Pagina's

dinsdag 31 maart 2015

Inspiratie voor jurkjes en Rokjes...

 

Ik heb zin in het voorjaar! Zomer, zon, warmte en lekker buiten lopen, zonder sjaal en dikke jas! Afgelopen weekend was ik bij Dennis en bleek er post van de vorige bewoonster te zijn gekomen, een (reclame) voorjaarsmagazine van de kledingwinkel Steps. Dennis had 'ie fijn voor mij bewaard, zodat ik er lekker in kon neuzen. Het was net alsof ik post had gehad, hahaha. De voorkant van het luxe boekje ziet er al mooi uit. Een mooi jurkje waarvan er twee soorten stof, met dezelfde print, in zijn verwerkt. Mooi getailleerd met een opvallen rood ceintuurtje, Dennis wees er gelijk naar, dat hij wel van getailleerde jurkjes houdt (helemaal gelijk heeft 'ie!).



Ik sla het boekje open en ik lees vluchtig, want ik wil snel de foto's, die ik in een flits zag toen ik het open sloeg, beter bekijken. In het boekje lichten ze een aantal stijlen uit. Feestelijke jurkjes, ingetogen of opvallende en kleurrijke jurkjes. Ook voor je zijn er mooi jurkjes en rokjes, met bijpassende vestjes en jasjes. En ik zag met snel doorbladeren ook leuke tasjes en kleurtjes nagellak!!


Vestjes zijn sinds een aantal jaar onontbeerlijk in mijn garderobe. Ik ben namelijk niet zo vast van temperatuur, en doe dan ook constant vestjes (en jasjes) aan, maar gooi ze ook weer uit. Ik draag ze overal over, maar ook onder leren jasjes, spijkerjasjes of een wat ruimer ander gekleurd vestje. En draag ik ze graag in het voorjaar en zomer in plaats van een jasje als ik buiten de deur op stap ga.

Van het jurkje en vestje hierboven wordt ik héél vrolijk. Mooie kleuren, print op de stof, mooi decolleté en ik vermoed dat het ook een leuke lengte heeft, hahaha. Het gehele jurkje, buitenlaag en voering, zijn gemaakt van 100% polyester, Nadeel: het kan zweterig zijn als het wat warmer of benauwd weer is. Maar aan de andere kant, je kan een hele dag in de auto zitten op weg naar je vakantieadres, en er is bij het uitstappen geen kreukeltje te vinden!


Ik heb pasgeleden mijn voorjaars- en zomergarderobe eens goed bekeken en het was nu niet bepaald "je van het" zal maar zeggen. Financiële ruimte om te gaan shoppen is er niet, maar ik kan natuurlijk héél goed zelf mijn kleding maken... en heb vorige maand mijn voorraad lappen uitgespit, dus wat er in mijn kast ligt... is mijn smaakt als het goed is.

Dit boekje van Steps is een uitgelezen inspiratiebron om te kijken wát er allemaal in de mode is... en via de website kan ik kijken van wat voor materiaal de kleding is gemaakt. Wat ik gevonden heb, want niet alles uit het boekje staat in hun webwinkel, heb ik onder de foto's er ook bijgezet, met percentages van gebruikte materialen er zelfs ook nog bij. Ik vind het wel prettig om te weten waar een jurkje of rokje van gemaakt is, zodat je zo'n zelfde soort stofje kan gaan zoeken, en je een zelfde valling van een jurkje of rokje krijgt als je inspiratie jurkje of rokje.

Dit jurkje hierboven is voor mij een pietsie te bleek van kleur, maar ik vind dat licht ijsblauw met heel zacht groen wel een mooie zomerse combinatie. Het voordeel van zelf maken is dus om een ander kleur stofje uit te kiezen of nèt een tintje donkerder of feller, zodat het wel bij mijn huid past. Is toch lekker hè, als je zelf kleding kunt maken.

Het jurkje is met een bovenlijfje met fijne plooitjes horizontaal en verticaal verwerkt heel mooi. De wijde gladde klokrok valt zwierig en wappert bij een klein briesje al. De mooie eenvoudige tas past er mooi bij, en de schoenen zijn (hoop ik) in dezelfde kleur als de tas.


Het ideale tegenwoordig is wel, dat je in werkelijk bijna elke winkel het héle jaar door van die basisvestje en bolerootjes kunt vinden. Ook minder basiskleurtjes zijn er ruimschoots aanwezig. Zo leuk om je zelfgemaakte kleding mee aan te vullen met een bijpassend armbedekkertje.

Het bolerootje linksboven is héél simpel, recht van lijn en sluit met een zilverkleurig haakje middenvoor aan de binnenkant. Geen toeter en geen bel te bekennen. Verkrijgbaar in de kleur vanillegeel, zilverzand en héél zacht groen (pistachegroen). Het is gemaakt van 83% viscose en 17% polyester. Een bolerootje dat heerlijk draagbaar is, niet kreukt of van vorm veranderd en lang mooi blijft in de was (vermoed ik).

Het vestje rechtsonder is een dun opengebreid vestje van 100% katoen. Verkrijgbaar in vrolijk groen, zilverzand en roze. De zilverzandkleurige versie is hier op een eenvoudig kokerjurkje te zien. Door de aparte textuur van het vestje, hoeft het jurkje of rokje niet speciaal te zijn. Gewoon simpel en eenvoudig en mooi van kleur, meer is er niet nodig.


Het blijkt dat deze winkel niet alleen jurkjes, rokjes en vestjes heeft (en natuurlijk ook tops, broeken en zelfs onderjurkjes), maar ook schoentjes en tasjes in vrolijke bijpassende tintjes. En dit allemaal voor niet al te idiote prijzen. Je kan het zelfs nog voor je verjaardag aan je Lief vragen!!


Dit jurkje is gemaakt van 97% katoen met een 3% elasthaan... dus dat draagt heerlijk. Helaas is de voering van 100% polyester. Ik heb dan liever in de zomer een voering van dunne batist, zeker als de buitenlaag ook al van katoen is gemaakt.

Van dit jurkje vind ik het decolleté prachtig en die kleine kopmouwtjes, die net als het decolleté mooi wordt afgezet met paspelband, versterken de lijnen van de hals. De stofkeuze is absoluut niet mijn ding, maar wie weet als ik zoiets aantrek kan ik nog voor een verrassing komen te staan... Ik bedoel zo veel anders ben ik qua huid- en haarkleur niet als dit fotomodel (qua maat en lengte natuurlijk weer wel, maar dat vergeten we even snel, hahaha. Hoewel ik niet dik ben by the way, want dat zit wel aardig snor).


Dit zijn ook zulke leuke snuisterijtjes hè. Verkrijgbaar in dezelfde winkel, nooit geweten, maar ja, ik ben ook nog nooit in die winkel geweest, dus, dan is het logisch hè. Ik zie hier vrolijke nagellakjes en een coatinglak met kleine witte bloemetjes en grassprietjes erin... Nou... dat vinden mijn dametjes wel leuk... en deze grote lummeldame ook wel. Weliswaar graag op subtiel blanke nagellak, want op knalroze nagellak zal ik zo'n coating niet snel lakken, maar wie weet denk ik er nog anders over als ik het bij mijn dochters zo gezellig op de nageltjes zie.

Oh ja... de make-up. De trend is een nude look, met een natural ogende huid, die er fris en gezond uitziet. Dat betekent een matte foundation als basis. Of als je zoals ik een sproetenhuid hebt dan doe je 50/50 met je dagcrème/foundation. Dan blijven de sproeten nog goed zichtbaar... want ook al staat er op het flesje dat je sproeten zichtbaar blijven... Vind ik het niet zo "onzichtbaar" als ik zou willen... dus doe ik gewoon een flutje foundation in mijn dagcrème en dan frist mijn huid net wat op en blijven mijn leuke sproeten goed zichtbaar, zonder een zweem "spul" erop.

Oh ja... rood gestifte lippen zijn weer terug, maar kijk wel goed naar welke kleur rood het beste bij je past anders loop je (opvallend) voor gek!


Dit vind ik een mooi eenvoudig model jurkje (mouwtje mag van mijn een zwikkie korter óf een zwikkie langer, maar dat is een gevoel van mij met dit soort mouwtjes) met een glad lijfje en ietsiepietsie A-lijn rok, dat met super accessoires zoals deze open schoentjes hier, helemaal mooi wordt afgestyled. Het jurkje is gemaakt van een stofje met een reliëfprint. Het materiaal is 59% polyester, 38% katoen en 3% elasthaan. Bij de omschrijving van het jurkje staat geen voering bij vermeld, maar die zie ik op de productfoto wel zitten. Ook zou er geen sluiting in zitten, maar er zit midden achter gewoon een rits... te zien op diezelfde productfoto!

Dit jurkje hebben ze ook in het zwart, rood en kanariepietjes geel!!


Yep! Toch een broek in beeld. Dit is zo'n heerlijke nonchalante en ook vrolijke look. Ideaal voor tig gelegenheden.


Mijn favoriet uit het boekje. Een heel eenvoudig jurkje met plooitjes en tailleband om je figuur mooie taillering te geven. Erop een vestje in exact dezelfde kleur als het jurkje. Het jurkje is ook in het zwart te verkrijgen, maar dit blauw... dat is toch wel een hele mooie vrolijke kleur.

Het jurkje is volledig van polyester, is misschien jammer voor de hete dagen, maar wel lekker praktisch als je dit jurkje naar je werk draagt of voor iets anders representatiefs, want het jurkje is voor véél gelegenheden geschikt, eigenlijk wel voor elke dag. En die schoentjes erbij. Super!!


In wat voor kleur dit jurkje is, daar heb ik geen enkele idee van. Jammer genoeg. Het is niet te vinden in de webwinkel, dus dan moet je even naar de winkel zelf hobbelen als je er achter wilt komen. Het modelletje is simpel een kokerjurkje met V-hals decolleté. De eenvoud van wit en nog twee kleurtjes maakt het Af. Als het goed is, hahaha.


Dit is een mooi jurkje met een eye-catcher van volants op het slanke voorpand. Het rokje valt recht en de taillering wordt verkregen door een strikceintuurtje gemaakt van dezelfde stof. Voor de frissere dagen een heel licht pistachegroen vestje en de kleurencombi vindt ik heerlijk vrolijk.

Dit jurkje is volledig gemaakt van 100% polyester. Is ook weer in drie kleurtjes verkrijgbaar, zwart, licht turquoise en rood. Is ook kreukproof doordat het van polyester is gemaakt en heeft middenachter een splitje met een knoopje als sluiting.


Ah... de trenchcoat... Dit soort jassen zijn heerlijke jassen, staan altijd mooi en kunnen chique maar ook nonchalant gedragen worden. Ik vind de kleur hier, lichtzand héél mooi, maar staat mij voor geen meter, tenzij ik een sjaal erbij draag, dan haal ik de kleur wel weer op.

Ik heb ooit ook zo'n jas gehad en die helemaal versleten gedragen. Deze jassen zie je namelijk bijna altijd in een zandkleur en ik had toen een mooie groene gevonden en die stond mij super. Helaas is de jas hemelen, want hij was tot op de draad versleten. Eigenlijk zou ik wel weer zo'n jas willen hebben, want ik mis zo'n overal bijpassende jas wel.

Misschien moet ik maar eens kijken naar een stofje op de markt, dan maak ik de jas zelf wel. Ik heb zóveel jassen gemaakt vroeger, ik zal het vast niet helemaal verleerd zijn, hahaha.


Leuke rokjes, halfwijde gladde klokrok of rok met plooitjes, ingestikt of niet, alles kan. De rokjes vallen nèt boven de knie en zouden wat mijn stelten betreft nèt kunnen (mits bord lef voor ontbijt gekregen). De rokjes zijn leuk te combineren met een topje, hemdje, shirtje, bloesje of vestje. Mits je goed let op de lengte van het topje, hemdje, bloesje of vestje en de bovenkant van het rokje let. Het ene rokje vraagt om een ietwat langer topje of shirtje dan de ander. Vestjes en jasjes kunnen natúúrlijk ook prima op dit soort rokjes, mits niet te wijd van snit!!


Hahaha, bij de omschrijving van dit rokje staat er, dat als je op vakantie je rokje wilt wassen... op de camping of zo, ideaal rokje ook qua kleurtjes, niet zo besmettelijk en zo... Dat je het rokje niet in een sopje moet laten staan... Dus plons in het sopje (niet te heet vermoed ik zo) en dan even er door heen zwieren en eruit trekken en uitspoelen!! Whahaha. Het rokje is gemaakt van 97% katoen en 3% elastaan.

Ik val vooral op het model rokje. Lekker eenvoudig, getailleerd, klokkend, en mooi van lengte. Het stofje vind ik absoluut niet mijn ding...


Dit is een jersey jurkje met een flockprint erop. Nu zegt me dat niet gelijk zoveel, dus ik ga even googlen... Het blijkt dus een dunne laag gekleurde viscose die op textiel wordt geplaatst (gedrukt??). Het materiaal is 50% polyester, 20% acryl, 20% viscose en 10% elastaan.

Het jurkje heeft een mooie snit, met die plooitjes aan één kant van de zijnaad en heeft daardoor een mooie taillering, en dat zorgt er tegelijk voor dat het comfortabel draagt, want er zit pietsie ruimte in het jurkje. Het jurkje is ook in het zwart en helder blauw verkrijgbaar.


Dit zijn mooie hoogzomerse jurkjes met blote rug. Je moet alleen als je op zoek gaat naar dit soort jurkjes (kant en klaar in de winkel bedoel ik) er goed op letten dat je ook de geschikte bh bij je hebt, om te checken of de jurk wel goed draagbaar is met bh. Niet elke bh zit goed verstopt onder zo'n jurkje, en een jurkje met een bh half in het zicht. Néééééé da's niet wauwiewoepie!

Ik ga denk ik binnenkort maar eens op patroontjes en stofjesjacht in mijn kast. Het zal vast een stuk makkelijker gaan dan voorheen, omdat mijn voorraad heel simpel een stuk minder stofjes bevat.

Ik wil halverwege april naar de stoffenspektakel in Gouda voor stof voor shirtjes op mijn dochters hun plooirokje... ik denk dat ik ook een stofje voor mezelf ga neuzen om een mooi jurkje te maken... Maar eerst moet ik nog een stofje uit mijn lappenkast wegnaaien ... dan is er pas plek voor een nieuw stofje...

Zou dit nieuwe systeem werken om te zorgen dat mijn kast wéér niet dichtslibt... Ik hoop het, want bij mijn uitdaging, aan de rechterkant te zien wil ik voor ons dames (voor ieder 15 stuks per persoon) in totaal zo'n 45 kledingstukken maken, dus ik ben voorlopig nog niet klaar!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten