Pagina's

woensdag 6 januari 2010

Een gehaakte ketting...


Hallo Tineke, (van het blog "a story of two sisters")

Hè, hè eindelijk komt het er van om de ketting die de freule om heeft met Sinterklaas, zie blogbericht d.d. 12-12-2009, close-up te laten zien! Je wilde even goed zien hoe ik die ketting gehaakt/gemaakt heb.

Wat heb je nodig:
Een schakelketting van 49 cm met platte schakels naast elkaar die verbonden zijn met een klein schakeltje.
Allerlei kleurtjes katoenen garen
Zilver draad, zilveren oogjes en zilveren "steeltjes"
Een sier haak en oogje
Kralen, bedels, belletjes, roosjes en allerlei andere leuke fröbeltjes

Gereedschap: haaknaald, 3 soorten sieradentangetjes, naald en garen


De foto's heb ik geprobeerd op chronologische volgorde te fotograferen. Van links naar rechts. Ik heb de bloemen gehaakt om de schakels van de ketting heen. Deze ketting heb ik een jaar of 3 á 3,5 geleden gemaakt. Ze was nog best wel klein en daarom wilde ik een "stevige" ketting maken, waarbij de bloemen er niet op genaaid zitten en dus kwetsbaarder zijn.


Ik haakte de bloemen om en om om een schakel heen. Aan de lege schakels heb ik allemaal leuke kralen (meestal van glas, kristal of porselein), roosjes, bedeltjes of belletjes vastgemaakt.


In de bloemen zelf heb ik ook weer bloemetjes bevestigd of kralen. Her en der zitten ook gehaakte groene blaadjes en er zit ook een gehaakte vlinder met roosjeskralen tussen.



Deze groene bloem is in het echt knalgroen, maar hij is door de flits een beetje verbleekt. Alle kleuren zijn best wel knal op een zacht lila-tintje na. In die bloem heb ik kristalkralen en een porselein kraal gebruikt.


De grote bloemen bestaan uit twee kleuren en de kleintjes soms uit één en soms uit twee kleuren.


De sluiting is gehaald bij een fourniturenzaak en is een sier haak en oogje met een strass-steentje erop. De lengte van de ketting is voor haar, exclusief haak en oog 42 cm. Hij was voor haar toen eigenlijk net iets te lang, maar ik was een beetje overijverig met bloemen haken. Als ze weer groter wordt en de ketting langer moet kan ik het haakje en oogje makkelijk verplaatsen.


Dit is de achterkant van de ketting. Je ziet dat ik om en om bloemen heb gehaakt om de schakels heen. En dat er op de lege schakels van alles bevestigd is.

De ketting kan in een sopje met een fijn wasmiddel met de hand op 30 graden gewassen worden en voorzichtig uitknijpen. Het handigst is om de ketting op een 3-dubbel gevouwen handdoek te leggen en dan met spelden de bloemen "uit te strekken", daarna een dubbele handdoek opleggen en een beetje op de handdoek pletten (kijk uit voor de spelden), zodat het teveel aan water in de handdoek kan trekken. Na 20 minuten handdoek verwijderen en de ketting, die nog steeds met spelden vast zit, op de grond bij een radiator leggen en dan is 'ie in een wip weer droog.

Ik heb deze ketting in een avond gemaakt. Ik ben in het midden begonnen van de ketting en "bouwde" van de ene schakel naar de andere schakel totdat ik genoeg had. Na het haken heb ik alle "rommeltjes" erin met zilverdraad, losse zilveren ringetjes of met naald en draad gehangen en vastgemaakt. Het is wel handig als je "sieraden tangetjes" hebt, want daarmee is het makkelijker alles op maat te knippen en dicht te knijpen e.d.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten