Pagina's

woensdag 12 juli 2017

Sancho uitdaging 7 - 14 dag 5


Dag 5 alweer van de uitdaging, en ik heb al twee kledingstukken gemaakt. En ze zijn nog gelukt ook, dus ik mag niet mopperen.

Als eerst ging ik vandaag de locker bij mijn zus ophalen, want zonder is wat lastig als Middelste en ik samen lekker aan de gang willen gaan. Daarna de freule van het station opgehaald en vervolgens even naar de boodschappenboer, want we zullen wellicht trek krijgen tussen de middag en 's avonds. Ze mag kiezen, want dat is de gewoonte met meisjes(mid)dag. Daarna rap naar huis en aan de gang...

Als ik haar aan het werk heb gezet, moet ik mezelf nog aan het werk zetten en dat is een béétje lastig, want ik wil vandaag een ééndagskledingstuk doen, dat lijkt me ook wel eens leuk. Dus... zoek zoek, in boekjes en in mijn lapjeskast, waar nu héél overzichtelijk slechts twee plankjes bezet zijn met stofjes.


Ik verval in het oude stramien, te groot, te klein, te dik, te dun, weet niet, weet niet en nog eens weet niet... Ik trek aan de rem en bedenk dat ik de keus wat moet beperken. Dus ik kies een stofje uit waar je een bloesje of zo van kan maken. Ik meet het op, het lapjes is 92 x 140cm groot, en corrigeer mezelf... alléén een topje of bloesje met korte mouwtjes.

Ik blader nog eens door de stapel boekjes. Dat heb ik al ingeperkt, want als ik door het hele boekjeswalhalla zou moeten wandelen dan ben ik over een week nog niet klaar. Ik vind een leuk modelletje met rimpeltjes en een kort mouwtje, model 117 uit de BurdaStyle 7/2012.

Het fenomeen is alleen, dat voor dat modelletje heb je al niet veel stof nodig, maar ik heb toch nog minder stof, dus ik besluit van de halslijn 7cm af te halen en dat te rimpelen met rimpelelastiek, want ik heb namelijk ook geen bijpassend biaisband of stof om biais te maken. Ik hou dus dit frutje over, ziet er wel schattig uit zo netjes gestrikt. Ook laat ik de zoom achterwege, scheelt weer 2cm, want ik ga het bloesje aan de zoom, hals en mouwzoompjes afwerken met een rolzoompje.


Dochterlief is ondertussen nog steeds ijverig aan het doorslaan. En ik doe de tekens en coupenaadje in het mouwtje en ben dan gelijk al klaar.


Ik ga in de hoek locken. Want het wordt anders een beetje krap zo op tafel, want de locker voor haar en mijn naaimachine staan er ook al. En even later komt locker nummer drie naar beneden, oude Bessie genaamd om rolzoompjes te maken.


Na het locken ga ik ouderwets mijn spelden uit het slop halen en nadat ik een splitje heb gemaakt. Van origine wordt het splitje afgewerkt met biais, maar dat heb ik niet, dus ik heb even een belegje tekenend, gelockt, gestikt, ingeknipt en gekeerd...


En nu ga ik het beleg met een héél smal sierstikseltje doorstikken. Dat vind ik het mooist met dit soort stofjes.


Het stofje is van origine zo kreukelig, maar ik moet nog zien hoe ik dat vind bij mezelf... Ik strijk voordat ik ga afwerken alle naden even mooi uit...


Het bloesje gaat rap. Ik kan het bloesje gaan afwerken met een rolzoompje. En het is even kijken of oude Bessie het daar ook mee eens is, maar ze doet het na een jaar stilstaan toch nog perfect. Dochterlief is ondertussen bij de afdeling locken beland en merkt dat de locker aan de wandel gaat als ze flink gas geeft. Ik heb ergens matjes om dat tegen te gaan, maar ik weet even niet waar die zijn gebleven, ik vermoed dat die nog in een verhuisdoos zitten.


Ook het afwerken van dit bloesje is snel gedaan...


Het hoekje is ook keurig geworden...



Dochterlief heeft inmiddels een berg afval geproduceerd... en het ligt niet alleen op de tafel helaas...


Dan ga ik eens op zoek naar de klos met rimpelelastiek, ik moet het nog ergens hebben... En hoe is het mogelijk, het ligt waar het hoort, bij de afdeling elastiek in mijn ladebakjes. 


Ik doe niet zo'n grote steek, slechts 3,5. Heen precies een voetje langs het rolzoompje en terug iets minder dan een halve centimeter tussen de twee stiksels en daar hou ik het bij. Anders wordt het te veel denk ik. 


De binnenkant ziet er netjes uit en ook de goede kant kan ik wel waarderen.


En dan is het zoeken naar lint om het splitje dicht te strikken... Poeh... ik ga weer grasduinen in mijn bullen. Ik vind lint van 1,5cm en dat vindt ik drie keer niks. Nog een paar minuten door al die lintjes en frutsels heen fietsen en dan vind ik een rolletje met 4mm breed lint. Kijk!! Dát is precies wat ik zoek... en dan trek ik hem aan... op een niet zo bijpassend zwart tricot rokje... mja... hmmm net een pon aan de bovenkant...

Ik loop naar beneden naar m'n dochter en laat het zien... ze schiet in de lach en zegt dat het best meevalt... Mja... dat zegt je man ook altijd als je vraagt of je kont niet te groot is... valt best mee... behalve als je poogt een spijkerbroek aan te trekken... en vooral... hem dicht probeert te doen!

Maar goed. Ik ga de lintjes er met pietepeutersteekjes aan het "geval" vastzetten... Nou en dan ligt het "geval" op tafel... mwah... hmmm... mja... wat moet ik er nou van vinden... Op het zwarte rokje staat het voor geen meter. Ik loop naar boven en trek mijn spijkerjasje er overheen aan... Oké... Ik wordt daar al vrolijker van... niet naar de onderkant kijken waar het rokje zit. Maar het bloesje met spijkerjasje staat héél niet verkeerd... Komt waarschijnlijk omdat het gerimpelde wegvalt onder het jasje...
 

En misschien moet ik gewoon wennen... of misschien moet ik gewoon niet zo zeuren... Ik wordt gered door de bel in de vorm van de dame die het eten heeft klaargemaakt. En we gaan lekker op de bank ragout bakjes eten en een filmpje opzetten. Fotootjes van het "geval" komen morgen wel aan de beurt en de troep opruimen ook!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten