Pagina's

zaterdag 10 februari 2018

Groene jurkje 104, uit de KnipMode, bijlage maart 2017


Ergens in februari 2017 begon ik met het uitraderen van het jurkje 104 uit de bijlage van de KnipMode maart 2017. Het is heel eenvoudig modelletje, met hoog getailleerde snit, wat je door striklinten extra creëert. Een mooi decolleté, driekwart mouw met elastiek, waarvan ik vermoed dat ik het elastiek achterwege zal laten (iets met rimpeltjes en zo...). De lengte van de rok moet ik nog zien, want bij het fotomodel valt het boven haar knie en dat is bij mij meestal geen, of eigenlijk gewoon nooit niet een strak plan.


Ik rader het uit bij Gertilde, ik knip het thuis uit, ik sla het door bij Dennis en ik stik het ook in elkaar bij Dennis. Ik pas een en ander aan en voer dat door op mijn papieren patroon. Ik pas het door  en Dennis en ik bekijken het gebloemde gevaarte zéér bedenkelijk. Het modelletje gaat direct door naar de volgende ronde, maar het stofje... Tis vrolijk... voor in een vaas... maar om dat nu aan te hebben... pffff... Is absoluut niet mijn ding, en Dennis schud zijn hoofd "Is niet jij...". Ik kan niet anders zeggen dan dat ik me er absolúút niet jofel in voel. Het modelletje staat me eigenlijk wel goed, mits je de ietwat stijve stof wegdenkt, want de rok staat ietwat stijf alsof het stijfsel heeft ingeslikt.

 Proefkonijn is als model geslaagd, maar als stof zwaar afgekeurd!!


Bij stofadvies staat in de KnipMode ook crêpe en dat lijkt mij voor de valling van het jurkje een héél goed plan. Tijdens de ALV van Sancho ga ik op zoek naar een mooi stofje op de Utrechtse lapjesmarkt. En ik vind daar een prachtig groen stofje, geen crêpe, maar wel met de dikte en valling van crêpe.



De stand van zaken is zoals je nu ziet op de paspop... Het bleek inderdaad dat de valling van het stofje prima is, maar dat de doorgevoerde wijzigingen op het papieren patroon, met dit stofje niet helemaal goed vielen, wat wel het geval was bij het andere stofje. Vermoedelijk omdat daar pietsie stretch in verwerkt was en in dit stofje niet... Ik heb het hele gevaarte toen nog wel los gefrutseld bij het beleg bij de schouders, en nog een correctiespeldje ingestoken. Maar het project vervolgens in een tasje geploft, want ik ging naar een Sancho naaiweekend en had even zin in iets nieuws...

Gisteren heb ik een snoekduik richting de je-weet-wel-tasjes genomen in de trapkast, en een tasje met klusjes. Daarvan is inmiddels één kledingstuk gerepareerd en voorzien van een knoopje zonder breuk erin. Bridget weer helemaal blij, ik ook... nog vier klusjes te gaan van de vijf... 

Het jurkje heb ik even doorgepast, want mijn geheugen moest even worden  opgefrist hoe het nu ook al weer zat met de pasvorm... Het blijken alleen de schouders te zijn... Die rechter zijn dan het patroon aankan. De correctiespelden zitten nog steeds op de goede plek. Dus een kwestie van wéér de wijzigingen op het patroon doorvoeren, en dan de boel op de goede manier doorstikken en afwerken. De rits moet in de middenachternaad worden gezet. Ik had vorig jaar een ouderwetse rits uit mijn voorraad gevist, die werkelijk exact dezelfde kleur heeft als het stofje. De strikbanden moeten worden gemaakt en op de goede hoogte tussen de zijnaad uit worden gestikt. En daarna de zoompjes in de mouwen en rok... Ik denk met de hand, want dat lijkt mij wel mooi qua afwerking.

Dus eh... dit moet toch best wel snel af zijn toch??

Geen opmerkingen:

Een reactie posten