Pagina's

zaterdag 24 oktober 2009

De herfsttafel!


De freule is hier ijverig bezig een grote spin te maken.

Ze is, zodra er uit de bomen allerlei interessante dingen vallen, helemaal in de mood van de herfst. Zij vindt elk jaargetij interessant, en plukt continue bloemen of blaadjes, inmiddels niet meer uit tuinen, maar toen ze kleiner was. Maar de herfst vind ze vooral leuk, omdat er eten voor de diertjes uit de bomen valt en zij verzamelt dat graag. Ze verzamelt het ook graag voor de "herfsttafel" die we elk jaar maken. De ene keer doen we dat in de erker achter en de andere keer in de vensterbank voor. De laatste 2 jaar hadden we maar voor de vensterbank voor gekozen, omdat de takken die ze hadden gevonden niet in de erker pasten. En ook dit jaar heeft Kirsten grote takken gevonden. Er moest er bij één zelfs een halve meter afgezaagd worden!

Dit zijn de heksen, lantaarns, picknickmand en heleboel spul van buiten.

We zoeken dan allerlei dingen in het huis die we kunnen gebruiken om er een mooie herfsttafel van te maken. Ik had een keer van die heksjes gevonden voor tijdens de Sint Maarten. Vanaf dat moment deden de heksjes ook mee in de herfsttafel. De kinders wilden een tafereel met alles wat ze hadden gevonden buiten samen met de heksjes. Die moesten dan gaan "koken" en de uilen die ik twee jaar geleden ergens op de kop had getikt stonden dit jaar op de uitkijk in de toren. De toren is een ijzer klimrekje voor een klimplant, die dit jaar mijn, ahum "groene" vingers niet had overleefd!
De kleiwerkstukjes en links het "kookeiland" van de heksen!

Ook een kleiwerkstuk van mij uit de brugklas, héél lang geleden, doet mee in dit toneelstuk. Ik moest in tegelvorm mijn ouderlijk huis kleien, en dat hebben de kinders met heel veel glitterverf opgeknapt en dat is nu het heksenhuis geworden. Ook kleiwerkstukjes die de kinders in de loop der jaren hebben gemaakt worden in dit decor verwerkt. Een bakje, daar gaat hekseneten in.... Een plateau met heksenservies erop. Een egel met kleine kaasprikkertjes erin en een mooie paddenstoel rood en wit beschilderd.

De grote kralenweb met spin en een grote kastanjespin.

Elk jaar maken de dames van de kastanjes die bij mijn ouderlijk huis uit de boom vallen, een heleboel spinnen en elk jaar worden de spinnenwebben, mooier en groter en steviger. In het begin vielen ze voordat ze in de takken terecht kwamen al uit elkaar. Maar ik heb er van vorig jaar een aantal overgehouden en dit jaar kan ze ook al van die mooie grote, stevige exemplaren maken.....

Vorig jaar heb ik samen met haar een spinnenweb gemaakt van kralen. Ik knipte het ijzerdraad en zij reeg er allemaal kralen aan. Ik boog de uiteinden om en maakte al die losse onderdelen aan elkaar. Dit jaar zette ik de boel weer in elkaar, maar hield een raar leeg stuk ijzerdraad in het midden over, maar ja, wat was het doel van dat lege stukje ijzerdraad??? Geen idee, maar even later had ik een idee en heb met wat kralen en ijzerdraad een grote spin gemaakt en die met een lang krullend stuk ijzerdraad aan dat loze stukje draad gehangen, en nu is de spinnenweb compleet!

De dames hebben heel veel gedaan, veel gezocht buiten en heel veel mooi neergezet, al vertellend wat het moet voorstellen. Ramon heeft de zaag en snoeischaar en dat soort praktische dingen gehaald en vooral veel commentaar gegeven. Hij is ook 13 dus dan ben je niet zo bezig met heksen en spinnen en een kookeiland maken e.d. Maar het was wel een geslaagde maandagmiddag, toen we een aantal uur door de rimboe hebben gelopen. Dinsdag zagen we van alles uit de volgestouwde tassen lopen. Brrr en woensdagmiddag hebben we eerst de halve voorkamer geleegd door de meubels te verschuiven, anders konden we er niet bij met die grote takken. Die takken kwamen amper de gang door. En daarna lekker sjouwen en rommelen en zoeken in huis wat we nodig hadden....

De foto's maken was nog het lastigste karwei!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten