Pagina's

dinsdag 7 april 2020

Inspiratie... Week 1: Huiswerkgroep april - rok


Ik ben op zoek naar inspiratie voor mijn kleding voor de zomer. En ik zoek, qua patronen, eigenlijk van alles... Ik wil graag rokjes, blousjes, shirtjes, broeken, tops, (blouse)jasjes en jurkjes erbij hebben, want mijn kledingkast voor het voorjaar en zomer is diep triest. Dat mijn zomerse garderobe zo sneu is merkte ik vorig jaar toen ik meedeed aan #MeMadeMay op Instagram (@nicole_claudia_blok). Dus voor aankomend voorjaar en zomer wilde ik op tijd beginnen... Nu is het inmiddels al april, dus ik mag er vaart achter zetten .

Inspiratie dus... gisteren heerlijk door boekjes heen gebladerd. Ik was begonnen aan de stapel van de afgelopen jaar, maar... die heb ik denk ik te vaak doorgebladerd, want het boeide me totáál niet... Verse of eigenlijk oude inspiratie nodig... Ik pak gelijk dan het tegenovergestelde van het afgelopen jaar en pak die van bijna 20 jaar geleden. Ik blader door de jaren 2001, 2002, 2003, 2004, 2005 en 2006... En ik krijg enorm veel inspiratie. Het valt me trouwens op dat de KnipMode héél anders gestyled is dan tegenwoordig. Niet alleen de styling, maar ook de stoffen, de kwaliteit van naaien en fotografie... ik geniet er duidelijk van.

Door de KnipMode uit oktober 2005 krijg ik door de linker foto van een pagina uit de KnipMode ineens een beeld van een sari die ik van Anouk heb gekregen tijdens een naaiweekend afgelopen januari. Één van de vakjes met de kralen geeft mij de inspiratie van de de kleur blauw uit mijn spijkerjasje en de kleur rood van de sari. Het heeft een prachtige koele dieprode kleur die mooi bij mij staat in combi met het semi helder diepblauw van mijn favoriete spijkerjasje. Het saffraan geel, en lichtergeel, maakt met mini vierkantjes, met rood stipje, een patroon op de stof. Geel staat mij niet, maar als minikleurtje op de rode stof is het prachtig.



Mijn voorraad zomerse stofjes is niet zo riant als die van de wintervoorraad, maar er zitten wel hele mooie stofje tussen gelukkig. Ook stofjes die heel geschikt zijn voor rokjes, zoals deze sari... De lap is enorm groot, en ik wil daar graag dan ook graag een fladderrok van maken, met daarop een bloesje, zodat ik gelijk een setje heb, maar dat ook los van elkaar gedragen kan worden. En is het frips er een spijkerjasje bijgedragen kan worden.

Het patroon van de rok heeft 3 "stroken", maar die zijn glad aan elkaar gestikt, en die patroondelen ga ik aaneen plakken, zodat het een gladde rok wordt, want de stof is dunner dan ik dacht en minder geschikt om stroken te maken. En misschien ook wel mooier in verband met de print die op de sari zit. 


Op de linker foto is de kleur rood echt knal rood, dat is het in het echt niet zo. Het is meer het koele diep rood links bovenin op de rechter foto. In de rok komt een rode voering, want anders kijk je er ècht dwars doorheen, voor onder het bloesje maak ik een hemdje.

Om qua garderobe met een rok te beginnen komt doordat deze maan bij de Huiswerkgroep april het thema een rok is. Een basiskledingstuk van mijn garderobe is mijn spijkerjasje en de inspiratie van de KnipMode deed de rest... patroon is uitgeraderd en de sari is nu aan het zwemmen in de wasmachine en morgen gaat de schaar er in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten