Pagina's

woensdag 10 oktober 2018

Raderen en knippen van jurkje KnipMode 1/2017, model 24


Aangezien ik morgen een naaidagje van Danielle in Hardinxveld-Giessendam heb. Wil ik een goed voorbereid project meenemen. En dat houdt in… een goed passend patroon, stof geknipt en gelockt meenemen, zodat ik direct kan beginnen zodra mijn naaimachine op de tafel staat en ik een bakkie leut heb gehaald. 


Vandaag begin ik bij het uit de kast halen van het jurkje, dat ik heb gekregen om af te maken van Christine. Daarna ga ik de maat opnemen bij mezelf, want dat is al een tijdje geleden en aangezien ik wil dat het patroon perfect zit… zal ik moeten meten… en niet alleen mezelf… maar ook het achterpand van het jurkje, zie foto, en heb aangepast onder de oksels. Hoewel… het is inmiddels wéér te groot, dus meet ik op hoeveel het te veel is en heb ik een vertrekpunt bij het doormeten en bepalen welke maat ik moet hebben.

Bij het opmeten van mezelf blijkt dat ik voor de bovenwijdte maat 40 heb, taille 40+ en heup 42+ en bovenarm 42+. De + staat voor 2mm groter tekenen. Mijn bovenlijf is korter, dus ik pas het patroon aan met 2cm. Mijn schouders zijn iets breder, maar omdat de stof van een zéér rekbare Punta is, en de snit sluik, wil ik het niet te veel verbreden, en hou ik het op 0,5cm. Het originele jurkje is behoorlijk te kort voor mij, en verleng ik naar de lengte van het jurkje hierboven en dat is dus 25cm langer. Inkorten kan altijd nog.



Omdat het stofje een nogal aanwezige print en kleurvariaties heeft qua licht en donker, ga ik de stof enkel knippen. En teken ik het patroon nogmaals over. Aangezien ik het patroon op puinzakken heb getekend, is de print van de stof er makkelijk doorheen te zien. 


Het kost me wel een uurtje om de patroondelen op z’n mooist neer te leggen, want doordat er een achternaad in het jurkje zit met curve, wil ik het zorgvuldig neerleggen, zodat de naad midden achter zo min mogelijk te zien is. In het voorpand zat van origine ook een naad, maar aangezien het patroon middenvoor gewoon kaarsrecht is, heb ik die gewoon aan de stofvouw gelegd.


Daarna zorgvuldig met meetmagneetjes de naadtoeslag geknipt. Zodat je daarna blind exact de naald op de goede plek kan dirigeren en stikken en het exact de maat heeft wat de bedoeling is. Ik ga gelijk alle tekens met krijt op de stof overnemen, ook de coupenaden neem ik over en de zoompjes.

Als dit patroon goed klopt qua maat, dan wordt het jurkje nog wel een aantal keertjes gemaakt.


Daarna ga ik de locker afstellen voor het Punta stofje. In tegenstelling tot het afstellen van het breiselstofje, dat me gewoon riant een kwartier kostte, was dit stofje binnen een halve minuut goed afgesteld. Hup locken maar! Binnen 20 minuutjes was het jurkje gelockt en de naaimachine en alles wat ik nodig heb klaargelegd op tafel…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten