Pagina's

maandag 29 maart 2010

Farbenmix broek Roberta en shirtje


Zo eindelijk een broek voor m'n jongste dochter gemaakt. Dat had wel een paar weken eerder gemogen, maar ja, druk druk druk druk!! Haar broeken van vorig jaar, van die 3/4 broeken, werden nu ècht te kort en te krap. Want ze is wel tenger gebouwd, maar heeft toch ronde billetjes en stevige bovenbeentjes (net als ik). Dus die broeken konden ècht niet meer. En met 2 keer in de week gym, waarbij ik het verzoek, van de juf, heb gekregen haar een broek aan te geven. Ze is namelijk altijd relaxt, dus ook bij het aan- en uitkleden. 


Het was even uitzoeken wat voor stofje ik zou nemen, want het is nog best wel koud 's ochtends, maar het is ook lente aan het worden. Ik heb mijn kast flink uitgespit en kwam een lapje ivoorkleurige babyrib tegen van krap 1 meter, maar gelukkig wel 1,50 m breed. Op het patroon voor maat 122/128 stond 1,30 m bij 1,40 m breed, het ging er precies uit! Ik had geen snipper meer over!


Nu had ik van deze broek geweldig combinaties en versierde versies gezien, maar er plopte bij mij niets boven.... nergens een wekker of een kwartje te bekennen. Ik wilde er wel gelijk een setje van maken, dus ging ik zoeken naar een tricotje! Misschien valt er dan een kwartje..... Ik had nog een donkerblauw streepjes tricot en een donkerblauw effen tricot. Het patroontje van het paarse shirtje heb ik gebruikt en wat groter getekend, want dat shirtje is inmiddels veel te kort geworden. De mouwtjes heb ik wat breder gemaakt, zodat de mouwkop gerimpeld kan worden en de lengte ingekort. De zoom half rond getekend, zodat het een kort pofmouwtje zou worden.


En poeh, gelukkig er ging een wekker af! Ik had nog donkerblauw satijnlint liggen voor het sluiten van het schortje, knoopjes nog van mijn oma, donkerblauw garen en een tweelingnaald! Ik ben de zakken en schortje, nadat ik er een soort vlieseline achter heb gestreken, lekker met de vrije hand aan het doorstikken geweest. Ik heb wel twee kontzakken gedaan. Gewoon voor de leut en heb geprobeerd de zakken een beetje in spiegelbeeld symmetrisch te stikken. Uit de losse pols, dus het is niet exact, maar niet storend. De klep van de zijzak heb ik wat kleiner gemaakt. De freule wilde geen "dikke" zak, dus ik heb de plooitjes er niet ingestikt. In de taille heb ik knoopsgat-elastiek gedaan, zodat de broek op "maat" getrokken kan worden. En hij zit als gegoten. Hij is nu nog ietsjes te lang, want hij hoort iets hoger te zitten. Ik heb terwijl ze lag te slapen de broek op haar benen gehouden en ik vond het juist prima zo, want anders groeit ze er zo weer uit!

Ik vind trouwens dit patroon van Farbenmix wel fijn hoor. Het is mijn eerste patroon van Farbenmix wat ik heb genaaid. Ik heb er wel nog een paar liggen, zoals de Daisy en de Feliz, en ik heb haar beloofd elke week iets te naaien voor haar zomergarderobe, dus er komt nog meer!! Ik vind dit een heel fijn patroon, ik wist niet dat je uit 2 breedtematen kon kiezen!!, ideaal!! Ik heb nog nooit een broek voor de kinders genaaid waar ik niets aan hoefde te wijzigen en deze valt mooi. En ik vind hem haar mooi staan. Dit aapie staat wel alles hoor, maar dit is een hele mooie broek en goede pasvorm. En, niet bepaald onbelangrijk, hij is prettig in elkaar te zetten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten