Pagina's

maandag 12 februari 2018

Sancho Clubdag 2017 (4 november 2017)


Nogmaals een bericht van een aardig tijdje terug... Een Sancho Clubdag van 4 november 2017. (Oeps!!).

De Clubdag is pas 4 november, maar al in mei wordt er begonnen met de inventarisatie wat iedereen leuk zou vinden te doen qua workshops. Er ontstaat een lijst van maar liefst van 29 workshops... Uiteindelijk komen er 12 workshops. Ikzelf heb gekozen voor het werken met echt leer. Ik heb daar nog nooit mee gewerkt en ik vind het een mooi stoer materiaal en wil daar graag meer van weten.

's Ochtends volg ik geen workshop, want in september is gevraagd of ik assistente wil zijn bij Diana Cillessen. Zij geeft een workshop 'Tekenen van een aansluitend grondpatroon bovenlijf met mouw'. Met assistente kunnen er 10 mensen de workshop volgen, anders zouden er maar 5 mensen het kunnen volgen en dat zou een beetje jammer zijn.

Ik verzamel vrijdagavond mijn spulletjes en stap zaterdagochtend op tijd in de auto om naar Amersfoort te rijden. Het vlot lekker, inclusief bergen grijze wolken met motregen, maar dat mag de pret niet drukken. In Amersfoort is het rondom de locatie één grote zandbak, maar de locatie zelf is nog wel te bereiken. Pfew gelukkig, al die machines die naar binnen moeten en de kraampjes met stoffen...

De parkeerplaats waar ik voorheen altijd stond is volledig bezet. Ik rij een stukje terug en ga een woonwijk binnen en de eerste beste plek plof ik mijn auto neer. Ik maak een kiek van het straatbordje, want dan kan ik ieder geval, als het nodig is, via GoogleMaps mijn auto terug vinden. Het zal toch niet beuren dat ik 'm niet terugvindt hè, hahaha.


Bij binnenkomst ben ik gelijk aan de beurt en ik geef mijn zipzakje met stofjes af... dat was namelijk een oproepje van het Bestuur. Vorig jaar was het het maken van een stoffen tasje, in het kader van het milieu, om te dienen als Goodiebag. Dit jaar was de vraag een stofje uit te zoeken uit je eigen voorraad van minstens 50x75cm. 

Ik krijg ook een naamkaartje die ik op kan plakken. Is wel handig, want op het Forum zie je niet altijd gezichten bij de foto's en op die manier weet je een beetje wie je voor je hebt. Ik pak even wat te drinken en loop de zaal in. Ik zeul twee tassen mee met stoffen die in mijn stoffenkast overbodig zijn geworden en plof die op een vrije plek neer. Er is niet veel plek meer vrij, want er zijn héél veel stapeltjes met stofjes... Stoffenwalhalla!!

We worden even later welkom geheten en dan gaat even later iedereen z'n klaslokaal opzoeken.

De volgende workshops kunnen gevolgd worden:
1. Een basispatroon tekenen, lijfje met mouwen
2. Het basispatroon uitwerken naar een knippatroon
3. Hoe maak je een polosluiting
4. Werken met lycra, badkleding maken, een eerste kennismaking
5. Sokken op de rondbreinaald(en)
6. Uitgebreide kennismaking met het Lutherloh systeem
7. Het werken met baleinen
8. Een werkstuk IHT (in the loop) borduren
9. Werken met leer, een kennismaking
10. Een eigen twist letterlijk toevoegen aan een shirtpatroon
11. Werken met paspelband.



In "mijn" klaslokaal zijn al een aantal dames aanwezig en ook Diana is er al. Ze heeft al het een en ander op de borden opgehangen. En op haar bureau liggen informatiemappen en een enorme klos met elastiek.

Ik vraag aan Diana hoe de workshop in elkaar steekt, zodat ik weet wat er van mij verwacht wordt, zodat zij zich kan richten op de uitleg e.d.


Wat het belangrijkste is om mee te beginnen, is het nemen van de maat en dat doe je samen met je partner die in het bankje naast je zit Op iedere tafel ligt een groot stuk karton, dat een grote lijn heeft exact in het midden. Erbij ligt een informatiemap, waarin je je maten noteert. Er liggen diverse soorten linialen, waarmee je het patroon tekent. Zelf hebben de dames schrijfmateriaal meegenomen en een centimeter om goed te meten.


In het begin is het altijd even gezellig rommelig. Er wordt gekletst, want het is toch alweer een tijdje geleden dat je elkaar hebt gesproken in het echie. Er wordt in het informatieboekje geneusd. Gekeken wie er allemaal binnenkomen. En dan gaan we beginnen. Er wordt uitgelegd wat de bedoeling is, en wat ik daar voor de klas doe. En dan gaan we van start.


Ik ben het meetproefkonijn, en doe even mijn vest uit, want dat is niet zo handig bij het meten, want meten doe je het best over gladde kleding c.q. je ondergoed. Dat laatste is een beetje frips, dus vest uit is genoeg. Ik krijg een elastiek om mijn taille geknoopt. En stap voor stap laat Diana zien hoe je moet meten en waar je op moet letten. Nadat mijn meetsessie klaar is gaan de dames aan de slag. Er wordt een elastiek om de taille geknoopt. En er wordt stap voor stap alle maten gemeten die er nodig zijn. Ik loop ondertussen langs de dames of het meten goed gaat. Of iemand vraagt of het wel klopt e.d.


Uiteindelijk is de lijst in het boekje volledig ingevuld en gaat het echte werk beginnen. Stap voor stap worden er lijnen op het karton gezet. Alle stappen staan ook in het boekje uitgelegd. Dus als je van maat veranderd, kan je later heel makkelijk opnieuw een grondpatroon tekenen. Diana laat via haar eigen maten zien hoe er getekend moet worden. Het opvallende is, dat het grondpatroon er bij iedereen anders uit ziet, los van de maten, maar gewoon de vorm... Dus de types appel, driehoek, zandloper, acht, H (recht) e.d. zie je er allemaal duidelijk in naar voren komen.


Soms gebeurt er wel eens iets met de maten die je hebt opgemeten, dat het niet lijkt te kloppen of ziet het er een beetje vreemd uit. Op alles heeft Diana een antwoord en laat ze zien wat je moet doen. Rustig wordt er uitgelegd hoe dat kan en hoe je dan te werk moet gaan. Het tekenen van een grondpatroon is best wel véél werk en vooral ook nauwkeurig werkje, want als het niet klopt, heb je niets aan dat grondpatroon.


Diana loopt door de klas. Stap voor stap zien we langzaamaan het grondpatroon ontstaan. En als je uiteindelijk een grondpatroon hebt, dan heb je een mooie basis om van daaruit andere patronen te maken. Ik loop na elke nieuwe stap en nieuwe lijn in wording bij de dames door de klas, om te kijken of het klopt wat er wordt gedaan. Soms even wat uitleggen...


... en geregeld wordt er ook gelachen... We gaan wat langer door, een stuk van de lunchpauze, want de workshop van vanmiddag is het vervolg van de ochtend... dus wel zo fijn als het grondpatroon bijna af is. Na een half uur wordt er gestopt... en mijn maag is daar blij mee, want ik begon toch een beetje gerommel in mijn maag te bespeuren... en daar is doen aan...


Ik loop direct door naar de tafels waar de lunch op uitgestald is. Ik pak een bordje en laad er allerlei lekkers op. Ik wil ook graag een gebakken eitje, dus even geduld bij de afdeling kokkerellen, maar dat is geen straf want er is altijd wel wat te kletsen, wat iemand die ochtend gedaan heeft, of vanmiddag gaat doen... héérlijk!


Even later zoek ik een plekje aan een tafeltje, ga lekker zitten en smikkelen. Sommige dames zijn al klaar met eten, ik was laat, dus logisch. Er zijn dames die bij de verkoop stands naar stofjes snuffelen, en bestellen. Ook zijn er bandjes en allerlei andere leuke dingen, die bij naaien horen, te koop.


De riante Kringhoek met stofjes wordt druk bezocht. Ik zie dat de twee grote stapels die ik heb neergeploft flink gekrompen zijn. Ik ga rustig op mijn gemakje de andere stofjes bekijken en haal er een paar mooie stofjes uit. Mooie stoere ribstof voor een mooi rokje, heel mooi opgerold, met een lintje en kaartje er aan hoe groot het stofje is... Die moet ik onthouden voor volgend jaar. Het ziet er zo leuk uit en zo handig met het formaat erop.


Voor diegene die geen workshop volgen is er in de grote open ruimte het Naaicafé. Een heerlijke plek om gezamenlijk te naaien, patronen te overtrekken (tafels genoeg), stof knippen, kletsen, noem maar op. Heerlijk lekker doen waar je zin in hebt samen met nog meer dames. Heel gezellig!!


Er staat ook een scharensliep buiten. Voor een klein bedragje worden je scharen geslepen. Ik had er helaas niet aan gedacht, want twee van mijn scharen hebben eigenlijk wel een slijpbeurt nodig. Hopelijk komt de scharensliep volgend jaar weer... hint hint!!


Na de lunch gaat de tweede workshop beginnen en deze keer volg ik zelf ook een workshop. Ik volg bij Jessica de workshop "Werken met leer, een kennismaking". We gaan dus niet "iets" maken, maar we krijgen alle ins en outs hoe met leer gewerkt moet worden. En dat is precies wat ik zoek, want ik heb nog geen sikkepit verstand van het verwerken van leer.

We moesten van alles meenemen. O.a. een snijmat, rolmes, liniaal, krijt, dubbelzijdige tape, Prittstift en klemmetjes... Nu klemmetjes waren in Reeuwijk even niet zo te krijgen, want er is wel iets met fournituren, bij een kledingreparatiewinkel, maar die man keek héél raar op toen ik naar klemmetjes vroeg. Dus dan maar naar de Kruitvat en ouderwetse klemmetjes gehaald die mijn oma gebruikte in haar haren. Waar die ouderwetse dingen wel niet handig voor zijn, hahaha.


Eerst krijgen we van Jessica uitleg over allerlei soorten leer, en ze laat ons ook stukken leer voelen. Bij elk vel, legt ze uit wat het is, waar het geschikt voor is en wat de prijs is. Er zit best behoorlijk veel verschillen tussen de leersoorten, en een kleuren... wauw!!! Er ligt ook een leersoort tussen, dat is gewoon keihard, niet ècht geschikt voor onze machientjes.

Ik ben zelf heel benieuwd naar de soorten leer waar je kleding van kan maken. Dus de wat soepelere en zachte leersoorten. Sommige zijn trouwens zo zacht, dat het net fluweel is, walhalla voor je petatters!! Dames met de hobby naaien, zijn volgens mij sowieso nogal voelgericht, iedereen zit aan alles te aaien en handen over heen laten glijden...

Daarna wijst Jessica een grote berg leerstukken aan en daar mogen we allemaal wat stukjes leer uit kiezen. Ik pak een stukje glanzend leer, mat leer en rood leer. Ze zijn allemaal verschillend van dikte en ik ben wel benieuwd hoe mijn naald door het leer gaat.


Ik heb wel een leernaald, maar ik gebruik mijn jeansnaald, want dat kan ook prima. Een leernaald is denk ik meer voor héle dikke soorten leer geschikt. Mijn jeansnaald gaat door het leer dat ik gekozen heb ook met gemak heen. Dus de jeansnaald is prima!

Als je goed kijkt zie je dat mijn voetje een soort wittig mistig iets heeft aangetrokken... Er zit Scotchtape onder. Bij gebrek aan een ècht goed leervoetje (dat kon even niet) is die tape onder je voetje plakken een goed alternatief.

Hoewel het beter transporteert dan een gewoon voetje, moet je jet werk nog steeds lichtjes meetrekken. Je wordt er in de loop van tijd wel handiger in, omdat je steeds strakker je trekkracht doseert... Maar vooral aan het begin zie je een groot verschil in grootte van de steken...


Hier zie je mijn stiksel met een voetje met Scotchtape erop geplakt... Ik begin met koeiesteken, omdat ik harder moet trekken wil het leer opschuiven.... even later worden de steken ineens een stuk kleiner... Want hij gaat en dan trek je ineens weer te weinig... tis even goed doseren...


Om even te vergelijken, mag ik van mijn achterbuurvrouw Anouk even haar Teflon voetje lenen... En wow... dat gaat soepeltjes!!


Het effect is mega... Nu gaat het tjoeken vloeiend... De steken zijn allemaal even groot en als je bochtenwerk of sierstiksels moet maken heb je er veel plezier van. Het is het dus zeker waard om een Teflon voetje aan te schaffen. Die staat dus nu ook op mijn lijstje!!








Na het stikken van naden, moet er ook plat getimmerd worden, voordat je een sierstiksel gaat maken... En dat doe je op een houten balkje, dat aan plat is aan de bovenkant, maar mooi afgerond aan de zijkant. Met een rubberen hamer mag je best flink op je werkstuk meppen. Het zorgt er namelijk voor dat de naden goed plat worden. Het is zeg maar het strijken van de naden met stofjes, maar dan wat rigoureuzer en ietwat luidruchtiger dan je gewoon bent.


Je kan bij leer geen gebruik maken van spelden, want dan krijg je gaatjes, want die gaan er nooit meer uit. Dus dan kan je klemmetjes gebruiken, maar dat is niet altijd handig of mogelijk... Dus... daar hebben we van dat leuke dubbelzijdige tape voor. Ideaal spul is dat. Hoe verzinnen ze het hè.


Qua sierstiksels kan je van alles uitspoken. Gewoon recht, maar ook een grote zigzag of andere siersteken. Net wat voor stijl je wilt of type je bent.


Er is ook een stiksel dat gebruikt wordt in de jeansindustrie. Dat wordt door Jessica stap voor stap uitgelegd. En het duurt eventjes eer ik de volgorde door heb...


Er wordt weer flink gemept op het leer, want de naad gaat niet uit zichzelf gestrekt liggen, zodat je "naad" kan verschuiven... Dus meppen geblazen!!


Hier zie je een hele strakke naad met dubbel stiksel. Het resultaat dat mijn voetje geeft valt mij reuze mee. Ik denk ook doordat dit korte stukjes zijn het nog wel goed gaat, maar als je mooie stiksels wilt maken in zijnaden van broeken e.d. dan is een ècht voetje wel aan te bevelen.


Nog een andere manier van naden verwerken. Gewoon plat op elkaar leggen en stikken maar. Ik vind de jeansmanier mooier, strakker en sjieker. Meer af, zal maar zeggen.


Dan komen de coupenaadjes aan de beurt. En daar heb je toch een regiment manieren voor... Poeh... maar héél leuk om die allemaal uit te proberen en het is net wat jij het handigst vind, of qua stiksel uit wil stralen.


We stikken een coupenaad en knippen die open, tot ca. 1,5/2 cm.


Daarna wordt de coupenaad geplakt en open getimmerd...


Dan wordt er iets uitgelegd waar even alle grijze hersencellen van door elkaar rennen, want we zien het even niet voor ons. Jessica gaat met het proefje, stap voor stap de boel uitleggen...


En jaah, ineens hebben we hem te pakken... Hoezo zijn we visueel ingesteld...


Niet alleen dubbelzijdige tape wordt er gebruikt om te plakken... Ook de simpele Prittstift uit je schooltijd wordt bij het verwerken van leer gebruikt... Toen ik de Prittstift uit Bridget's etui bietste zag ik niet even voor me wat ik er mee moest, behalve dat het de bedoeling was dat ik ging plakken, maar eigenlijk is het wéér zó logisch en het werkt echt super makkelijk.


Nu een andere coupenaad, met ook weer een heel ander effect. Je knipt een coupenaad uit het leer. En plakt er een ander stukje leer achter. Dat wordt met een stiksel, hier leuk met een afstekend kleur stiksel vastgestikt.


Een andere manier is een coupenaad eenzijdig inknippen... het driehoekje achterlangs vouwen, lijmen met dubbelzijdige tape of prittstift, net wat je prettig vind, stikken, en op het puntje aan de achterkant een extra versteviging plakken. Het verstevigde stukje wel aan de onderkant afronden, zodat er geen ezelsoren kunnen ontstaan.

Weer verbaas ik me hoe makkelijk het eigenlijk allemaal is en dat de coupenaadjes héél sterk aanvoelen.


Er wordt even gezamenlijk met dubbelzijdige tape iets uitgeprobeerd... Leuk! Dames die met elkaar, samen uitvogelen hoe iets werkt.


Weer een andere coupenaad... op het leer tekenen... lijmen... timmeren...


Stikken...


Verstevigen met een stukje leer, plakken en timmeren... en je hebt een perfect coupenaadje...



We tekenen een coupenaad op de achterkant van het leer en knippen het er uit. Met de schaar ga je er best soepeltjes doorheen.


Dan wordt er een strook leer, ook weer aan de onderkant afgerond geknipt zodat er geen ezelsoren kunnen ontstaan, aan de achterkant geplakt... Aan één kant vaststikken.


Dan wordt de andere kant van de reep ingelijmd...



En het leer strak langs het al gestikte deel vastgedrukt... en gestikt... en dan gaat het mis, want mijn onderdraad is op... en dan zie je het effect als je niet oplet. Want nu zitten er allemaal gaatjes in het leer. Om te zorgen dat je het zo min mogelijk ziet, moet je heel goed beginnen in exact een gaatje, om te zorgen dat elke steek een gaatje invult... Dát is nog eens een sport!!!


Tussendoor laat Jessica nog meer technieken en mogelijkheden zien wat je allemaal wel niet kan met eer... En de mogelijkheden zijn gewoon ongelooflijk groot. Je kan gewapend met Prittstift en een ondergrond allemaal kleine wybertjes leer plakken... Je kan werken met kleurtjes en werken met patronen... alles kan... plakken maar!


Daarna worden al die wybertjes, die strak tegen elkaar aangeplakt zijn vastgenaaid met een smalle zigzag. Het is even uitproberen hoe groot de zigzag moet worden qua breedte en lengte, maar dat is gewoon even met een klein proefje een kwestie van uittesten...


Tot mijn verbazing kan je op leer ook borduren... Mijn verbazing komt omdat de steekjes zo fijntjes zijn en dat het leer dat gewoon prima kan hebben... Wauw!!


Ook de verwerking met gaatjes en een leren veter is prima mogelijk. Zie het voorbeeld uit de KnipMode... Zo te zien is er een gewone naad gestikt. Die is gelijmd en goed plat getimmerd.


Daarna met een punch op gelijke afstand gaatjes maken in het leer en dan de veter er doorheen trekken.

Ineens is de workshop om. De tijd is omgevlogen en ik vind het werken met leer heel niet moeilijk, zelfs véél makkelijker dan ik dacht. Mits je natuurlijk wel in de smiezen houdt hoever je spoeltje is... Want oppelepop levert gaatjes op!


Er zijn trouwens nog meer acties vandaag. Want er zijn aan een tafeltje spulletjes, materialen te koop van een ieder die iets kwijt wil wat 'ie niet meer gebruikt...



Er was vandaag natuurlijk ook een thema. En dat thema hield in dat je iets voor een ander doet, of meeneemt (lapje stof bij de start van de Clubdag).

En in dit geval het maken van tasjes. Maakt niet uit wat voor tasje, ritstasje, toilettasje, etuitje... noem maar op... Je mocht het al thuis maken, of in het Naaicafé gaan maken. Al die tasjes zijn voor het goede doel Stichting BriBros. Die stichting probeert zo veel mogelijk de patiënten op de oncologieafdeling een rustmoment te geven. Er lag uiteindelijk twee tafels vol met allemaal tasjes...


En dan gaan alle machines terug in hun mandje. Tafels worden leeg geruimd, vloeren worden leger en leger. Snoeren opgedraaid en verzameld... Het tijd voor een drankje, lekker wat kletsen en wachten tot iedereen zijn bullen in tassen en manden gedreven heeft. Het laatste onderdeel van de dag is aan de beurt... en dat is de wedstrijd... Ook weer met het thema "Doe iets voor een ander".

Alle inzendingen liggen of staan op het podium en worden door iedereen in de loop van de dag bekeken en op het gekregen papiertje vul je dan twee projecten in. Voor twee verschillende categorieën, die jij het mooist vindt.


Alle stemmen worden aan het eind van de dag geteld en er worden voor elke categorie een Eerste, Tweede en Derde prijs uitgereikt. Uiteindelijk staan er een heel rijtje met dames met een mooi verrassingspakket in hun handen.


Tialda bijvoorbeeld, heeft een mooie jas gemaakt voor haar vader die in een rolstoel zit, die wind- en waterdicht is en makkelijk aan te trekken is en hem helemaal bedekt voor als het slecht weer is... Zó mooi gemaakt!!


Dit was het verrassingspakket wat Tialda heeft gewonnen. Mooie hè... Een volledig pakket met stofjes, kurkenstof, rits, band om een tas te maken... Super!!


De dag wordt door het Bestuur afgesloten. Ik haal wat er in de Kringhoek is blijven liggen aan stofjes van mij op. Dat breng ik van de week naar de Kringloopwinkel.

En dan stroomt de zaal ècht leeg. Sommige dames hebben gezamenlijk afgesproken om in Amersfoort met elkaar te gaan eten. Daar kon je je van te voren voor opgeven. Andere dames gaan weer op huis aan. We krijgen bij het naar buiten gaan allemaal een Goodiebag, met daarin allerlei leuks en een stofje van iemand van Sancho. Ik ben heel nieuwsgierig...


Zie... de kapstokken geraken al leeg... en het was ècht nokkievol vanochtend... Het is een heerlijke dag geweest. Veel geleerd... veel gelachen... een paar stofjes uit de Kringhoek... Ik heb al weer zin in de volgende Clubdag, maar eerst komt het naaiweekend er aan...

Na een rustige reis terug, ik kon de auto gelukkig in een keer terugvinden, plof ik bij thuiskomst op de bank. Ik pak de Goodiebag bij de kladden en ga lekker neuzen... en Yes!! ik zie knijpertjes voor het verwerken van leer in de tas liggen. Alsof ze het wisten, super!! Ook een cadeautje dat ik van Diana heb gekregen een sleutelhanger, als bedankje voor mijn assistentie tijdens haar workshop. Leuk allemaal!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten