordt kortwieken omdat ene middelste freule vroeg of ik mijn haren niet wil doneren aan Stichting Haarwensen voor kinderen die een pruik nodig hebben.

Ik vind het prima, maar wil wel weten of dat wel kan met mijn haar. Mijn haar wordt namelijk geverfd, weliswaar in de haarkleur die ik van origine had (en een tikkie donkerder dan vroeger) voordat de IgA invloed had op de gloed van mijn haar. Maar dat was allemaal geen probleem mits de kleur haar maar natuurlijk is, want het haar wordt niet geverfd of iets dergelijks en het moet minimaal 25cm zijn en de kortere lagen minimaal 20cm. Het is lang zat, maar liefst 63cm lang dus ik kan wel wat missen. Ik bekijk ook even mijn haarpunten of het geen oudbakken toestand is, maar er is geen gespleten puntje te vinden (dankzij alle haarmaskertjes die ik er in stop, hahaha).


Als Frens de kapper komt is mijn vriendin er ook en die verteld dat het in een vlecht gevlochten moet zijn. Er wordt een meetlat gepakt en ik hoor ze praten over tot hier en de korte lagen minimaal 20cm en ik voel dat ze toch aardig richting mijn schouders gaan bij het aanwijzen waar het elastiek moet komen. Pfff het is toch korter dan ik dacht, er gaat riant meer af dan 25cm. Er worden elastieken gepakt, er wordt gekamd, elastiek bovenin en er wordt een strak gevlochten vlecht gebakken, zodat de kortere haren goed op hun plaats blijven en een elastiek onderin. Dan wordt de schaar gepakt en geknipt.

Poeh, het is eraf. Een flinke vlecht krijg ik te zien. ZÓ! Geen halve maatregel!



Ik zwier met mijn haren heen en weer, wat is dat lekker licht zeg. Voelt eerlijk gezegd wel lekker, hahaha.


Dit is de vlecht in gevlochten toestand maar liefst 33cm. Ze hebben vaak meerdere donaties nodig voor één pruik, maar ik heb zulk dik haar, dat het misschien wel aardig in de richting van één pruik voor een kindje gaat. Zou mooi zijn!

Voor het knippen moet ik eerst even mijn kop onder de kraan steken, want met een plantenspuit duurt het te lang eer mijn dikke haar door en door nat zou zijn, dus ik hobbel richting badkamer en maak mijn haar kleddernat. Ik merk al gelijk hoe lekker handig dit kortere haar is, hahaha. En daarna kan het knippen beginnen. Dan nog even föhnen en tada. Klaar is Mina.


En dit is mijn nieuwe coupe! Mijn haar is nu 27cm lang. Er is in totaal 36cm af! 10cm meer dan ik in eerste instantie van plan was, want ik heb mijn haar liever wat langer, maar aan de andere kant, in een half jaar is het alweer 10cm langer gegroeid, dus wat zeur ik nou.

Het is wel effe wennen, want ik weet nog niet zo goed raad met mijn haar. Normaal doe ik met Kerst en Oud en Nieuw altijd "iets" met mijn haar (normaal ook wel, maar dan met een pietsie meer aandacht en puntjes op de i, hahaha) en nu ja, ik ben zo klaar!

Het is namelijk héél lang geleden dat ik mijn haar kort had (voor mijn gevoel is dit kort, hahaha). Dus ik ben nog even aan het wennen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten