Pagina's

vrijdag 12 oktober 2018

Jurkje is af!!

De volgende dag wil ik direct beginnen aan het jurkje, want dan heb ik gelijk weer een heerlijk jurkje om aan te trekken. Ik trek het jurkje aan om te kijken hoe het nu precies zit met de mouwlengte. Gisteren merkte ik dat ze een stukje te kort zijn om prettig te dragen. De lengte valt nèt onder mijn ellenboog. 

Dat gaat bij het dragen omhoog kruipen en vermoedelijk zit ik daarna steeds de mouw naar beneden te trekken wat op een propje opgehoopt is gaan zitten. Dus ik verleng de mouw door er een soort van manchet aan te zetten (zonder dat ‘ie open kan)… Ik heb een manchet geknipt in de lijn van de mouw, ca. 6cm breed heen, en ca. 6cm breed omgevouwen terug. De naadtoeslag naar binnen gevouwen en met de hand met kleine steekjes vastgezet. Nu is de lengte naar mijn zin. 

Ik heb eergisteren met veel geduld en precisie de patroondelen op de stof gelegd, en gekeken, gekeken en gekeken hoe de print verliep bij de middenachternaad en bij de zijnaden. Waar de stof donker en licht was, of hoe ik de schuine lijnen wilde hebben ten opzichte van mijn taille en heupen… En ik ben wel tevreden. In de zijnaden lopen de schuine lijnen mooi over van het voor- naar het achterpand en ook de middenachternaad is niet opvallend aanwezig. Missie geslaagd!

En dan trek ik het jurkje nog eens aan… met laarzen erbij… en ik loop naar de spiegel…

Ik weet het is niet de wonderschoonste foto ever. Het zonlicht maakt er een donker geval van… Ik heb de lengte van het jurkje overgenomen van een jurkje van afgelopen voorjaar, zelfde model maar zonder mouwen, die ik áltijd draag met een mooi blauw spijkerjasje… En daar voel ik me kiplekker in.

Nu heb ik het jurkje met mouwen gemaakt. De zomerse versie van het jurkje was te groot geworden, dus het patroon moest verkleind worden. Patroon helemaal doorgemeten en uitgetekend in twee maten, en hij zit werkelijk perfect… Alleen als ik naar mijn spiegelbeeld kijk, denk ik niet YEAH, maar MWAH… 

Zou het aan de lengte liggen? Het patroon is van origine 25cm korter… dat is voor mij te kort in verband met knotsknietjes, maar nu heb ik hem 13cm korter afgespeld (ongeveer de lengte van het LMV (La Maison Victor) Lorajurkje)… Op de collagefoto is links de lange versie, en rechts de korte versie…

Hmmm… wat vind ik er nu van…

Vandaag de gehele dag met het nieuwe jurkje rondgelopen en verschillende lengtes gespeld… schoenen gewisseld… gestyled zoals ik dat in de winter zou doen… met mijn grote sjaal van gebreide stof, stoere korte leren jasje en ook met mijn grote vest… Het beeld van de jurk veranderde compleet… zo zie je dat je met het aantrekken van een jurkje je nog niet klaar bent, maar dat de schoenen veel effect hebben, maar ook zoiets als een sjaal, vest… of leren jasje… 

Ik besef ook dat ik niet zo’n printjesmens ben, dus de kans is er ook dat het door het stofje komt dat ik niet meteen YEAH denk. Bij het mouwloze exemplaar van dit modelletje moest ik ook wennen aan de print, maar uiteindelijk werd het mijn favoriete jurkje van afgelopen voorjaar/zomer. Met mijn taupekleurige suède pumps, in combinatie met mijn spijkerjasje doordat dat blauw het pit gaf… supercombi!

Wat als een paal boven water staat is dat de zijnaden een pietsie naar binnen moet worden gestikt… kort of lang, dat maakt niet uit. Als ik hem lang laat, kan ik ook een split in de achternaad maken als het nodig mocht zijn qua lopen…

Ik heb nog niet besloten wat ik ga doen, er is ook geen haast bij, want het wordt morgen weer een graad of 24… Ik laat het rustigjes bezinken…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten