Pagina's

dinsdag 24 maart 2015

Achter de schermen bij een Productfoto's-shoot


Vorige week kwam er een mooie stapel nieuwe stofjes en bandjes binnen. En die worden tegenwoordig niet meer met mijn hopeloze mobieltje genomen, nee, dat gaat op z'n echies!! Dit zag ik dus in mijn woonkamer verschijnen om te zorgen voor een goede achtergrond en belichting. Men neme een grote tafel, een kast en een kamerscherm... Een gigantische handdoek, bescherming tafel bij het strijken, een wit tweepersoons hoeslaken, een superwit éénpersoonslaken zónder elastiek en superklemmen. Het éénpersoonslaken strijk je ter plekke op de tafel, baan voor baan... Eerst een baan zo groot als de hoogte die je nodig hebt voor het kamerscherm te verstoppen en dat wordt met stevige "knijpers" vastgezet aan de bovenkant van het kamerscherm, dat tussen de kast en de tafel ingeklemd staat en geen kant op kan. Daarna de volgende baan, dat op de tafel komt te liggen (na het strijken, beschermende handdoek van tafel weghalen, want dat schijnt door de dubbele laag wit door.

Dennis waren qua strijken een goed team. Ik stond aan de ene kant van de tafel, met de watertank van het strijkijzer op een bureaustoel dat heen en weer kon rollen tussen ons in en Dennis aan de andere kant. Halverwege het strijken van het laken, gaf ik het ijzer aan Dennis door en nam hij zijn kant voor zijn rekening en zo streken we baan voor baan de hele handel glad!

Dat is stap één, dan komen alle statieven, flitsers (3 stuks, 2 met paraplu en één loswandelend type), statief met fototoestel, met allerlei lenzen... Deze hier op de foto is nog niet eens de grootste!!


Dan een digitaal tovermiddel om de kleuren kleurecht te krijgen en het verschil dat tijdens het fotograferen en het licht ontstaat te corrigeren met de fotobewerkingssoftware... en dat is deze digitale kleurkaart. Je ziet, met mijn mobieltje zijn de kleuren soft en de foto baggerwazig...


.... maar zoals Dennis de foto's neemt en correctie uitvoert met zijn digitale kleurenkaart in zijn fotobewerkingssoftware, dan krijg je dit... zie je het verschil... méga hè!!!


Op de voorgrond, mooie fotocamera, erachter, op de muziekstandaard van Bridget, met daarop een IKEA ministrijkplankje staat zijn laptop, die direct verbonden is met zijn fotocamera... tsja... techniek staat voor niets...

Op zijn camera zie je trouwens een soort "blokje" zitten, dat is een draadloos kletsapparaatje, die met de andere drie flitsers communiceert... Zodra Dennis een foto maakt, wordt er een seintje gegeven en flitsers afgeschoten. Dat gaat zó snel, dat kan je dus niet zien...


Direct na het schieten van de foto is na het inladen direct op zijn laptop te zien wát er is geschoten. Helaas, zie je hier een wazig kiekje door mijn mobieltje, maar neem van mij aan, dat het loeischerpe foto's zijn met schitterende kleuren, zoals het stofje in het echt ook is.


Her en der worden nog hulpjes in huis opgetrommeld. In dit geval worden de boekensteunen met Winnie de Pooh uit de mand voor naar de Kringloop gevist. Ideaal "rekje" om stoffen tegen aan te zetten, om zo de goede hoek te krijgen, zonder dat je met je fotocamera boven je stof hoeft te bungelen of de rol stof tegen de achterwand moet zetten en daar weer rare plooien verschijnen door dat geleun. Gewoon relaxt fotograferen.


Onderdeel twee wordt in huis opgetrommeld... pluisjes... op één of ander manier, doordat we bewegen, de stof wegleggen, of wat dan ook, er komen kleine dingetjes op het witte laken te liggen... Je kan die natuurlijk wegretoucheren met een fotobewerkingsprogramma of gewoon van te voren met een plakroller... voorkeur is plakroller, is véél makkelijker.


Nog een item... een kopje wordt uit de kast gepakt... om iets omhoog te duwen, even later blijkt het niet goed van hoogte zijn, maar de huls van de plakroller wel... dus... exit kopje, hahaha.


Papier wordt er tussen de witte versie gelegd, omdat door de flitser de tweede laag door de stof heen kan gaan schijnen... voorkomen is...


De belichting moet iets anders staan... hup er wordt geschoven en gedaan... en de fotocamera, kan even later precies tussen de twee flitspalen door kijken.


Op de achterkant van de labels is in Duitsland in de fabriek mijn naam geschreven. Leuk!! Tijdens het fotograferen van een hele stapel lapjes, wil Dennis dat de lapjes met de gezichtjes, dat er aan de voorkant overal ongeveer hetzelfde te zien is... Dus... dat wordt stof voor stof goed leggen en her en der een stukje afwikkelen en schuiven, net zolang hij over de hele breedte van de stof van die schattige gezichtjes ziet verschijnen en hij tevreden is met de stapel stofjes die hij ziet... Neem van mij aan... dat duurt efkes!!


Weer gaat de plakroller even langs de fotomodellen... zwiep heen, zwiep terug... zwiep, zwiep, zwiep...


Vanuit mijn zitplek, zie ik dit...


Als ik naar rechts leun, zie ik dit...


Even later veranderd de stand van de flitser en dan zie ik helemaal niks meer op het witte laken... Werkgebied is ca. 2 vierkante meter, dus ik blijf braaf op mijn stoel... Ik neem de stofjes aan en rol die op, en pak de volgende etc. etc. etc. Er is héél wat keer heen en weer gegaan en soms zelfs helemaal overnieuw... Stofjes zijn voor Dennis een nieuw product op zich en hij wil het, net zoals hij de foto's met echte mensen perfect wil hebben, dat ook met mijn stofjes.


Hier staat hij, precies tussen de twee paraplu's in, het geheel te bekijken dat ik heb neergelegd op de stapel stofjes. Ik kan wel iets neerleggen, maar dat kan door de camera gezien toch héél anders overkomen, en het handigst is dat hij dat zelf doet in dit geval, want die bandjes geven soms bubbeltjes en schaduwtjes etc. etc. dat is niet uit te leggen aan iemand die dit nog héél niet gewend is, ippies dus.


De bandjes wordt nog strakker en gladder, loodrecht naar beneden en met precieze ruimte tussen elkaar neergelegd. Ook de rollen bovenop moeten een mooie start hebben van hun "staart".

Nadat de laatste foto is gemaakt is, is het nog niet klaar. Buiten het opruimen van de "fotostudio" heeft Dennis nog wat werk om de foto's digitaal te bewerken, zodat in samenwerking met dat digitale kleuren-eik-kaartding, de kleuren perfect hetzelfde zijn als ik ze voor me neus heb liggen. Dus wat je ziet in mijn winkel, mits je laptopscherm gekalibreerd is, is dan ook exact echt de kleur in mijn voorraadkast! Maar je kan natuurlijk ook altijd een kleurenstaaltje opvragen, wordt gratis opgestuurd, hahaha.

Na een hele dag werk is hier het uiteindelijke resultaat te zien van al Dennis zijn werk...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten