Pagina's

maandag 15 februari 2010

Het kamermeisje en de IJskoninging


Jongste wilde tijdens carnaval op school een IJskoningin zijn. Die moet er natuurlijk koel uitzien. Dus een parelmoer wit theater make-up over haar gehele gezicht. IJsblauw op haar ogen, beetje mascara, rode lipgloss op haar lippen en een héleboel zilveren glitters! Ik kon de glitters uit een tubetje niet vinden, de losse glitters blijven alleen maar zitten op vochtig theater make-up, maar met een nat kwastje in de glitters dopen en dan op haar schouders en nek kwasten, met daarna een spraybeurt van haarlak kom je een heel eind! Ze vond het wel stinken!

Ze heeft een ijskoninginnenjurk aan die ik een jaar of 4 geleden voor haar zus heb gemaakt. De stof is van een voile met satijnen bloemen erin geweven en daaronder in dezelfde kleur een voering. Het was een rampenstofje, ik bedoel dat voile!! Je legt het op de tafel om te knippen en het ligt op de grond, vervolgens probeer je het weer, maar ligt het krom... grrr. En zo gaat dat door totdat je de plakbandrol pakt. Uiteindelijk heb ik het rondom op de tafel vastgeplakt!

Dochterlief vindt de jurk héél mooi. De jurk zit bij haar bijna goed. De lengte klopt wel, maar haar zus heeft wat bredere en rechtere schouders en daardoor valt het pand over haar rechterschouder wat losser, maar ze vind het een geweldige jurk. Hij is zo wijd (cirkelrok) en lang dat ze alleen maar in de woonkamer kan draaien zonder meubels aan te raken!


Het bovenlijfje heb ik toen op oudste dochter haar lijf gemouleerd, met tig spelden hoe de rare restantbanen afgeknipt moesten worden. Ik had niet genoeg stof, dus de bocht op haar rug is eigenlijk een rest-rand van wat er overbleef nadat de rokbanen waren geknipt. Het lijfje sluit in haar linkerzij met haak en oogjes met een glittersteentje erin.


Er overheen had ik een ivoorkleurige jas gemaakt van babyrib met ivoorkleurige bloemen geborduurd en zilveren lovertjes erop. De kraag en de overslag van de rok aan de voorkant van een restant van gordijnstof met een reep kant erop gestikt. Die gordijnstof was zó lekker stijf, en dus perfect voor een sprookjeskraag!


Voor oudste dochter heb ik een patroon, die ik deze week ontworpen heb voor mijn webwinkel, uitgeprobeerd. Ze wilde als kamermeisje, dat moest dus een zwart jurkje met mouwen zijn. En die had ze niet. Dus moest ik die even maken, maar ik had, doordat ik een tijdje niet in orde was en niet echt opgeschoten met alles een tijd-probleempje. Wat ik moest doen? Combineren maar. Ik maakte een zwart jurkje voor haar en ik probeerde gelijk het patroon uit! Tada, en ze vind hem super. Hij zit lekker, het kraagje zit perfect langs haar hals, dat was mijn grootste zorg!! En ze heeft gelijk een ideale Little Black Dress in haar kast hangen. Op haar elfde!!! Het stofje vindt ze lekker zacht en ze vind hem geweldig. Wat wil ik nog meer! Manlief vindt hem ook super, dus 't patroon is bij deze goedgekeurd! Terwijl ik 's avonds bezig was met de zoom van de jurk heeft ze zelf nog een uurtje aan een zwiffertje gekleurde draadjes vast zitten priegelen. Een gewone zwiffer is natuurlijk véél te gewoon!


Met zo'n zwart jurkje was ik er natuurlijk nog niet. Er moest nog een schort komen en iets voor op haar hoofd. Nu, het schortje heb ik uit de losse pols geknipt en ik heb het mezelf makkelijk gemaakt door het met zwarte locksteek af te werken (het was al tien uur 's avonds!!) Daarna heb ik even gegoogled en allerlei grote hotelnamen op een lijstje gezet en die op het schortje "geborduurd". Ik vind het wel heel leuk geworden. Ik had ook  nog ergens een badge en daarin heb ik een papiertje met haar naam en "Housekeeping" op uitgeprint en dat op maat geknipt en erin gestopt. Dit alles had ze natuurlijk niet gezien, want zij lag al in bed. Ik had lol voor tien, en was heel erg benieuwd wat ze er van zou vinden. Het ding op haar hoofd liet ik maar zitten, ik was zó moe en ben mijn bed ingedoken!


De dame vond het prachtig en was er héél erg blij mee. Alleen dat ik niks voor op haar hoofd had vond ze minder. Maar de dame is inventief en pakte een oude diadeem, vroeg om kant, lijm en elastiekjes en regelde het zelf. De elastiekjes zaten om de uiteinden van de diadeem, totdat de lijm met kant goed gedroogd was. Ze heeft ook nog zelf haar haren in een knoedeltje gedaan, niet al te netjes, want een kamermeisje zit geregeld onder het bed te stoffen en kán dus niet netjes blijven! De mascara heeft ze ook nog netjes op haar wimperwapperaars gekregen, zonder dat het eronder en erboven zat!! Zou ze stiekem hebben geoefend? Ze wilde ook nog een foto dat zij op haar knietjes de schoenen van haar zusje zit te poetsen, natuurlijk doen we!


Ze zit prima in haar rol als kamermeisjes! Die hakken zijn héél praktisch als kamermeisje!

Die schoentjes heeft ze overgehouden aan een galafeestje. Dat was een feestje van een meisje in haar klas. Ieder uitgenodigde moest zelf een heer uitnodigen! Zij had Maurits uit haar klas uitgenodigd. Zij had een mooi zwart jurkje met spaghettibandjes aan en daarover heen een bolerootje met zwart pailletten zonder mouwtjes en een klein zwart tasje in haar hand. Maurits had een mooi pak aan met echte strik. En de schoenen, daar heeft ze een hele week elke ochtend en avond op geoefend om er goed op te lopen. Want "normaal" gesproken heeft een meisje van haar leeftijd geen hakken aan!! Dit was dan ook de tweede keer dat ze ze aan had buiten de deur!! Ze vond het lopen op sneeuw met hakken maar een bedoening en vroeg zich af, waarom dames op nog hógere hakken willen lopen? Ja, daar zegt ze me wat... ik die dol op hoge hakken is!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten