Pagina's

donderdag 15 februari 2018

Het grijze jurkje met vleugelmouwen...


Vorig jaar december had ik zin in een feestelijk jurkje, dat niet al te moeilijk was om te maken.
Het grijze jurkje 112, uit de Burda 9/2011 heeft me altijd ietwat geïntegreerd... en dan met name die mouwen... Dus... het uitproberen waard... Een stofje was zo gevonden, een héél dun grijs stofje, maar niet dat je er doorheen keek. Het valt heel soepel, maar was ook weer niet zo licht als gewassen zijde. En ik ben héél benieuwd...


Zoals je ziet zit er een geweven streepje in V-vorm... Ik moet dus met knippen wel goed opletten, want ik hou er van dat wat voor soort streepjes er ook zijn, ze netjes doorlopen...

Na het uitraderen van het patroon, knip ik de patroondelen uit en leg ze op de stof. Ik neem wat meer zoom aan de rok, zodat ik zelf kan uitkienen welke lengte het mooist  is.


En dat lukt ook wel aardig...


Na het stikken strijk ik de naadtoeslag open... en die blijft niet open... Dan zit er maar één ding op, sierstiksels... Ik stik de naden door met zwart en aan beide kanten...


Heen en terug. De mouwen bestaan uit drie delen, dus daar wordt het effect van de naden nog veel opvallender... en dat vind ik een leuk effect!!


De kruisingen moeten natuurlijk weer netjes doorlopen, anders vind ik het niet leuk. Het is een tik, maar wel een leuke!

En als je dan de kruisingen zo onder elkaar ziet, is het toch wel een héél mooi accent... Ik ben benieuwd hoe het uitpakt als ik de jurk aan heb.

Het is even uitkienen hoe de stiksels het handigst zijn om te stikken...


Want ondanks de enorme wijdte van de mouwen, is het ook een behoorlijke lengte en dus aardig gefruttel...


Uiteindelijk zijn de mouwen klaar. Maak ik de tunnel in de bovenrand van het jurkje, ik doe er elastiek doorheen en kan ik de jurk doorpassen... en dan schiet ik hard in de lach. Oef!! Da's géén potje!! Ik en rimpeltjes zijn nooit zo'n strak plan, dat weet ik eigenlijk wel, maar vergeet ik steeds...

Afgelopen zomer had ik dat fenomeen ook aan de hand, op exact dezelfde plek... de halslijn... En die werd gered door een spijkerjasje, dus ik had het kunnen weten...


Hmmm... ik kijk in de spiegel en denk... Ik trek aan de bovenkant een stuk elastiek glad, het moet gewoon gladder, maar is met deze enorme wijdte niet zomaar op te lossen... Het enige wat ik bedenken kan is dat ik het middengedeelte naast het splitje vrijwaar van elastiek... Zodat het ietwat strakker oogt bij mijn hals... Ik haal het biesje tussenin weg, ik maak het elastiek in de hoekjes los en laat het voorzichtig ietwat schieten, zodat er een glad stuk ontstaat... Dat doe ik ook met de andere kant... en ja... het wordt gelijk een heel stuk beter... niet helemaal mijn ding, maar misschien went het...

TIP voor mezelf... Onthoud dat rimpeltjes bij mijn decolleté geen strak plan zijn!!!!


En dan de mouwen... mega veel te wijd... Ik besluit de mouw met een flauwe bocht een héél stuk in te nemen, en dus gewoon een hele hoek, want in de mouw zit een soort hoek waar je elleboog riant in past en waardoor die mouw vleugelneigingen krijgt. Om die "af te snijden"... begin ik over de lengte van de mouw het midden van de mouw aan te geven met een rode rijgdraad. Daar vouw ik de mouw en met spelden geef ik aan wat ik er af wil hebben. Daarna strijk ik wat ik heb ingenomen een soort van open en zet er een sierstiksel op. Net zoals ik bij alle andere naden heb gedaan.


Ik ga weer de jurk doorpassen, maar die mouwen blijven bizar, en vooral qua vorm bij m'n hand. Het is uit balans... Voor mij zijn de mouwen véél te lang. Ik heb de lengte die de Burda hanteert voor haar patronen, maar zo ziet het er niet uit als je kijkt naar het voorbeeld uit de Burda. Het lijkt alleen maar wat als ik mijn handen in mijn zij zet, maar ja... dat is geen doen hè... De hele dag rond paraderen met m'n handen in mijn zij... Het is ook niet praktisch, want als je in de buurt van eten of de kraan komt, schep je zo een kilo er in wat je niet in je mouw wilt hebben...


Ik ga rommelen met oprollen... Ik zet speldjes, ik kijk in de spiegel... speld wat hoger, speld wat lager... Nog een keer rollen... weer terug... Ik ben in no time een uur bezig... maar dan heb je ook wat hè... Het begint ergens op te lijken...


Uiteindelijk heb ik de goede hoogte en goede oprolling te pakken en zet ik het vast met spelden... Ik doe dat ook gelijk met mouw twee, zodat ze zeker weten gelijk zijn. Maar ik stop wel... Het is nu midden in de nacht... morgen weer een dag...


Na het ontbijt ga ik gelijk aan de gang, want ik wil het jurkje éigenlijk vandaag aan. Ik heb een verjaardag... Dus... hup Tempo!!

Ik zet de opgerolde mouwen vast met kleine steekjes, zodat het niet erg opvalt en dat wat je ziet er uit ziet alsof het er gewoon hoort.


Daarna ga ik de jurk weer doorpassen en wat me gisteren niet zo opviel door die enorme "vleugelmouwen", is dat ik de jurk qua rok eigenlijk te wijd vind. Ik ga het sierstiksels van de rok loshalen en de naden ietwat taps innemen... Na een uurtje het tornmesje hanteren, is daarna in een scheet en een knikker de rok richting zoom ingenomen en de sierstiksels opnieuw aangebracht. Daarna is het doorpassen voor de lengte, stikken, zoom strijken en dan is het klaar...

Een paar uur later op de verjaardag van Christine heb ik het jurkje aan... Ik ben er blij mee. Ik moet trouwens nog steeds wennen aan de mouwen, maar als je niks uitprobeert gebeurt er ook niks!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten