Pagina's

zaterdag 7 september 2019

Week 1: Huiswerkgroep september 2019 vest, trui (sweat)dress maken


In augustus is Saskia van S. weer met een Huiswerkgroep begonnen, eigenlijk meerdere, maar ik doe alleen met deze mee.

Als ik zie dat ik wel een truien-achtige stof in mijn kast heb liggen meld ik me aan.

19 augustus: Start de huiswerkgroep, zodat je op tijd begint te bedenken wat je wil gaan maken... Ik wil de sweater-dress uit de KnipMode januari 2019, model 15 maken. Het is een hele leuke sportieve jurk. Afgelopen mei heb ik warme blauwe joggingstof bij Driessen gekocht. Die lijkt me er perfect voor. Alleen nog een metalen rits van de goede lengte en dan heb ik alle benodigdheden bij elkaar.


3 September: Ik heb het boekje van de KnipMode januari 2017 opgesnord voor de sweatdress, model 15 en toen bleek dat de bijna 2m niet voldoende te zijn voor het jurkje, en zeker ook niet omdat ik die ook nog iets verlengen moest.

Dus de plannen omgegooid en op zoek naar een ander patroon en dat is nog niet makkelijk om te vinden, want op een of andere manier blijft een bepaald model in mijn hoofd hangen... Dus gezocht naar een vest, maar dat was heel snel klaar, daar heb ik ook meer stof voor nodig (voor het type dat ik draag tenminste)...

4 September: Vanochtend weer verder gezocht... en het wordt gewoon héél wat anders... een herentrui!! Ik gebruik dezelfde stof als dat ik van plan was, blauwe jogging, maar nu voor Dennis, de mazzelkont. Het patroon wordt de Bjorn trui uit de laatste LMV. Dus hup snel aan de gang!!


Het uitraderen van LMV patronen is altijd wel relaxt, omdat je altijd voorbeeldjes ziet waar je de patroondelen kan vinden. Alleen had ik me wel bedacht dat de opstaande kraag voor Dennis niets is... en al helemaal niet als er een rits langs loopt, dat gaat irriteren hem kennende...

Dus wil ik een kraag tekenen die open valt, qua stof zal het ook mooier zijn als het een kraag met staander is... dus... nah... tekenen maar dan.

Ik ben er een behoorlijk tijdje mee zoet, dus knippen komt morgen wel aan de beurt.


5 September: Ik leg de stof neer met twee stofvouwen, op die manier kan ik het zuinigst knippen. De stof is namelijk breder dan gewoonlijk.

Ik pak er ook nog een donkerblauw dunner stofje bij voor de kraag, staander en bovenvoor- en bovenachterpand.


Omdat de kraag is veranderd, zal de trui ook eerder openvallen als de rits wat opener staat. Dan is het niet mooi als je bij het openvallen de rits ruw ziet zitten, dus er komt een beleg voor en achter, want dan kan ik ook de kraag met staander tussen twee lagen uitstikken en hoef ik niet te hannessen met een bandje in de nek. Dát voelt Dennis geheid... dus... glad... glad... glad... is het motto!


6 September: Ik ga 's middags even langs het winkelcentrum want ik heb nog een rits nodig voor de trui. Winkel 1... hebben ze geen metalen ritsen die langer zijn dan 22 cm... Volgende winkel in Waddinxveen... Hebben ze niet de goede kleur, kan besteld worden, maar mijn ervaring van eerder is, dat ik uiteindelijk gebeld wordt en de Groothandel deze lengte niet meer krijgt, dus ik neem de kortere route en dat is online shoppen. Ik kan dan alleen de kleuren niet goed zien, maar aangezien het tweede stofje donkerblauw is, zal donkerblauw gewoon donkerblauw zijn. In een paar minuten heb ik de rits en wat ritsen voor mijn winterrokjes, tsja... als ik nu toch aan het bestellen ben, porto betalen moet ik toch! Ik moet alleen wachten tot volgende week dinsdag, want dan krijg ik ze waarschijnlijk pas binnen.

Ik deel mijn foto alvast van de stand tot nu toe bij week één. Ik ga wel verder alvast de tekens erop zetten, maar dan kan ik het ook niet vergeten een foto te plaatsen...

Voor volgende week hoop ik de tekens erop gezet te hebben, en zodra de rits binnenkomt de rits erin te zetten, schouders dicht en eigenlijk het liefst de kraag met staander erop te hebben gezet...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten