Pagina's

vrijdag 10 januari 2020

Deel 6: Huiswerkgroep November 2019 - Stitched by you, najaar 2019, doorknoopjurk model 5


In januari ga ik weer in kleine stukjes stapje voor stapje verder. Alle naden open strijken, want dat werkt veel mooier. Het beleg vervolgens goed spelden op de knopenbies, want dat moet mooi strak worden. Het beleg moet smal worden doorgestikt en een breed stiksel krijgen...


Vorig jaar heb ik een voetje met Sinterklaas gekregen dat een liniaaltje heeft met schuifje, waardoor je perfect strak langs de rand kan laten meelopen, zodat je een mooi strak sierstiksel krijgt. Ik kan met dat schuifje niet over de spelden heen stikken, wat ik anders wel doe, dus is even zoeken naar het ritme om de spelden er op tijd uit te trekken.


De linker foto is een stiksel voor op de knopenbies. De rechter foto de zoom in de rok en randen van de splitten stikken en met name timen wanneer de hoek om gegaan moet worden, want de hoekjes moeten wel perfect strak worden.


De strikceintuur stik ik ook met dat voetje met schuifje. Eerst een heel smal stiksel rondom, en daarna een héél stuk breder stiksel, en wat wordt het mooi strak. Heel blij mee dat ik dit voetje heb gevraagd een jaar geleden. Als ik klaar ben, zie ik dat mijn spoeltje bijna leeg was, pfew... net op tijd gestopt.


Nadat de knopenbies is gestikt en gestopt precies op de hoogte waar de zoom van de rok moet komen (de losse draden steek ik later onzichtbaar weg). Ga ik de naadtoeslag van de zoom en zijsplitten omstrijken, dit is niet gelockt, zodat het heel mooi plat en glad wordt aan de goede kant van de stof. Daarna wat spelden erin steken en strak langs de rand stikken...



In de hoek, voordat je je werk draait, doe je een steek op de plaats door aan de draaiknop te draaien, waardoor je als je verder stikt, een loeistrak hoekje krijgt.


En dan... poeh... knopen en knoopsgaten. Mijn allerliefste karweitje, not, maar wel als het klaar is. Dus actiefaxie. Ik maak eerst een proef knoopsgat met mijn Smarter by Pfaff machine, maar ik ben niet tevreden over het knoopsgat, dus Truus wordt van stal gehaald. Truus is een oudje, Pfaff Expression 3.0, die perfect strakke en vooral dezelfde knoopsgaten maakt, al moet je er honderd, ze zijn hetzelfde!

Maar eerst... knopen stofferen... Ik knip naar aanleiding van het voorbeeld op de verpakking 9 rondjes. Ik kijk en bevoel het stofje en vind het toch wel een heel dun stofje. Gaat dat wel goed met die tandjes van de knoop, en later in de was. Hmmm...


Ik ga de rondjes op een stukje charmeuse leggen, dat is namelijk versteviging, zonder dat het een plankie wordt. Dus zal goed werken om knoopjes te stofferen. Ik leg bakfolie over de losse rondjes stof en zet mijn strijkijzer er ploef bovenop. Ik heb géén idee of het makkelijk los zal laten, ik vermoed van wel, maar ja, nog nooit uitgeprobeerd. Na een paar keer het strijkijzer te hebben geploefd is alle lijm gesmolten en zitten de rondjes stevig vast. Dan laten afkoelen en rondjes nauwkeurig uitknippen.



Ik moet 9 knoopjes hebben, ik ga geen reserve maken, maar in het hoesje waar het patroon zit, stop ik een stukje stof voor het geval er ooit eentje bijgemaakt moet worden. Dan achter elkaar stof om de knoop heen vouwen en met een pincet de stof over de karteltjes heen laten haken, in de dop stoppen, aandrukken met de blauwe minidop, en dan de deksel op de knoop erop leggen. Met het blauwe dopje duw je de hele handel aan, en hoor je "klik" en is de knoop klaar. De ene keer duw ik direct raak, en soms blijkbaar niet, maar het lukt uiteindelijk prima, met 9 perfecte knoopjes als resultaat.


Tsja... en dan kom ik er ècht niet meer onderuit. Ik strijk eerst alles goed glad, meet speld, zet krijtstrepen voor het midden en waar het knoopsgat moet beginnen. Ik heb één knoopsgat uit moeten halen, want er liep iets niet goed met het draad, maar dat is me eigenlijk in al die jaren nog nooit gebeurd. Met dit stofje moet je wel voorzichtig zijn met uithalen, want de achterkant van de stof is wit, en haal je voor je het weet naar de goede kant van de stof.


Bíjna... bíjna is het jurkje af... maar nog niet helemaal, ik moet de zoompjes van de mouwen nog, want die zijn duidelijk véél te wijd. Ik heb er nog niets mee gedaan, omdat ik nog zat te bedenkselen hoe ik dat nou ging oplossen, want gewoon smaller maken is voor mijn gevoel niet de goede oplossing voor het smockwerk in de mouw.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten