Pagina's

zondag 26 januari 2020

Jurk KnipMode januari 2017, model 24


Dit jurkje heb ik gemaakt tijdens een naaiweekend van afgelopen weekend.

Het jurkje is qua materiaal een Punta, maar er stond niet bij welke Punta, en ook niet welke samenstelling. Maar het is anders dan ik gewend ben. De stof is glibberig, dat was bij het knippen al zo, de stof is dikker en zwaarder, maar tegelijkertijd ook heel soepel qua valling... Maar de plooien voor de snit, blijven niet zo zitten zoals bij mijn vorige jurkjes. Bij elke beweging schuiven ze op, en ook in de rok vallen er plooien, misschien wel doordat het ietwat ruimer is.

Doordat de stof dikker is, reageert het anders dan anders, en nu blijkt dat het bij de schouder smaller valt dan bij de eerder gemaakte Punta-versie en katoenen tricot versie. Dus de volgende keer bij een dikker stofje nóg één centimeter verbreden (het patroon was al 0,5cm verbreed), zodat het in total 1,5cm verbreed is.



Maar verders wel blij met het jurkje. Het zit lekker is perfect van lengte, en de kleur groen vind ik super. 



Het manchet van de mouwen kan je op twee manieren dragen... Gewoon zo glad dragen.


Of omgeslagen, zodat het meer weg heeft van een ècht manchet.


Het was een dingetje om de stof te knippen, zodat het in de middenachter netjes symmetrisch liep. En ook de zijnaad wilde ik een beetje charmant laten lopen, zie foto, symmetrisch is niet ècht mogelijk, maar helemaal ernaast zit het ook weer niet. 



Foto's maken is altijd een dingetje... Mijn mobiel zit geregeld in de weg als je de halslijn wilt laten zien, of het is gewoon een stom gezicht... en op een gegeven moment weet je niet meer waar je je hand moet laten c.q. je arm moet houden... gelukkig hebben we een kast in de buurt :-)






Zoals je ziet is de plooi vanuit de schouder niet strak op z'n plek, en dat zal met deze stof niet gebeuren ook, want bij het minste geringste aan beweging met je arm veranderd er van alles met die plooi... Dus... opgegeven om een mooie strakke foto van te bakken... lukt niet...

Maar... het jurkje ga ik vast nog een keertje maken, van weer een ander stofje... Het patroon is toch zwaar favoriet hier in huis... 

Aanpassingen aan het patroon:
Schouderbreedte was 0,5 breder getekend
Bovenlijfje is 2cm ingekort (ik ben geen 1,72m, maar 1,68m)
Ruglengte 1,5cm ingekort wegens holle rug
Mouwen verlengd met een 6cm lang manchet met split
Rok verlengd naar favoriete lengte (moet ik eens exact opmeten hoeveel dat is)

Toekomstige aanpassingen:
De schouderbreedte nógmaals verbreden met 1cm
De bovenwijdte een maat kleiner tekenen en een FBA doen, want ik heb eigenlijk te veel ruimte onder de armen (hoogte voorgevel), maar te weinig ruimte voor mijn voorgevel Cup D ipv de Cup B waar het patroon eigenlijk op getekend is bij de Knip. De plooi hoort eigenlijk een stukje verder door te lopen, maar door mijn grotere cup is dat helemaal glad getrokken.

Hoe ik die FBA ga doen, moet ik nog even uitvogelen, want de snit zit in de plooi bij de schouder, en niet in een coupenaad... dus even over nadenken.

Patroon: KnipMode januari 2017, model 24
Stof: Punta (wonderlijke stof, want het is héél glad en glibberig) - Budgetstoffen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten