Pagina's

maandag 7 januari 2019

Mouwloos vest BurdaStyle 9/2016, model 118

Het mouwloos vest kan op drie manier gedragen worden:
De panden over elkaar heengeslagen (foto links), het vest zonder ceintuur, lekker los (foto midden) en het vest zoals op de manier te zien in de Burda (foto rechts)

  
Eind december begonnen aan mijn warme mouwloos vest, zodat ik het met oudjaar lekker warm heb onder mijn lange jas. Helaas maakte ik daarnet een fout, door niet even de tijd te nemen en het licht op te zoeken en nóg een keertje te kijken, knipte ik, dacht ik, een draad door…


Helaas was het niet alleen een draad, maar ook een toplaagje van de wollen stof. Nu zit er een soort snee in de stof, niet door en door, de onderlaag van de stof is nog heel, maar toch… Het is vlakbij de schoudernaad, geen potje zo… Dus moet ik de sierstiksels van beide schouders en die van de schoudernaden lostornen, om het een stukje in te stikken zodat die snee verdwijnt…



Het duurde even eer ik moed had gevat om alle sierstiksels en naden van het mouwloos vest los te tornen…



De fout herstellen was eigenlijk best snel gepiept (eenmaal alles losgetornd was). 
De zakken, geknipt uit een hele mooie zware kwaliteit satijnvoering, in exact dezelfde kleur als de wollen stof, heb ik voorzien van Engelse naden, dan is er aan de binnenkant van het vest geen lockstiksel te zien, maar mooie strakke en vooral gladde randen.
  


Ik heb de naden van de kraag middenachter doorgestikt en ook de schoudernaden heb ik doorgestikt. 

Het vest heeft een zoom van 3cm en is ook met de hand blind gezoomd, zodat het een mooie strakke zoom is, waar geen stiksel te zien is.
  

De boven- en onderkraag zijn aan elkaar gestikt, daarna is de onderkraag aan het vest gestikt, de naadtoeslagen van het vest en onderkraag open gespeld en geregen, zodat de naadtoeslagen aan de binnenzijde open lagen (en dus dun en plat).


Daarna de bovenkraag gespeld en de naad onderkraag/vest gepit, zodat alle lagen niet kunnen verschuiven.


Ook de middenvoorranden zijn met de hand blind gezoomd… was een heerlijk klusje met mijn nieuwe naailamp :D . Ook de naadtoeslag van de zijnaden, die doorloopt in de armsgaten, zijn met de hand met kleine steekjes vastgemaakt.


Het jammere is wel, ik had de grootste maat uitgeraderd, omdat ik die gewoon nodig heb qua heupen. En het is een vest, dus ik dacht dat ietwat ruimer niet erg zou zijn… en is het ook niet, behalve dat blijkbaar de schouders enorm overhangen. Doordat het een eenvoudig mouwloos vest was, amper snit heeft, heb ik ook niet doorgepast, want wat zou er nou niet passen… Hmmm verkeerd ingeschat dus…

Ik heb van mezelf best aardig brede en rechte schouders, moet dus wel wat kunnen hebben zou je denken. Maar het hangt dusdanig ver over, zeker een centimeter of 10, dat óf ik heb van het patroon een verkeerde lijn overgenomen, misschien heb ik de lijn overgenomen van het vest met mouwen (zelfde basispatroon), want die is er namelijk ook… óf de foto met de dame met het mouwloos vest klopt niet…
  

De zakken bleken na het doorpassen een pietsie te laag, komt waarschijnlijk omdat mijn armen wat korter zijn dan gemiddeld. Dus zakken ook losgetornd… Al met al… de hele handel belandde vorige week zondag eventjes in een hoek…



Gisterenmiddag het vest weer bij de kladden gepakt en onder toeziend oog van jongste dame het mouwloos vest weer aangetrokken en aan haar laten zien terwijl ze het originele plaatje uit de Burda voor haar neus had… Ze keek met verbazing van het boekje naar mij, want het is ècht een enorm verschil… (Helaas geen kiek van genomen). Niet dat ik gelijk voor gek loop met dat oversizede, maar ook niet wauwiewoepie als je niet al te lang bent.
  


Dus de giga brede schouders naar binnen gevouwen voor het effect daarvan… En het knapt direct een stuk op… Nu, gewoon even afknippen is niet zomaar mogelijk, daarvoor wordt het bij de armsgaten flodderig, blijft het openstaan en wordt het een vormloos iets… dus oppert dochterlief dat ik het gewoon naar binnenvouw en dan vastmaak, want daardoor wordt het te veel aan stof naar binnen getrokken en zit het riante armsgat glad tegen mijn ribbenkast aan (ik weet niet of je voor je kan zien wat ik bedoel)… Het is niet zoals het hoort, maar het effect is zoals het plaatje van de Burda… en daar ging het om…
  

De ceintuur wilde ik zo plat mogelijk maken. De naad, over de gehele lengte van de ceintuur wilde ik smal doorstikken. Maar eerst keren, want de uiteinden zijn niet zoals gewoonlijk gestikt, maar open gelaten, dit in verband met het zo plat en strak houden van de ceintuur plus het is een wollen stof die toch niet rafelt. Na het keren is er rondom een smal sierstiksel gestikt. De ceintuur is perfect naar mijn zin!
   

Als ik dit mouwloos vest nog een keer maak, moet ik gewoon het patroon eens goed controleren, of ik een fout heb gemaakt bij het raderen, en anders het volledig aanpassen, want de door mij overgetrokken, is gewoon véél te breed aan de bovenkant…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten