Pagina's

dinsdag 21 april 2009

Doorpassen geblazen


De rits middenvoor heb ik er in gezet en de schuine ritsjes zijn ook goed gelukt.


De voering van de zakken heb ik gedaan van één van de couponnetjes die ik samen met dochterlief heb gekocht. Dit groene kleurtje past mooi bij het stof van het topje, de legging en het shirt.


Ja, en dan de verbouwing! Bij haar moet ik sinds vorig jaar ineens van alles veranderen aan een patroon. Bij het blazertje moeten de schouders wat breder, 1 cm, en de mouwen korter, 3 cm. Voor de rest is het jasje de originele 146.

Het ligt wat anders bij broeken en rokjes. Ze is heel getailleerd. Ze moet maat 146 hebben voor haar lengte en billen, maar haar taille is ca. 57/58, dat is maat 128! Haar heupen zijn ca. 74 dat is maat 140. Dit gaat allemaal nog prima, maar dan heeft ze een soort JLo-billen. Het achterpand zit bovenaan te laag en als je er niets aandoet en de tailleband eraan zet is de rok achter te kort en bij een broek, zit het niet lekker. Dus moet ze altijd even een half uurtje staan met een centimeter in haar taille, en dan ga ik voor en achter meten en meet ik waar ik haar tailleband eraan moet zetten. Ik knip altijd een heel stuk aan het achterpand, zodat ik ook gelijk kan meten hoeveel er qua taille ingenomen moet worden. Want ze is in haar taille 5/6 cm plaatselijk dunner dan een patroon.


De taille moet ca. 4 cm worden ingenomen.


Ik zet een lijn aan een kant van het rokje (ze is namelijk wel recht qua heupen) en dan spelt ik de originele lijnen op elkaar en dan dupliceer ik de nieuwe lijn naar de andere helft van het pand.


De paarse lijn is de nieuwe lijn waar de tailleband moet komen. En de 3,5 rechtsboven is inclusief 1,5 cm naad. Er moet, heel wonderlijk altijd alleen van het achterpand worden ingenomen!, want de zijnaad van de tailleband voor zit netjes in het midden in haar zij. Er moet zo'n 4 cm worden ingenomen. Dit rokje heeft een lage tailleband dus het is nu gelukkig wat minder dan als de tailleband hoog zit.

Dit hele fenomeen, moet ik bij mezelf ook altijd doen. Dat zorgt er wel eens voor dat er periodes zijn dat ik liever ga kopen dan maken. Maar eigenlijk is dat een beetje stom, want als ik het zelf maak zit het véél beter van bij een winkel vandaan. Ik moet mezelf gewoon een schop onder mijn kont geven! Maar eerst dit verjaardagssetje voor de freule afmaken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten