Pagina's

woensdag 13 september 2017

Jurk Imani Uit de La Maison Victor sept-okt 2017


Ik zag vrijdag op Facebook een prachtig voorbeeld van een heel eenvoudig jurkje, model Imani, uit de LMV september-oktober 2017. Als het wat fripser wordt, dan werd het jurkje gecombineerd met een heerlijk lang wollig vest... Ik dacht gelijk... Dát is het jurkje waarvoor ik het boekje heb gekocht.


Het patroon is geschikt voor geweven als ook voor tricot/jersey stoffen. Het voorbeeld in het boekje is van een soepelvallende viscose. Ik heb niet veel stofjes in de kast die groot genoeg zijn om dit jurkje er uit te krijgen. Je hebt namelijk 2,30m x 1,40m nodig. Maar gelukkig heb ik nog een stuk "ongemotiveerd" tricot in de kast liggen. Het blijkt dat ik bijna 3m heb, dus ik kan de jurk ook nog verlengen, wat me voor de herfst en winter juist heerlijk lijkt om te dragen met laarzen met een hak eronder (kan ik er uit het zicht een warme legging onder dragen). Maar voor nu, wil ik er mijn mooie zwarte hakken onder dragen.


Ik ging vrijdag gelijk aan de slag met het uitraderen van het patroon. Ik verleng de jurk met 34cm, zodat het een heerlijk warm te dragen jurkje wordt waar ik ook als het héél koud ik een warme legging onder kan stoppen en leuke hoge laarzen met hak kan dragen. Ook de mouw heb ik pietsie verlengd, zo'n 10cm, omdat dat bij mij mooier staat en het ook weer pietsie warmer is. Ik heb volgens de maattabel drie verschillende maten en meet het patroon her en der op en valt bij de taille en heupen riant... En ik schiet in de twijfel, want het stofje wat ik wil gebruiken is een gigantisch rekbaar en heeft net als het rode stofje van een shirt eerder dit jaar, vermoedelijk plakneigingen als het te wijd zit...

Aan knippen kom ik niet toe, want ik ga 's middags gezellig naar de mams van Dennis. Lekker kwebbelen, o.a. over kleding. Ik blijf er ook gezellig eten, en wilde 's avonds gaan knippen, maar mijn ogen vielen dicht van moeheid (na heen en terug gereden te hebben met stortbuien, zodat er maar 40km/uur op de snelweg werd gereden). Dus... mandjestijd! Morgen weer een dag.


Ik ben de afgelopen weken behoorlijk bezig met mijn garderobe en probeer zo snel mogelijk weer een behoorlijke basisgarderobe te krijgen. Ik bedenk dan ook de volgende dag, dat ik een mooie bruine gekookte wol heb, waar ik een jasje/vest van ga maken, en dat die als het frips is, mooi zal staan op dit eenvoudige grijze tricot jurkje. Misschien de stoffen ceintuur vervangen door een stoere leren ceintuur... voor weer een andere look... is bijna dezelfde kleur bruin als de gekookte wol...

Maar afdeling twijfel is nog niet uit mijn hoofd, wat betreft de riante centimeters wat ik meet op het patroon op de afdeling taille en heupen... dit in verband met superstrechie stofje. Ik stuur Christine, die het jurkje gemaakt heeft, een berichtje of mijn denkwijze zou kunnen kloppen... Ik krijg een berichtje terug met fotootjes, dat het jurkje inderdaad op de afdeling taille en heup riant is, en dat zij het ook heeft ingenomen en dat ik zelfs de curve weg zou kunnen laten met dit tricotstofje... dus... zogezegd zo gedaan... ik hou de kleinste maat van de drie aan... en dan blijft het nog riant!!

De ceintuur knip ik nog niet, want ik twijfel of ik met dit wiebel, fliebel, flubber stofje wel mooie smalle ceintuurlintjes kan maken, want gewoon een ceintuur die overal even breed is, is misschien eenvoudiger te maken en mooier met dit stofje.


Ik heb de punten op de jurk, waar de lusjes komen voor de ceintuur, met elkaar verbonden van links naar rechts en dat doorgeslagen. Is namelijk een ideale manier om te kijken of de jurk recht hang (dit in verband met dat ik soms een fba nodig heb... dat neemt natuurlijk lengte van de stof op... dus kan de zoom scheef hangen. Als ik de taillelijn controleer en die is recht, dan is er grote kans dat de zoom ook recht hangt.

Ik ben in een luie bui, wil lekker op de bank televisie kijken. Dus ik heb een hele cirkel om me heen gemaakt, zodat ik alles bij de hand heb. Rechts naast de bank op een tafeltje mijn natje en droogje. Rechts direct voor de bank een luie stoel met daarin mijn laptop om af en toe te appen naar Dennis, die die dag terug komt gaat vliegen uit Canada. Recht voor mij een rond tafeltje naar toe gezeuld met daarop mijn locker en speldenkussen... en links van mij de LMV om af en toe de beschrijving te bekijken.


Tussendoor de naaimachine ook naar de bank gezeuld en die staat om en om op het tafeltje. Net wat ik moet doen. De locker staat er dus achter... Ondertussen is Dennis met het vliegtuig opgestegen van Toronto naar Washington en ik kijk met flightrader24 waar hij (letterlijk) uithangt... Is misschien stom, maar het is prettig... Ik tjoek ondertussen de tijd weg achter mijn naaimachine, zodat ik hem op kan halen met een nieuw jurkje aan...

Voordat ik het beleg er aan zet, check ik of je het door de stof ziet... en helaas de stof is te dun, je ziet álles er doorheen... Zelfs mijn kanten beha, die overigens vrij glad van stof is, maar het is toch te zien. Dus dit jurkje is verplicht te dragen met een onderjurkje... nu is dat voor de herfst en winter geen straf. De hals heb ik uiteindelijk afgewerkt met een schuingeknipt reep stof van 3,5cm breed (80% genomen van de halswijdte).


Met dit stofje de kruisingen met de locker goed door te laten lopen is een gigantische sport op zich... Het is uiteindelijk gelukt, maar pfff... Ik zie nu wel op de foto dat blijkbaar mijn draadspanning niet helemaal goed is gaan staan halverwege het project. Maar soit... ik ga het niet loshalen. Daar is dit stofje veel te fijntjes voor...


De afwerking kan niet met een tweelingnaald, want dit stofje is zó frubbelig dat hoe ik de spanning ook zet, de stof gaat opbollen tussen de twee stiksels... Ik mag al blij zijn als ik dit stofje glad gestikt krijg (met behulp van vlieseline Stik en trek!!).

Dus eerste ronde één er op tjoeken...


En dan ronde twee... Ook al lopen de steekjes dan niet synchroon, door een kleine steek te kiezen, valt dat gelukkig niet op... en mensen zou den ver door hun knieën moeten zakken willen ze met hun snufferd dichtbij mijn stiksel komen!

Ik ben er héél tevreden mee, want het blijft in mijn hoofd het soort stof die ik altijd straf al járen "ongemotiveerd" tricot noem... en het is toch wat geworden! Het is inmiddels te laat om de ceintuur te maken, dus ik laat het even zo... volgens mij kan dit modelletje ook prima zonder ceintuur gedragen worden. In de LMV laten ze dat ook zien.


Dan bij het jurkje de rest erbij zoeken, want met alleen een jurkje in de hersft en winter ben je er niet... Ik heb nog schoeisel, vest en misschien sjaal... nodig...

Ik begin met nude stiletto's, maar dat is letterlijk nude... nikszeggend aan de petatters, doet niks voor het grijze jurkje... Dus het worden mijn zwarte hoge hakken.

Dan is de afdeling warmte aan de beurt... Qua kleur heb ik zwart, donkerblauw en antraciet vestjes in de aanbieding... De antraciet is zeg maar vals grijs bij het grijs van het jurkje. Ik probeer dan het zwarte exemplaar, maar qua verhouding, vind ik de lengte van dit vestje te kort... dus ik pak mijn langere zwarte vestje. Donkerblauw valt daarbij dus ook gelijk af, want daar heb ik alleen een kort exemplaar van. En ja... dat komt in de buurt... Ik mis nog wel iets... en ik besluit in mijn sieradenla te gaan neuzen en vis er een halflange ketting uit met donkerzilveren schakels en zwarte kralen... Mja... dit wordt hem!!


De eerste foto is wel héél erg in de verte, dus pietsie dichterbij... maar dan zonder schoenen in zicht, want die vallen er dan af... Ik ben er wel blij mee!

Bijzonderheden:

Materiaal: ruim 3 meter super elastisch tricot, dat een soepele, ietwat springerige valling heeft en eigenlijk een beetje zwaar aanvoelt, maar het is wel dun.... Ik hoop dat je me kan volgen...

Voor dit patroon heb ik in plaats van mijn drie maten de kleinste maat gevolgd, omdat ik elastieken-tricot had. Bij een niet rekbaar stofje zou ik eerst uitgaan van die drie verschillende maten en dan bij de doorpas bekijken of dat te veel is. Zoals Christine dat gedaan heeft.

Het patroon is voor 1,71 lang. Ik ben zelf 1,68 en heb het voor- en achterpand met 34 cm verlengd. De mouwen heb ik met 10cm verlengd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten