Pagina's

dinsdag 14 april 2015

Onmogelijke stofjes perfect gevonden op het Stoffenspektakel 2015


Weken geleden na het kopen van de kant en klare geplooide ruitjesstof voor m'n meiden had ik al bedacht dat ik tijdens de stoffenspektakel in Gouda wel even (!!) gele en blauwe tricot zou kopen. Ondertussen kwam ik wel eens een kraampje tegen op de markt in Tilburg en ook een webshop met stofjes werd wel eens bezocht en toen zag ik dat het niet zo héél eenvoudig was een bijpassend tricotje te vinden.


Ik polste m'n oudste al wat dan eventueel haar tweede keus qua kleur zou zijn als het niet lukte. Nou dat werd wit... Aangezien ik daar al kilometers van in de kast had liggen op de afdeling ongemotiveerd tricot was keus B ieder geval al geregeld. Vanochtend vroeg scheen heerlijk het zonnetje en ik was rapperdepap uit mijn bed en aangekleed en stond tot mijn verbazing even voor negen in het bushokje te wachten op de bus. Héél niet erg het wachten in het zonnetje en ik zat dan ook heerlijk te genieten. Dat was blijkbaar goed te zien want een vrachtwagen die moest wachten achter een aantal andere auto's voor het stoplicht, stopte iets eerder, zodat ik mooi in het zonnetje bleef zitten en niet in de schaduw viel van de vrachtwagen... Nou, lief toch?

In Gouda aangekomen even geld pinnen, want ook al is het heerlijk dat je inmiddels vaak kan pinnen
aan de kramen, is het voor mij iets makkelijker om mij streng aan mijn budget te houden, dus... hup ik pin!


Dit is de uiteindelijke bende stofjes die ik over de eettafel uitstort als ik aan de jongste wil laten zien wat ik allemaal uitgespookt heb. Er liggen wel drie stofjes tussen die ik al eerder had gekocht (ruitjesstofjes dit jaar en met een bloemetje twee jaar geleden), maar daar zocht ik tricotstof en fournituren bij.


Mijn grootste uitdaging vandaag was een mooie gele katoenen tricot te vinden voor bij het geplooide ruitjesstofje (MonDepot) van m'n oudste dochter. Ik had in de afgelopen weken al gezien dat dat kleurtje geel toch behoorlijk onmogelijk was om te vinden, maar je gelooft het bijna niet. Bij de eerste de beste kraam waar ik langsliep vond ik het!


Normaal gesproken doe ik altijd eerst een rondje langs alle kramen om er even in te komen wat er allemaal is en wat ik nou eigenlijk zoek, c.q. mijn hersens bij de pinken te houden wat ik nodig heb. Maar na deze flitsende start sloeg ik het rondje maar gelijk over.


Ik zag nog een leuk kleurtje (en niet duur) rood tricotje voor de dames om te oefenen met de locker tricot te verwerken. De oudste freule wil kleding voor haarzelf naaien en ook de jongste freule doet dan graag mee. Dus... oefenmateriaal is dan welkom...


Daarna ben ik op zoek gegaan naar een mooi stofje voor een jurkje waarvoor ik in Sancho een oproep heb gedaan wat voor patroon dat nu toch was. Binnen no time was boven water dat het een jurkje was uit de Burda mei 2009. Ik las het toen ik afgelopen weekend in Tilburg was en oei... wat was ik benieuwd of ik dat boekje ook had. Ik heb namelijk best wel veel boekjes van de Burda vanaf ca. het jaar 1999, maar er zijn periodes ertussen geweest dat ik niet veel naaide voor mezelf en daar heb ik bijvoorbeeld niet veel boekjes, of gewoon helemaal niet van de Burda. En dan moet je tóch even wachten tot maandag, dat je weer thuis bent èn tijd hebt... dat kwam dus pas om een uurtje of twaalf 's nachts... Mja... maar ik had hem... en ik heb gelijk even alle jaren van de Burda goed bij elkaar per jaar gelegd. Dat had ik bij het uitpakken van de tassen na de verhuizing met de boekjes niet gedaan... en het werkt toch een stuk lekkerder om dat wel zo te hebben.


Ik heb gekozen voor een diepblauwe kleur en als accent wil ik paspelband gebruiken, want op mijn inspiratiefoto, ik heb geen flauw idee waar vandaan, hebben ze dat ook gebruikt en dát vond ik gewoon superleuk. Dus het modelletje links uit de Burda, maar dan met het paspelband á la foto rechts.


Ik heb een tijdje geleden het blad La Maison Victor gekocht en daarin staan altijd ook mooie patronen voor heren. Nu lijkt het me ontzettend leuk om weer herenkleding te maken, want voor de dames is dat niet zo veel meer, en voor mezelf is het af en toe een gemuts en gedoe. Want dan heb ik iets moois gemaakt, maar weet ik er niet zo goed weg mee als ik er in zit, of te wel. Ik ben de weg kwijt wat nu bij me past en dat ben ik al járen kwijt.

Kijk... daar heb ik wat betreft herenkleding niet zo'n last van, want ik weet waar Dennis wel en niet van houdt. Ik weet welke kleuren mooi bij hem staan en wat bij zijn lijf past weet ik ook... dus...

Bij een kraam liep ik tegen een heerlijk zachte jogging aan, met een zachte buitenkant en een superzachte knuffelige binnenkant. De stof is niet dik en loggig, zoals van een normale joggingbroek, maar dus heerlijk soepel en dun voor nu en lekker lang door te dragen.


Dennis doet graag na zijn werk comfortabele kleding aan... maar een gewone jogging is zo gewoon hè. Ik hou wel van nèt pietsie anders, dus een jogging waar je ook buiten de deur mee kan verschijnen (hoeft niet, mag!!) dat is voor mij wel een modische uitdaging. Deze jogging heeft niet van die plofbroekspijpen met bordjes. Nee, de onderkant van de pijp rust elegant, maar wel stoer op een sportieve schoen, geen chemisch gympie, nee schoen! Het heeft een niet functionerende gulp, zacht elastiek in de taille, koordje, schuine zakken, een achterpas met stierstiksels en kontzakken! Dus... alle allure van een gewone broek, maar dan van comfi zacht stofje.


M'n jongste is uit veel shirtjes gegroeid, maar ik kan niet veel (zeg maar niet eigenlijk) shirtjes vinden in de winkel die zij leuk vind. Want zij wil dat er iets gebeurd, iets aparts, iets anders, niet een standaard glad shirtje. Dus qua stofje, modelletje, kantje of knoopje... géén plaatjes!!!, maar een printje mag weer wel. Dus dit stipje in een kleurtje dat heel mooi bij haar lichte huidje staat, denk ik dat ik wel goed zit. Nu alleen nog een leuk modelletje zoeken.



Voor bij dat jurkje uit de Burda heb ik elastisch paspelband nodig... hmmmm en dat zag ik dus niet in de kramen liggen die ik bezocht... en zin om verder te kijken had ik ook weer niet, want ik moet dan óók nog eens de goede kleur zien te vinden. Dus bedacht ik, dat een stukje tricot en elastisch koord wel de goede combi is om zelf elastisch paspelband te maken. Ik heb niet al te dikke genomen, zodat het makkelijk verwerkt en voor de rest zie ik wel wat het wordt. Wie weet is het niks, nou, dan heb ik genoeg elastisch koord om elastiekjes voor in de dametjes hun haren te bakken, hahaha.



Mja... en tóen moest ik nog voor de jongste jongedame een tricotje vinden bij exact hetzelfde stofje als voor haar zus, maar dan geen gele stof (dat past niet bij haar lichte huid), maar de kleur blauw. Het blauw is geen marine blauw, niet gewoon blauw, niet grijsblauw... Er zit een zweem paarsblauw in, maar het is ook weer geen paarsblauw.... Elke kraam die ik tegenkom check ik op tricot en uiteindelijk vind ik er eentje die het dichtst bij het blauw van het ruitjesstofje komt. En ik ben er wel content mee.



De ruitjesstof is niet het enige stofje waar ik een snippie van meegenomen heb. Ook voor het bloemetjesstofje heb ik het één en ander nodig. Garen om te stikken en paspelband, weet nog niet precies welk modelletje ik ga maken, maar ik wil graag paspelband gebruiken. Dat heb ik vorig jaar ook gebruikt in een jurkje en dit stofje vraagt er ook om. Ik wist alleen niet zeker welk kleurtje ik uit het stofje zou kiezen, dat gaat bij mij altijd tijdens het maakproces, maar ik wil geen vertraging tijdens dat maakproces, dus ik heb gewoon twee kleurtjes genomen. Het gaat namelijk toch wel op, dus... no problemo als ik wat voorraad kweek wat dat betreft.


Ineens zie ik dat het alweer half elf is geweest en ik loop richting Belvedère voor een gezamenlijk bakkie leut (op Sanchoforum wordt er dan een tijd en plek afgesproken en als het kan dan plof je met z'n allen bij een tafeltje). Als ik langsloop zie, dacht ik, een bekend gezicht. Er zitten nog twee dames, maar ik kan door de rand stof langs het glas niet zien wie dat zijn. Ik loop om en stap op ze af (wel een beetje spannend, want ik weet het niet zo héél zeker. langslopen is één ding, langslopen en herkennen dat zijn twee dingen). Maar gelukkig ik zie Vossie en Gertje4 (dat zijn forumnamen op Sancho) zitten en een vriendin van Gertje4.

De dames hebben één of andere koffie besteld en het ziet er smakelijk uit. Ik kwam later en besteld een fris colaatje, want ik heb het inmiddels behoorlijk warm gekregen en mijn jas en sjaal al uitgegooid, en die had ik vanochtend even voor negen bij de bushalte toch ècht nodig!!

Gertje4 en haar vriendin (die blijkt net als Gertje4 héél dicht bij mij in de buurt te wonen. Als ik zeg, dat het wel leuk is om dames in de buurt te hebben die ook naaien, zegt Gertje4 direct dat ze op dinsdagochtend bij haar thuis 's ochtends lekker achter de machines zitten, soms wordt er ook alleen koffie geleut en gekwebbeld en dat ik ook binnen kan komen vallen. Nou dat lijkt me héél leuk, zeker als ik voor mezelf bezig ben, dan is het fijn als iemand even mee kijkt of de boel op de rug wel mooi aansluit of zoiets.

Uiteindelijk hebben we bijna 1,5 uur zitten kwebbelen op het terras en even voor twaalf stappen we op. Vossie loopt naar het station. Gertje4 en haar vriendin gaan de fiets pakken richting huis. Ik ben vergeten haar naam te vragen, stom hè... ga ik op een dinsdagochtend eens vragen, hahaha. En ik ga lopend naar mijn ouders, want daar had ik vorige week mijn fiets achtergelaten (momenteel bezig met kuurtje nummer drie, dus moet uitkijken).


Nou mijn buit. Heerlijk zachte muisgrijze jogging voor een jogging uit La Maison Victor voor Dennis, Een rode tricot voor mezelf (shirtje en voor paspelband) en blauwe tricot voor het jurkje uit de Burda. Een gestippelde tricot voor een shirtje voor de jongste freule. Een proefkonijnenstofje voor de dames om uit te proberen met de locker. Een blauw tricot voor een shirtje voor de jongste en een gele tricot voor een shirtje voor haar grote zus. Fournituren: Klosjes garen, biaisband en elastisch koord.


De hele stapel heb ik nu in mijn kast staan beneden en het lijkt me wel een strak plan daar de aankomende weken lekker mee aan de gang te gaan. Enneh... de start is natuurlijk ook het Sancho naaiweekend!!

En weet je wat nu het opvallenste is... Ik die niet van tricot en rekbaar, dus onvoorspelbaar, spul houdt, heeft allemaal tricotjes gekocht... Nahjaaaaaaa!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten