Pagina's

zaterdag 27 november 2010

Cocktailjurkjes voor m'n oudste dochter en haar schoolvriendinnetje


Vrijdag twee weken geleden meldde oudste dochterlief even dat ze "volgende week" samen met haar vriendinnetjes wilde shoppen (!!) in het Alexandrium. Mja, 12 jaar hè! Ok, hmm, "Wat ga je daar dan doen?" was mijn antwoord. "Nou", zegt ze, "We hebben over twee weken een schoolfeest". En het thema is "Strak in het pak". Oftewel de heren worden verzocht te verschijnen in 3-delig kostuum, zoonliefs versie was, mooie slanke snit zwart overhemd met wittte boord, manchetten, bies en knoopjes, een zwart/donkerblauw rechte, ook weer slanke snit, jeans, schoenen en zijn haar in een perfecte look! en de dames ladylike.  Maar even terug op het Alexandrium, dat spreken we verder nog wel af, maar jullie gaan NIET alleen! Zo even mijn punt duidelijk aangeven, hè!


Een paar dagen later de freule vist een beetje of ik misschien een jurkje voor haar wil maken. Tuurlijk. Nog een paar dagen later zitten de dames, schoolvriendinnetje is ook aangeschoven, hier op de bank en vraagt ze of ik ook voor haar ook een jurkje wil maken. Tuurlijk. Dochterlief vliegt overheind "Ècht?". Dus ik "Ja, is prima, verzin maar wat je wilt, maar wel met de stof wat er in de kast ligt". Toen was het even stil en renden ze naar boven. Half uur later een tekening met een heel verhaal erbij. Effe in 't kort, een jurkje boven de knie, sluik rokje, schouderbandjes of in de nek, ceintuur en het bolerootje kopen ze in Alexandrium!

Met z'n drieën gaan we zoef naar boven naar "de" kast. Daar wordt het wat lastiger, want ze willen zwart met een knalaccent van een ceintuur. Na een half uurtje dreutelen en kijken gaan ze even bij het vriendinnetje huiswerk maken. Ik zeg nog, kijk strakjes nog wat op 't internet, maar het liet míj ook niet los. Ik had inspiratie nodig, om een kwartje te laten vallen. Ik kijk bij Esprit afdeling Party, en zie daar zwarte jurkjes en paarsblauwe jurkjes en kijk... laat ik dat laatste kleurtje nou net in huis hebben.


Ik bel dochterlief op bij haar vriendinnetje op en vraag of ze even op internet willen kijken, daar en daar en zus en zo en dat ik wel blauwpaarse dunne zijde, en bijpassende voering en voile heb. De meiden reageren enthousiast, da's mooi! Ik denk ook gelijk hellepie, wat kan ik voor modelletje maken, want de paarse zijde is een couponnetje lees: klein lapje 1,20 x 1,40 dus geschikt voor bovenlijfje en ceintuur... de voering nou ja, dat is duidelijk dat is voering en de voile wordt de rok. Maar ja wat willen ze precies. 

Zondag gingen de dames met de moeder van het vriendinnetje naar het Alexandrium en daar hebben ze zwarte ballerina's gekocht, zachtgrijze parelarmbandjes, zwart bolerootje met halflange rimpelmouwtjes en zwart/wit gebreide handschoenen, maar die zijn niet voor het feest, maar gewoon voor het fietsen! Toen ze aan het shoppen waren ben ik begonnen met een idee uit te werken. Bij terugkomst worden de dames preciezer opgemeten. Een kant en klaar patroon gaat niet werken, want ze vallen qua maat tussen het wal en 't schip. 

Ze zijn te smal voor een maat 32, maar zijn eigenlijk ook te smal voor maat 152/158, maar ze beginnen wel vrouwelijke vormen te krijgen. Dat is best wel lastig, want zo'n jurkje zit vaak nauwsluitend, dus moet wel goed zitten. Proefkonijn getekend, geknipt en genaaid. Juliette wordt gebeld er wordt gemeten en het proefkonijn wordt besproken en in mijn hersenpan opgeslagen. De eerstvolgende stap de volgende dag (maandag) was...


.... een (kinder)paspop met beha. Het geval is, dat de grootste paspop die ik heb maat 146 heeft. En dat is qua omvang wel aardig de dames, alleen de bovenwijdte zit een paar centimeter ernaast, maar vooral de coupe zit er niet in. Dus behaatje gepakt, wat gevuld (ietsiepietsie) en tada coupe dames is gereed! Nieuw patroon getekend, met alle dingen die we hebben doorgesproken erin meegenomen en er wordt van de echte stof geknipt. Ik verzamel lockgaren, stikgaren, paarse blinde ritsen, plaklinnen en paars fluweel lint. Alles is UWYH, mooi hè.

Het naaien gebeurt steeds een paar uurtjes overdag en 's avonds, tot er weer gepast moet worden. Maandagmiddag wordt er gepast of de halsuitsnijding mooi zit en tot hoever de stof moet doorlopen onder de oksel naar het rugpand.... Dinsdag past dochterlief of de wijzigingen van gisteren mooi zitten en hoe de rok valt. Haar vriendinnetje en zij verschillen niet zo in maat. Dochterlief is wel een stukje kleiner, maar is wat gespierder dan haar vriendinnetje, uiteindelijk is de omvang bijna gelijk. 


Dit zijn foto's gemaakt nà het feestje om een uur of half twaalf...

Woensdag wordt het voile aan de jurk gezet en wordt er weer even gepast voor de lengte van het jurkje. 's Avonds laat wordt de achterkant van het jurkje voorzien van naaimachine-elastiek. De blinde rits is afgevallen, was niet praktisch gezien het werken met voile en nu kunnen ze het jurkje wat langer dragen en toch in het jurkje groeien. Donderdag krijgt jurkje twee elastiek en maak ik de ceintuurs. De zoompjes in de jurken heb ik gedaan met een rolzoompje, dat wordt het mooist. Het vriendinnetje moet nog even de laatste keer doorpassen. De jurk van de freule zit op de paspop en vriendinnetje komt de kamer binnen en het eerste en enige wat ze zegt is "WAUW!" Dat hoor je natuurlijk héél graag als je achter de naaimachine bezig bent voor twee tienermeiden.

's Avonds héél laat de was-, maat- en merklabels erin gezet en toen mijn bedje ingedoken. Het was op tijd af! Wat slaapt dat lekker ontspannen, zeg! De meiden hadden een mooie outfit helemaal picobello af, want ja, je zegt ergens JA op, maar het moet wel lukken en als het niet was gelukt hadden ze geen feest-out-fit.


Toen ze thuis kwam na het feest was ze helemaal giegelig, en nog steeds heel blij met het jurkje. Het was een superfeest geweest. Er was een meisje geweest die had gezegd "Heeft jouw moeder ècht die jurkjes zelf gemaakt?". Kijk dat is mooi, hè! De dames waren helemaal groos op hun jurkjes en ik was heel blij dat zij er beiden heel blij mee waren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten