Pagina's

donderdag 16 april 2020

Week 2: Huiswerkgroep april 2020 - rok


Door de stofsoort moest het patroon ietwat aangepast worden. Geen coupenaadjes in het heupstuk, want een blinde rits lijkt me met deze stof niet zo verstandig. Een flink stuk naadtoeslag aangeknipt omdat ik Engelse naden moet maken (bij deze stof loopt het lockstiksel er te gemakkelijk van af) èn om het heupstuk over mijn heupen te laten gaan, is alleen coupenaadjes weglaten niet genoeg.

Het knippen was ook nog een dingetje, want de stof wiebelt alle kanten op. Eerst bekijk ik de print, en ik wil het patroon dwars neerleggen in plaats van in de lengte, zoals je gewoonlijk je patroon neerlegt op de stof. Ik vind de print dwars mooier uitkomen en ook een verlengend effect hebben. En dat komt omdat de breedte van de witte print smaller is in de breedte dan in de lengte. Omdat de print nogal aanwezig is, en een vorm van symmetrie, kan ik het niet laten om te proberen de zijnaden door te laten lopen, aangezien het voor- en achterpand hetzelfde patroondeel zijn...  Uiteindelijk de stoflagen op elkaar gelegd, en van boven naar beneden en van links naar rechts op elkaar gespeld. Perfect dat het voile is, dus de print is er doorheen te zien, maar het kost wel enorm veel tijd, en enorm veel spelden.


 En dan ligt het patroondeel éindelijk op de stof, en kan ik gaan knippen.


Het heuppas leg ik ook dwars op de stof en het middenvoor komt dusdanig, dat ik tóch een stukje van de sierrand in de rok kan verwerken, daar komt elastiek, en het middenvoor is dusdanig dat ik dat door kan laten lopen op de voorpanden van de rokbanen.


Dan moet er ook een voering geknipt worden, en daar heb ik een tricot voering niet gebruikt. Als ik de onderrok net zo zou maken als de voile rok had dat niet gehoeven, maar ik wil de rok geen volume geven, want hij is best lang. Dus ik gebruik mijn basis kokerrok patroon, zodat de voering een sluike rok is, rekt bij de taille, en doordat ik wat extra naadtoeslag heb geknipt komt het glad aan het heupstuk en kan het met gemak over mijn heupen heen getrokken worden.

Uiteindelijk is het allemaal netjes gelukt, morgen lekker verder!


Voordat ik ga beginnen met stikken wil ik de rokzoom doorslaan, op die manier kan ik snel zien of de zoom aan de wandel gaat, c.q. het binnen de perken is als die aan de zwier gaat.


Na wat testjes met de stof blijkt gewone Engelse naden niet goed te lukken als je het wilt laten doorlopen, dus ik ga er een variant op maken. En dat geeft niet, het zit aan de binnenkant van de rok en is prima. Het doel is dat de zijnaden doorlopen en dat loopt perfect door.


Als de heupstukken aan elkaar zijn gestikt en boven de rokdelen is gelegd, zie je dat het middenvoor gaat doorlopen... plan is dus perfect gelukt. Dat het naast het middenvoor niet doorloopt is net erg, want de kleur geel is minder opvallend dan de print in het wit.


Hier zie je de heup- en rokdelen op elkaar gelegd, voordat ik begon met het sluiten van de naden en zoals je ziet loop het patroon middenvoor netjes door (rechts rokbaan, links heupdeel).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten