Pagina's

vrijdag 13 september 2019

Week 2: Huiswerkgroep september 2019 vest, trui (sweat)dress maken


10 September: Na vier dagen wachten, dat is het nadeel dat de post tegenwoordig niet meer op maandag wordt bezorgd, is de bestelde rits "eindelijk" binnen en kan ik verder met de trui...


11 September: De laatste tekens erop gezet, ik dacht namelijk dat ik er was, en dat was dus niet zo. Daarna lockgaren gewisseld, want er stond nog grijs op van het grijze vestje voor mijn jongste dochter. De steek ging helemaal in de kluts, misschien doordat de stof dikker is... maar ook even de draden goed tussen de spanningsschijven trekken. Ik merk dat de jogging ècht stukken dikker is dan de katoenen sweatstof van de vorige keer. De stof heeft vreemd genoeg weinig rek, dus wat dat betreft weinig kans op wiebelen van de stof. Daarna snel aan de gang en de boel locken wat gelockt moet worden.


Daarna pak ik snel de rits in de tang... Ik stik de bovenvoorpanden aan de rits en daarna haal ik wat te veel aan tandjes is er af. De klemmetjes bovenin verwijder ik héél voorzichtig, want als die te ver open gaan, raken ze lam c.q. ze breken af als je ze terug op de rits plaatst... Na een kwartier voorzichtig hardhandig de tandjes open krijgen heb ik alle twaalf de tandjes eraf gekregen en klem ik met beleid de klemmetjes weer terug net boven de tandjes.



Daarna het restant van de rits afknippen en huppetee klusje waar ik tegenop zag is afgehandeld.

 

12 September: Ik kijk waar ik ben gebleven en bedenk me dat ik strakjes een trensje over de onderkant van de rits moet maken, want er bestaan, vermoed ik na 3 winkels te hebben gehad, alleen maar deelbare ritsen in koper van deze lengte, en dan "knijp" ik met de tang dat grote vierkante harde dingetje er af, want dat voelt niet lekker voor diegene die de trui gaat dragen. Het viel me achteraf best mee hoe hard ik moest knijpen... ineens voel je hem gaan... nu had ik wel mijn grote nijptang, maar toch...

Maar eerst zijn de schouders aan de beurt, ook de schouders van de voering van het bovenvoor- en bovenachterpand, dan onderpand eraan stikken, sierstiksel erop en hopla...


13 September: Vandaag is de kraag met staander aan de beurt... Ik wil de kraag tussen buitenlaag en voering uitstikken... dus eerst de kraag met staander volledig maken... naadtoeslag korter knippen, nette puntjes bakken...


Ik kom netjes uit met mijn zelf getekende kraag met staander. Ik speld de lagen even goed op elkaar... ook de voering bij de rits sla ik netjes om, speld ik vast, zodat ik dat met de hand onzichtbaar vast kan zetten.Ook de onderzijde van de voering moet worden bevestigd op de buitenlaag, zodat het niet kan flappen... maar dat is morgen of volgende week weer aan de beurt...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten