Pagina's

maandag 8 oktober 2018

Alle stofjes nu op één plek...


Afgelopen weken ben ik stukje voor beetje bezig met alles wat te maken heeft met mijn hobby te stroomlijnen in huis… Dus ook mijn stofjes… De naaimachines van mijn dochters zijn uit mijn stoffenkast gehaald. Hebben een mooi plekje gekregen in een stellingkast, en ook mijn lastpak van een cover heeft daar een plekje gevonden. 


In de kast vond ik ook nog een hele rij met patroonboeken, en wat tijdschrifthouders met van alles en nog wat er in (ik heb nog niet gekeken wat, want eerst moest alles op z’n plek). De stoffen heb ik gelijk gesorteerd in zomer, winter, oudste dochter, jongste dochter. Niet al deze stoffen heb ik zelf gekocht. Er zijn ook stofjes die ik heb gekregen van familie, vriendinnen, of uit de weggeefhoek.

Ik heb al een aantal van die gekregen stofjes mooie kleding gemaakt het afgelopen jaar. En momenteel ligt er een stofje, gekregen van mijn vriendin Christine, op de eettafel om te worden geknipt voor een mooi jurkje uit de KnipMode.

Na een hele ochtend heen en weer gelopen te hebben tussen kast en tafel, fauteuil en tafel, losse tassen en tafel en als laatste de rieten manden en tafel… heb ik eindelijk álles op de tafel èn gesorteerd!


Ik wil elke plank en “functie en/of persoon” toewijzen… dus dat betekent winter en zomer voor mezelf… een plank voor de oudste dochter en een plank voor de jongste dochter, en dan nog een plank voor voering en knoopjes e.d. Omdat ik niet weet of ik alles er wel in krijg, pak ik eerst stofjes waarvan ik al weet wat ik er van ga maken. Dat maakt het later makkelijker uitkiezen van stofjes.

Aangezien het nu herfst/winter wordt, doe ik op de hoogste twee planken mijn winterstofjes. Dan komt eronder een plank met zomerstofjes en links daarvan een klein reststapeltje met zomerstofjes, een grote stapel met voering en daarvoor een aantal doosjes met knoopjes.

Daaronder een plank met stofjes voor mijn oudste dochter en rechts daarvan een plank met stofjes voor mijn jongste dochter. 

Een klein gedeelte van wat er op tafel lag, past niet in de kast, en dat gaat in de rieten manden. Wel met een categorie… voor mijn moeder, om blouses te maken, en stofjes waar ik nog niet weet wat ik er van zal maken. Zodra er weer plek is in de kast, dan komen die daar vanzelf. Want het is wel de bedoeling dat de stoffenvoorraad netjes in de kast blijft passen. 

Voor mijn oudste dochterlief staan er trouwens diverse tassen met stofjes in de trapkast, omdat ze zelf ook wilde gaan naaien. Die stofjes heeft ze vorig jaar uit mijn stoffenvoorraad heeft uitgekozen, nadat ik de stoffen eens op kleur ging beoordelen. Ik heb ooit een kleurenanalyse gehad en ging naar aanleiding van mijn kleurenkaart alle stoffen eens schiften. Stoffen die ikzelf had gekocht en de rest (grootste gedeelte) die ik ooit gekregen heb van mijn moeder en zus, die gestopt waren met naaien. Samen met mijn dochters heb ik alles doorgespit en dat ging best vlotjes. Wat bij mij paste ging terug in de kast, wat jongste mooi vond ging ook op een stapel in de kast, en mijn oudste koos een héleboel uit, dusdanig veel dat het nu in de trapkast staat.

Zoals je kan zien op de foto heb ik wat te doen aankomende herfst/winter… Niet alleen voor mezelf, maar ook voor mijn dochters… en zoon, want ook hij heeft gevraagd of ik iets voor hem wilde maken… dus… ik heb wat te doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten