Pagina's

vrijdag 16 februari 2018

Kokerrokje model 18, KnipMode 1/2016


Na het naaidagje bij Danielle in oktober, duurde het even eer ik verder met mijn kokerrokje ging, want er kwam een broek tussendoor...


Dit was de stand van mijn rokje bij thuiskomst (5 oktober)... Het rokje zat in elkaar en had mijn goedkeuring bij de doorpas... Ik wist niet zo goed wat ik van het splitplooi-ding middenachter vond, maar het is iets nieuws, en nu nog in onaffe staat... dus... De onderrok zat ook in elkaar, alleen de naadtoeslag voor de ritssplit middenachter moest nog netjes worden afgewerkt voordat ik de voering in de rok kon steken Ik wil namelijk in de onderrok geen enkel stukje locksteek vinden...


Een volgend naaidagje op 11 november, maar nu een pietsie kleinschaliger, was bij Christine. Samen met Ineke en Elsbeth waren we met ons viertjes allemaal druk bezig. Elsbeth was bezig voor een prachtig gebreide stof een warme mooie woonvest uit te raderen, Ineke was het patroon van een slank aansluitende broek op de stof aan het leggen, en Christine was bezig met breien van een grijs vest. Ik ging verder met mijn kokerrokje van donkerblauwe babyrib...

Toen ik bij Christine aankwam met mijn machinerie, was iedereen al aanwezig. Eerst was het lekker een bakkie leut drinken met wat lekkers erbij. En er stond een grote doos naast de bank... Oehhh dozen intrigeren me altijd wel, en zeker bij dames met hobby's zoals naaien, want daar willen nog wel eens stofjes inzitten... en jaaaahhhh er zaten stofjes in, voor Elsbeth. Ohhh wat een prachtige stofjes zaten er in. Een groot deel was een enorm dikke gebreide stof, echt gebreide stof bedoel ik hè!! in een als ik het goed omschrijf een soort olijfgroeniggeel... en een prachtige tricot, met een hele mooie print met ook die tintjes van olijfgroeniggeel. Die kleur staat haar prachtig!! Volgens mij zat er nog een stofje c.q. stofjes in, maar ik weet het niet meer zeker... Dat is ook niet zo gek. Het is al riant een maand of 3 geleden, dus mjaahhh dan hebbie dat hè!!


Als de mokken met nattigheid leeg zijn, gaan we allemaal aan de gang. Ik schiet lekker op met het afwerken van de ritssplit in het onderrokje. Ik strijk de naden uit, want het rokje komt helemaal in elkaar gefrummeld uit de naaicase. De rits zet ik er in, de onderrok speld ik in de rok en dan is het tijd om de tailleband van een versteviging te voorzien. Dus hup... knippen, en plakken, met een doek erover heen om het strijkijzer te beschermen tegen lijmresten.

Tussendoor gaat Ineke even naar huis (ze woont hier héél vlakbij) en komt even later terug met een pan met heerlijke soep, brood, hartige muffins, kaas, boter... Als ik er nu aan denk loopt het water me in de mond... mjammie!!!

Eerder die week heb ik met mijn bakjes met knoopjes op schoot gezeten om een mooi exemplaar 
voor bij de donkerblauwe ribstof uit te zoeken...

We gaan heerlijk lunchen. De soep is bovenop een bedje van spinazieblaadjes geschonken... en dat is een heel leuk gezicht, maar ook héél erg lekker. De hartige muffins zijn ook ontzettend lekker... Ik zou wel graag bij Ineke op kookles willen, wat een smaak zit er aan alles. Ik heb helaas geen foto van getrokken, anders zou je net als ik gelijk gaan watertanden, hahaha.

Er wordt natúúrlijk heerlijk gekwebbeld. Over stofjes, patronen, het lekkere eten en we zijn in no-time een drie kwartier verder... We ruimen af, spoelen de vaat af, plof in de vaatwasser, en gaan verder waar we gebleven waren.


Het is een aardig gedoe om de tailleband er naar mijn zin op te krijgen, want het is smaller dan gewoonlijk, stofje was pietje klein, dus ik moet ook creatief zijn met het knoopsgat. Want als ik die er op probeer te krijgen, dan staat door de eenzijdige dikte van de best wel dikke ribstof, het voetje half scheef. En dat is niet veel soeps om een knoopsgat te maken. Dus ik ga met behulp van een reepje stof een plat lusje met hoek maken, zodat dat het "gat" is waar de knoop doorheen kan.

Na heel wat gespeld en uitgeprobeer lukt me een fatsoenlijk lusje te bakken. Ondertussen zijn we al aardig door de middag heen en is het al donker... Ik kan mijn rokje eindelijk doorpassen... Dus hup naar de slaapkamer van Christine, tricotrokje uit en ribrokje aan... en ik loop naar de spiegel... Hmmm niet gek! Ook Christine vind het rokje mooi zitten. De lengte is eigenlijk gelijk wel goed.



Het is dus een kwestie van de onderrok afspelden met een omslag, zodat het netjes afgewerkt is... En dan de zoom van de rok omslaan, niet dubbel, want dat wordt te dik. Dat ga ik lekker thuis doen. Is een lekker klusje voor op de bank... Een paar dagen later ga ik er lekker voor zitten. Ik installeer een lamp op de rug van de bank voor extra licht. Ik sla een warm bontdekentje over me heen en ik ga de zoom spelden... en daarna de zoom met de hand erin maken. Het wordt precies wat ik in mijn hoofd had, want je ziet er gewoon hélemaal niets van.

Daarna stik ik de springplooi-ding midden achter smal door, zodat het een mooie strakke plooi wordt.


Dan nog de knoop erop zetten en klaar is de rok! Heerlijk warm voor de winter, met mijn zwarte suède laarzen met hak eronder. Donkerblauw truitje erop... perfect!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten