Pagina's

woensdag 18 september 2019

Jurkje Silia uit de LMV (La Maison Victor) uitgave sept./okt. 2019

De Easy dress Silia, is niet zo easy om uit te raderen. Het uitraderen is wel een gevalletje complex! Het is een dingetje om een knoopjurkje met zulke wonderlijke patroondelen in drie delen op het patroonblad voor je te zien, en dan door te kunnen meten. Want wat zit nu waar?... En wat is wat? Want ik heb drie verschillende maten in één jurkje, en wil dat van te voren als zo goed mogelijk in het patronen verwerken. Uiteindelijk lukt het me om duidelijkheid te krijgen en lukt het me goed om mijn maten over te nemen. 


Ik zag dit stofje bij Madeline de Stoffenmadam in België, en ik viel gelijk voor het printje. Gewoon regelmatig onrustig zal maar zeggen. Weinig bonte toestanden, gewoon vierkantjes met streepjes.  


Uiteindelijk zijn mijn aanpassingen aan het patroon:
  • De halslijn van het voor- en achterpand heb ik 1,5cm uitgediept.
  • De schouderbreedte heb ik verbreed met 1,2cm.
  • In het achterpant heb ik figuurnaden aangebracht, want het achterpand valt anders véél te ruim.
  • Door mijn stevige bovenarmen heb ik de bovenkant van de mouw verbreed door de mouw verticaal en horizontaal in te knippen en dan open/breder te vouwen met 2,5cm. Door deze manier van verbreden wordt de volledige mouw wijder en dat is ook weer niet de bedoeling en heb ik vanaf het okselpunt de mouw slanker getekend, zie foto's hieronder.
  • De zoom van de rok heb ik verlengd met 5cm
  • De afwerking van de hals heb ik met biaisband gedaan, uit dezelfde stof geknipt. Alleen niet 4cm breed, maar 3cm breed.


In verband met mijn stevige bovenarmen heb ik de mouw qua breedte aangepast, zonder dat de mouwkop veranderd, en dus ook het armsgat ongewijzigd blijft. Doordat ik het op bovenstaande manier heb gedaan, werd de gehele mouw wijder en dat is nou ook weer niet de bedoeling. Dus... vanaf het okselpunt is de mouw naar de zoom toe versmald.


Ik heb de stof enkel geknipt, dat moest al qua patroon, maar ook door de stof. Ik wilde namelijk bij de rokzoom rondom dezelfde manier van streepjesvierkantjes. Er zijn namelijk verschillende, dus het was even uitkienen wat tot waar liep. Maar eenmaal gespeld was het zo geknipt.


De naadtoeslagen zijn afgewerkt met de locker, en daarna met de naaimachine in elkaar gezet. Ik heb de werkbeschrijving van LMV aangehouden, alleen vond ik het eigenlijk onhandig om, nadat de knoop er in zat, de naadtoeslag met de locker af te werken. Dat doe ik de volgende keer anders, dan lock ik alles vooraf. De zomen van de rok en de mouwen zijn met de hand blind gezoomd.


De knoop is eigenlijk héel simpel en gaat ook rap in elkaar. Alleen eerst héél goed kijken wat je eerst moet stikken, want anders loop je in de soep. De volgende keer moet ik wel de opening een halve centimeter dichter stikken dan bij de beschrijving staat, want dan wordt de knoop nóg strakker en verschuift er ook niks.


Als je de stof éénlaags knipt is het natuurlijk een sport om dan zo mooi mogelijk de stof te "plannen"... Het mini-vierkantje bij de schouder is bijna gelukt...


Ik moet alleen nog de biais aan de halsrand stikken, maar ben zo nieuwsgierig hoe het jurkje zit, dat ik eerst even ga doorpassen. En dat is shocking. Het jurkje zit perfect. Er is alleen een hele groot maar... en dat is dat de kleur van de stof me totáál niet staat. Hmmm... Ik moet mijn gezicht onder de make-up bedelven wil ik er een beetje gezond uitzien. Ik denk dat het verven van mijn jurkje een strakker plan is.


Zo gezegd... zo gedaan... en ik zet de biais aan het jurkje. Ik kijk welke kleur blauwe textielverf ik in huis heb, want dat is ideaal tegen vale spijkerbroeken. 


En daarna gaat het jurkje met de pot textielverf in de wasmachine. Het duurt bijna een uur en driekwartier eer je weet hoe het eruit komt...


De foto links is de nog natte jurk, net uit de wasmachine. Daarna mag de jurk nog een rondje zwemmen in de wasmachine om de restanten verf te verwijderen. Maar dan uiteindelijk is het een prachtig blauw jurkje geworden. Ook de witte binnenkant met lusjes is verdwenen en is een mooie blauwe kleur geworden.
Zoek de verschillen... Hij is zwart wit superleuk, maar bij mij staat de blauwe versie me superleuk. 


Het is september dus nog geen weertje voor lange laarzen, maar een taupekleurig suède schoentje. En het staat helemaal super.


De Easy dress Silia, hier gecombineerd met donkerbruin leren jasje en sjaal, beetje stoer, want zo draag ik het in de herfst en winter uiteindelijk wel het meest.

Patroon: Jurk LMV (La Maison Victor), nr. 5 sept./okt. 2019, model Silia.
Stof Model French Terry, Madeline destoffenmadam.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten