Pagina's

zaterdag 7 september 2019

Tutorial: gevoerde capuchon



Ik hou er van om de binnenkant van een kledingstuk zo mooi mogelijk af te werken... Voor mijn dochter maak ik sportieve vestjes met capuchon... Is voor mij een nieuw fenomeen... het model vest, maar ook de stof... jogging, sweatstof e.d. Stap voor stap wil ik dat kledingstuk in de vingers krijgen... Wat betreft de afwerking van de capuchon ben ik wel tevreden... Wat begon als noodsprong omdat de jogging zó dik was, dat met een biesje in de nek afwerken geen optie was, is het resultaat véél mooier dan ooit met een biesje mogelijk was geweest... en zo veel makkelijker ook.

  • Je vest zit helemaal in elkaar, inclusief rits, op de capuchon na.
  • Knoopsgat maken in buitenlaag van de capuchon, zodat het koord er later doorheen getrokken kan worden.

  • De middenachternaad stikken van de buitenlaag capuchon.
  • De middenachternaad van de voering capuchon stik je slechts een klein stukje onder en boven dicht… De opening van de middenachternaad is je “werkgat” om het vest er doorheen te trekken om te kunnen spelden en stikken.

  • Dan leg je de twee lagen op elkaar, speld de rand van de capuchon en stik je (de tunnel komt pas aan de beurt als de capuchon er aan gestikt is).  

  • Speld eerst de buitenlaag capuchon aan de goede kant van het vest.
  • Daarna moet de voeringlaag worden gespeld via het gat in de voering…. Doordat de buitenlaag al gespeld is, is de ruimteverdeling al goed gemaakt, dus je hoeft als het goed is, alleen maar spelden te her-spelden c.q. speldjes er tussen te zetten. 

  • Ik heb daarna flink de naadtoeslag nog uitgedund, maar dat ligt aan het materiaal wat je gebruikt in hoeverre dat nodig is.
  • De middenachternaad is nog open, en die heb ik een stuk gespeld (trek de naadtoeslag door het gat heen), en dicht gestikt.


  • Er blijft nóg een stukje open, dat heb ik met de hand dichtgemaakt, met steekjes die niet te zien zijn aan de goede kant.
  • Daarna de tunnel stikken.
  • Het koord er doorheen trekken en knoopje in de uiteinden maken of zo’n leuk zilveren dopje eroverheen klemmen.

De volgende uitdaging is het mooi afwerken van de rits... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten